Zobcová flétna je nástrojem, na který když hrajeme, můžeme se také léčit! Tvrdí učitel Pavel Linha
Je zobcová flétna nejjednodušší nástroj pro začátečníky? Jak rychle se na ni naučíme hrát a jaké jsou nejčastější chyby? A dají se na flétnu zahrát i netradiční záležitosti? Do studia zavítal muzikant a učitel Pavel Linha se svými studenty, Dominikem Stašou, Lukášem Fiedlerem a Mikulášem Vítem.
Přišli jste všichni i se svými nástroji. Ovšem není flétna jako flétna.
Záměrně jsme donesli několik fléten, které se liší podle velikosti. Určitě všichni znají klasické sopránové flétny, na které každé dítě začíná hrát obvykle už v mateřské školce. Jak ale děti rostou, jak jim rostou ruce, tak se postupně začínají přidávat další flétny, které se liší nejen svojí velikostí, ale i zvukem. Čím je flétna větší, tak vydává hlubší tón.
A potom souborová hra, kdy hraje několik fléten dohromady, tak je samozřejmě zajímavější. Protože zvuk různých fléten jde krásně k sobě a fantasticky to zní.
Pokud by si chtěl někdo flétnu pořídit, tak na co si má dát pozor?
Já bych varoval před nákupem zobcových fléten v různých supermarketech. Pro začátek to ale klidně může být i plastová flétna, která je vizuálně takovou imitací dřeva. Ale od počátku jsme vedli naše studenty a muzikanty k tomu, že si jednou koupí dřevěnou zobcovou flétnu, která je ve zvuku mnohem hezčí, ale samozřejmě vyžaduje složitější údržbu a péči.
Zobcová flétna už není jen klasickým nástrojem, je to i prostředek pro hudební performanci. Můžete do hry zpívat nebo hrát třeba i na gong.
Pavel Linha, muzikant a učitel hry na flétnu
Proč hrát na zobcovou flétnu?
Protože to přináší různé zdravotní přínosy. Většina lidí to má spojeno s rozšiřováním plicní kapacity, ale kromě této výhody si myslím, že jakákoliv hra na hudební nástroj přináší smysl pro pravidelnou přípravu. A také smysl i pro kolegialitu, protože skupinové hraní vyžaduje přípravu, aby jedinec svojí nepřipraveností nezdržoval ostatní. Všem to potom jde rychleji.
Čtěte také
Proč jste vy začal hrát na flétnu?
Slyšel jsem to doma, protože všichni na něco hráli. Ale u nás se to nikdy neobešlo bez slz. Protože sestry si vybraly housle, které vnímám jako velice náročný nástroj, především kvůli ladění. Potom sestry do toho už neměly moc chuť a mi moje máma řekla, že mě do ničeho nutit nebude. A to byla možná ta nejlepší volba, protože jsem si cestu k zobcové flétně a následně i ke klarinetu našel sám.
Kluci už také nějaký ten rok na flétnu hrají. Je stále co se učit, třeba i po mnoha letech?
Určitě, protože metodika hry na zobcovou flétnu, i co se týče skladeb, které jsou pro flétny komponovány, se neustále vyvíjí. Také současní skladatelé píší zajímavé skladby pro flétny. A zobcová flétna už také není jen klasickým nástrojem, je to i prostředek pro různou hudební performanci. Můžete zároveň do hry zpívat, hrát třeba na gong nebo činel.
Čtěte také
Mají všechny flétny stejný počet dírek?
Ano, všechny flétny mají stejný počet dírek. Ale u větších fléten, jako je třeba basová flétna, tak jsou ony dírky navrtané už poměrně daleko od sebe. To už by muzikant nedohmatal, tak je tam použita mechanika v podobě klapek. Jinak ale počet otvorů zůstává stejný.
Hra na zobcovou flétnu bývá doporučována jako jedna z terapií při léčbě nemocí astmatu, onemocnění dýchacích cest. Máte s tím zkušenosti?
Vyloženě, že by se někdo přihlásil po covidu s nějakými postcovidovými následky a chtěl se učit hrát na flétnu, tak to ne. Ale hodně dětí covidem prošlo, ovšem nepozoroval jsem, že by se to nějak projevilo na kvalitě jejich dýchání. Takže žáci zvládli covid zdá se dobře.
Jak správně při hraní dýchat?
Na začátku výuky, když dítě nebo i dospělý člověk začíná hrát, tak by se dechu měl věnovat velký prostor. Jsou na to různá dechová cvičení, kdy se třeba předvádí had. Student se nadechne a syčí tak dlouho, jak je to jen možné. Nebo intenzitu dechu můžete trénovat tak, že si dáte před sebe list papíru. Foukáte a snažíte se, aby list byl pořád stejně daleko od vaší pusy.
Čtěte také
Důležité je také zapojení bránice při dechu. Na to se bohužel při hraní v mateřských školkách příliš nedbá. Pak se nám stane, když dítě přijde k nám do ZUŠ Střezina a dýchá špatným způsobem. K nápravě slouží například hra na mašinku, kdy s tím dítětem ve třídě děláme mašinu. Napodobujeme mašinu a zapojujeme u toho i ruce, jak mašina vjíždí do nádraží.
Zapojení rukou pomáhá tomu, že aktivujete právě bránici. Při každém výdechu a nádechu se vám trošku vzedme břicho a zvětší objem. A to je důkaz toho, že bránici správně zapojujete.
Celou radioporadnu o zábavném i zdravém hraní na flétnu si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Kytara má duši a co do ní vložíte, to vám tisíckrát vrátí. Potřebujete jen prsty a hudební rytmus
Nejrozšířenější hudební nástroj, potvrzující okřídlené rčení - Co Čech to muzikant, je u nás kytara. Nabízíme rady zkušených muzikantů Rostislava a Julie Coufalových.
-
Děti neví, co je nervozita, dokud jim to někdo neřekne, směje se houslistka Ludmila Pavlová
Mladá houslistka Ludmila Pavlová se vrací do Nové Paky. Pro velký zájem publika nabízí zážitky z poslechu klasické hudby festivalem Podkrkonošské hudební léto.
-
Pravá nosní dírka přináší do těla energii, levá naopak zklidnění, radí lektorka vědomého dýchání
Vědomá kontrola intenzity dýchání ovlivňuje naše myšlení a pocity, ale i fyzickou kondici. Tohle vše jsem se dozvěděla od Petry Chmelařové, průvodkyně vědomým dýcháním.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.