Nečekejte, že tablety a nápoje zhubnou za vás. K přípravkům na hubnutí musíte přidat také pohyb

12. březen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy obezita

Zatím se mezi lidmi řeší celosvětová pandemie nového viru, ale i tak se nám pomalu blíží jaro a s tím, doufejme, se nejspíš zase spustí každoroční hubnutí „do plavek“. Někdo to řeší jen úpravou jídelníčku, někdo přidá pohyb a někdo sáhne po doplňcích stravy, které slibují, že nám s tou „tloušťkou“ pomůžou.

Ing. Hana Střítecká z Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany a ředitelka spolku Fér potravina v naší radioporadně na téma: přípravky na hubnutí.

Čtěte také

Obezita - ne nadváha, je nemoc a tím na ni existují i léky. Ty jsou ovšem čistě v rukou specialistů - obezitologů. Obecně působí buď na centra pocitu nasycení/hladu nebo zabraňují vstřebávání tuků ze stravy a ty pak zůstávají ve stolici a odchází z těla pryč.

Možné je i radikálnější chirurgické řešení - tzv.bariatrické operace. Ale jak už bylo napsáno, toto patří do rukou lékařů.

To co ovšem můžeme sami zakoupit, jsou doplňky stravy. Nutno podotknout, že žádný z těchto přípravků rozhodně nebude fungovat bez toho, abychom se hýbaly a upravili jídelníček a pak je otázkou, zda daný efekt je díky těmto úpravám nebo díky doplňkům.

Středomořská strava, jídelníček, dieta, zdravé jídlo, hubnutí, ovoce a zelenina. Ilustrační foto

Opravdu nečekejte, že tablety/nápoje/sušenky a podobně zhubnou za vás. Ačkoliv většina z nás tvrdí, že reklamě nepodléhá, přiznejme si, že nás alespoň jednou v životě doběhla. A právě u doplňků stravy, které údajně „požírají“ naše kila navíc, se jí to daří.

Ono totiž, co kdyby náhodou…

„Přípravky“ na hubnutí můžeme rozdělit do několika kategorií:

Přípravky, které snižují chuť k jídlu
V těchto přípravcích bývají látky, které ovlivňují pocit hladu. Ovlivňují v těle látky a hormony zodpovědné za přenos informace o pocitech hladu do mozku.

Čtěte také

Jsou to například přípravky s chromem. Ty vychází z předpokladu, že chrom je minerální látkou, kterou potřebujeme, aby hormon inzulín v našem těle pracoval správně, stabilizovala se hladina cukru v krvi a tím se předešlo chuti na sladké.

Dalším přípravkem je kyselina hydroxycitronová. Potlačuje chuť k jídlu, inhibuje tvorbu tuku a cholesterolu. Získává se z ovoce Garcinia cambogia, nejčastěji z Bridall bobulí. Max. efekt 30-60 minut před jídlem ideálně v kombinaci s chrómem.

Mezi další může patřit Yerba mate nebo emulze z ovesného a olivového oleje. Ty nesnižují pocit hladu, ale měly by prodlužovat pocit nasycení.

Přípravky na vázání tuků
Tady preparáty na sebe „navazují“ tuky z potravy a zabraňují tak jejich vstřebávání do organismu.

Aplikace FÉR potravina je ke stažení zdarma v Google Play nebo App store.

Zde asi jednoznačně kraluje vláknina. Ta by určitě neměla v našem jídelníčku chybět a to nejen kvůli hubnutí. Nicméně je otázkou, zda není lepší ji získat z běžné stravy a ne jako potravní doplněk. Jinak další látkou může být chitosan, který se vyrábí z chitinu.

Přípravky na štěpení a spalování tuků
Toto jsou pak přípravky, které ovlivňují v těle, z kterých substrátů bude získávána energie. Umožní rychlejší nástup využití tuků místo cukrů.

Čtěte také

Konjugovalá kyselina linolová CLA - pomáhá v metabolismu tuku - tedy urychluje využití tukových zásob, ale pouze za předpokladu současně vykonávané fyzické aktivity. Nutno ale podotknout, že se jedná o nenasycenou mastnou kyselinu řady omega 6, těch máme povětšinou dost, my potřebujeme hlavně ty řady omega 3, abychom pak měli správný poměr

Další známou látkou je karnitin, kofein, sinefrin, popřípadně výrobky z červeného pomeranče (i zde je pak účinnou látkou synefrin) a extrakty ze zeleného čaje .

Za obecný „nakopávač“ metabolismu je považován jablečný ocet nebo voda s citrónovou šťávou.

Cvičení seniorů (ilustrační foto)

Jinak samozřejmě existují přípravky, které jsou kombinací výše uvedeného tak aby zároveň odvodnili, snížily pocit hladu a zároveň nějakým způsobem zasáhly i do metabolismu tuku, ať už do vstřebávání nebo spalování.

Čtěte také

Než utratíme velké peníze za něco, co ne úplně funguje, je dobré popřemýšlet, zda přeci jenom raději nezvýšíme fyzickou aktivitu, neozdravíme jídelníček. A nepřidáme nepoměrně levnější „doplňky“ v podobě bylinek ať už jako čaj nebo do jídla.

S trávením nám může pomoci máta perná - Mátový čaj z čerstvých bylinek je skvělý i tehdy, když máte kvůli samé zdravé zelenině tak trochu nafouklý žaludek, protože uklidňuje trávení a zmírňuje nadýmání.

Celkově náš metabolismus nakopne a tedy zrychlí spalování kopřiva - hlavně již pomalu rašící mladé kopřivy. Za chvíli se objeví i pampelišky - kořeny lze přidávat třeba do salátu. Ta pomáhá s pocitem hladu a zároveň díky močopudnému efektu pomůže i se zavodněným organismem.

Jana Kudyvejsová a Ing. Hana Střítecká ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

V rámci „odvodnění“ bychom neměli zapomenout i na sůl v potravinách a našem jídelníčku. Neznamená to přestat solit, ale opět popřemýšlet, zda potraviny a suroviny, z nichž připravujeme jídlo, už sami o sobě nejsou dostatečně slané, a tedy další dosolování není třeba.

Co závěrem? Nepodléhejte reklamě

Reklama prostředku na hubnutí - kdo by nechtěl vypadat takhle, obzvlášť když to jde bez námahy… je sice lákavá, ale bez námahy to opravdu samo nikdy nepůjde.

Celou radioporadnu s Ing. Hanou Stříteckou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související