Jestli jsou snídaňové cereálie opravdu zdravé rozhoduje množství tuku a cukru, ale třeba i soli

26. květen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jsou snídaňové cereálie opravdu zdravým startem do nového dne? (ilustrační foto)

Cereálie, co to je za označení? Nebylo vždy označení potravin, ale bývaly to původně starořímské slavnosti pořádané na počest římské bohyně polní úrody Ceres. Na to si dnes při pohledu na lupínky, kuličky, mušličky, měsíčky, hvězdičky, čtyřlístky, kroužky, proužky nebo trubičky různých velikostí a příchutí nikdo nevzpomene.

Ing. Hana Střítecká z Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany a ředitelka spolku Fér potravina hovoří v naší radioporadně na téma: test cereálií.

Ing. Hana Střítecká ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Ing. Hana Střítecká, DiS., Ph.D.

Nutriční terapeutka, chemická technoložka, vysokoškolská pedagožka z Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany a ředitelka spolku Fér potravina. Ve své praxi se snaží zvyšovat povědomí běžné populace o problémech spojených s obezitou, technologických postupech výroby potravin a orientováním se v jejich nabídce.

Cereálie jsou oblíbené u dospělých i dětí. U dospělých pro rychlou přípravu, dětmi pro tvar, barvu i chuť. Jsou však pro nás skutečně zdravým startem do nového dne?

Velmi záleží na typu obiloviny, formě zpracování, způsobu podávání a v neposledním i v množství. Některé z uvedeného vede k až překvapivému množství tuku a cukru, ale třeba i soli. Jak je to tedy je s jejich výživovou hodnotou a měly by se cereálie považovat za plnohodnotnou potravinu nebo sladkost?

Dnes cereálie koupíte v každém supermarketu

Na trhu je ale mnoho druhů a je třeba si umět správně vybrat. První by asi měl být výběr formy - zda jen obyčejné vločky, nebo více zpracované jako sypané nebo zapečené müsli nebo už přímo nějak tvarované a pufované výrobky.

Čtěte také

Zde by měla být snaha vybrat ty co nejméně opracovávané - tedy vločky, kde se zrna dané obiloviny jen napaří a rozlisují. Bohužel, ty ne všem úplně chutnají.

Další na co bychom se měli zaměřit, je obilovina, ze které jsou snídaňové cereálie vyrobeny. U vloček asi všichni známe ty ovesné, ale dají se koupit i rýžové nebo pohankové, ale třeba i quinnové nebo amarantové. Některé jsou bohatší na tuk, jiné na sacharidy a quinoa a amarant mají i poměrně vysoký podíl bílkovin.

No a pak nastupuje už potřeba číst etikety a sami musíme zvážit, kolik sacharidů a jednoduchých cukrů, potažmo soli chceme přijmout. Snaha by měla být vybírat si takové výrobky, které nebudou doslazovány a „sladkost" bude dána jen přirozeně se vyskytujícími cukry z obilovin nebo třeba přidaného sušeného ovoce.

Čtěte také

Jakékoli použité sladidlo, ať už je to cukr, med nebo mylně používané označení zdravější varianta slazení, pořád se bavíme o volném cukru.

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) bychom měli příjem volných cukrů snížit na méně než 5 % z celkového denního energetického příjmu - to se rovná přibližně 25 gramům (6 čajovým lžičkám). Děti do 2 let by pak neměli přidaný cukr mít vůbec.

V České republice nejsou podrobné statistiky příjmu přidaných nebo volných cukrů. Nicméně Český statistický úřad (ČSÚ) pravidelně zveřejňuje statistiky spotřeby potravin a po přepočtu na denní příjem se pohybujeme někde kolem 23 čajových lžiček denně.

Tady nám pak pomůže, když je na obale napsáno výživové tvrzení BEZ přidaného cukru. A naštěstí se tyto výrobky na trhu objevují.

I ve sladkých cereáliích se objevuje sůl?

Podobně jako limit cukru, je stanoven i denní limit soli. Tam jsme u dospělých na 6g a u dětí 4-6 let 3g a 6-10 let 4g. No, a když si vezmete, že ve 100g snídaňových cereálií je v průměru 0,5g , ale někdy až 2g, tak pak už je to poměrně velký zdroj soli v našem jídelníčku. To se ale týká cereálií zpracovaných - ne jen obyčejných vloček.

Čtěte také

Ale abychom nebyli jen v negativech. Samozřejmě dobře zvolené cereálie jsou zdrojem vitamínu skupiny B, betaglukanů, vlákniny, ale třeba i nehemové železo nebo zinek. A tedy mají pozitivní dopad na náš kardiovaskulární aparát, střeva případně i třeba na hladinu krevních lipidů.

Ty více technologicky upravované, zejména ty pro děti jsou fortifikovány některými minerálními látkami a vitamíny. Nicméně tohle by nemělo být kritériem výběru, skutečně je potřeba se vždy podívat zda a čím jsou doslazovány, dobarvovány, ochucovány a až poté by nás měla zajímat případná fortifikace.

Lepší nutriční profil pak snídaňovým cereáliím ještě dodá kombinace s jogurtem, mlékem, případně dalšími oříšky a semínky.

Nesmíme zapomenout na množství

I sebezdravější potravina, je-li konzumována moc často a ve větším než potřebném množství, tak zdravou přestává být.

V roce 2020 v rámci mezinárodního projektu Food PRO bylo zjištěno, že cereálie k snídani jsou skutečně oblíbené. Vyhrálo müsli s ovocem (54 %) nebo čokoládou (43 %). Moc pozadu nebyla ani ovesná kaše. Bohužel ale cca v 1/3 se objevily i ty ne zcela ideální formy.

Aplikace FÉR potravina je ke stažení zdarma v Google Play nebo App store.

Podle příchuti vyhrává čokoláda, ale speciálně u této příchuti většina výrobků jsou právě v té ne zcela optimální formě - tedy zejména kuličky a největšími konzumenty této formy i příchutě jsou děti. Při rozhodování drtivé většiny respondentů hrála významnou roli reklama.

Čtěte také

A jak je to se čtením etiket? Posuďte sami. 13 % uvedlo, že je nečte vůbec, 43 % je čte pokaždé a 44 % alespoň občas. Více než polovina (60 %) sleduje uvedený obsah cukru, což je dobře, ale příliš to ke snížení prodeje slazených cereálií nevede.

Zajímavý je i druhý výzkum ohledně snídaňových cereálií a to - jak velkou porci si dáváme a jakou doporučuje výrobce. Obvykle doporučovaná porce na obalech cereálií je 30 gramů, což činí zhruba 5-6 polévkových lžic. Výsledky nebyly až příliš překvapivé: pouze 14 % respondentů se doporučením řídí, 11 % procent konzumuje ještě menší porce.

Naopak 41 % připadá taková porce příliš malá a snídaňových cereálií běžně spořádají na posezení více. Tato skutečnost je ve světle problému obezity a nadměrného příjmu volných cukrů celkem problematická.

Celou radioporadnu s Ing. Hanou Stříteckou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související