Bezpečné nákupy po internetu. Jak postupovat v případě poškození zboží? Jak reklamovat? Poradíme vám

4. prosinec 2025

Teď se pustíme do nakupování, protože to je opravdu velice aktuální. Naším hostem je Tomáš Smolík, ředitel Úseku likvidace škod Pojišťovny právní ochrany D.A.S. Budeme se hodně bavit o nakupování přes internet. O tom, jaké mohou nastat problémy, když nám balíček buď přijde nebo nepřijde, či dorazí poškozený. Nebo v něm není to, co by tam být mělo.

Zvláště před Vánocemi e-shopy nabízejí připojištění všeho možného. Jaké pojištění se vyplatí při koupi drahého zboží?
Nabídka je skutečně velmi široká a pojištění je nabízeno různými způsoby. Od pojištění poškození nebo ztráty zboží, to vám může nabídnout e-shop, ale často takové pojištění bývá součásti vaší platební karty. Kolikrát o tom ani nevíte, ale můžete to využít.

Čtěte také

Pak to jsou poměrně klasické prodloužené záruky, ale tam jde samozřejmě o to, o jaký výrobek se jedná. Plus často vám někteří výrobci nebo prodejci nabízejí automaticky prodlouženou záruku, takže zase i tady abychom jinými slovy neplatili zbytečně za něco, co nám nabídnou i tak.

A obecně k tomu pojištění poškození, tam záleží hlavně na typu té věci, kterou si chcete pojistit. Měla by být přiměřeně drahá, protože to pojištění něco stojí, plus tam bývá nějaká spoluúčast tak, aby se to vůbec vyplatilo v případě nějakého poškození. Tedy nějaké dražší věci, plus věci, u kterých je to poškození pravděpodobnější.

U elektroniky se může poškodit třeba displej, takže tam si to pojištění dokážu představit, tam by to mohlo dávat smysl. Na druhou stranu, pokud dojde k nějakému poškození toho výrobku, tak to pojištění míří k tomu, když za to svým způsobem můžete vy. Od toho zase musíme odlišit situace, kdy k poškození dojde vadou výrobku, to je zase něco jiného.

Čtěte také

Takže nabídka je poměrně široká a každý musí zvážit s ohledem na typ a cenu kupované věci, jestli se mu pojištění vyplatí.

A pojištění proti krádeži?
Pojištění proti krádeži je pro situaci, kdy zboží už převezmete, a pak dojde k jeho krádeži. Jinými slovy, když si zboží ani nepřevezmete, tak je stále na prodejci zboží, aby vám jej dodal. Pokud je ukradeno někde na cestě, stručně řečeno, tak je to zkrátka problém prodejce a on má povinnost dodat vám zboží podle smluvních podmínek.

Lidé se hodně ptají na to, pokud objednávka dorazí poškozená, kdo za škodu odpovídá? Jestli dopravce nebo samotný e-shop? A jak potom správně postupovat, abychom byli v reklamaci úspěšní?
Pokud nastane situace, kdy je balík viditelně poškozený zvenku, je roztržená krabice, nebo má jiný tvar, než by měla původně mít, tak potom je dobré od dopravce zásilku vůbec nepřebírat a rovnou kontaktovat prodejce. V každém případě je důležité říci, že v případech poškození věci, je vždy dobré to zdokumentovat, pokud máte po ruce telefon, tak si to prostě vyfotit.

Čtěte také

A následně reklamovat u prodejce, že jste balík ani nepřevzali, protože byl viditelně poškozený, viz fotografie. A že žádáte o dodání zboží v pořádku.

Pokud jsme zaplatili předem, tak může vzniknout obava, že když balíček nepřevezmeme, tak nemáme v ruce zboží, ani peníze. Budeme mít jen fotografii.
Pokud se bavíme o objednávání přes nějaký e-shop, tak tam je jednak čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od kupní smlouvy. Nicméně jsme si řekli, že vy reklamujete to, že vám zboží prodejce řádně nedodal. Tedy jsou to různé situace.

Upřímně, já jsem se nikdy nesetkal s tím, že by mi byl doručen poškozený balík, tak předpokládám, že se to neděje až tak běžně. Ale znovu opakuji, pokud je balík skutečně viditelně výrazně poškozený, tak to zdokumentovat a vůbec nepřebírat.

Čtěte také

A co když bude zboží poškozené uvnitř?
Zase určitě to řádně zdokumentovat. Teď jsme v situaci, kdy balík vypadá v pořádku, zvenčí není nějakým způsobem poškozený, vy krabici otevřete a tam vidíte výrobek viditelně rozbitý. Tak rovnou začít dokumentovat, to znamená fotit, aby bylo vidět tu věc přímo v balíku. Aby byly vidět identifikace toho balíku, značky prodejců a dopravců atd.

Aby bylo jasné, o jaké zboží se jedná. Tedy udělat nejprve globálnější fotografie a potom už i nějaké detailnější snímky konkrétního poškození. A pak máte svým způsobem dvě možnosti. Jestli budete reklamovat, že vám nebylo dodáno zboží v neporušeném stavu, nebo rovnou odstoupíte od smlouvy.

Tady je výhoda, když objednáváte po internetu, tak v podstatě nemusíte nic řešit a můžete to rovnou vrátit, byť v tomto případě samozřejmě ta dokumentace je také na místě právě proto, aby pak nemohl prodejce uvádět, že jste to rozbili vy. Ale je to v podstatě rychlejší cesta, než se s tím prodejcem dohadovat ve třicetidenní lhůtě, aby to opravil, dodal nové zboží nebo něco takového.

Tomáš Smolík ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou spotřebitelskou radioporadnu s Tomášem Smolíkem, ředitelem Úseku likvidace škod Pojišťovny právní ochrany D.A.S., si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

František Novotný, moderátor

setkani_2100x1400.jpg

Setkání s Karlem Čapkem

Koupit

Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.