Co dělat, když se Ježíšek netrefí a sáhne vedle? Jaké máme možnosti při vracení nebo reklamaci dárku

12. prosinec 2024

Radioporadna o tom, co dělat, když se Ježíšek netrefí a sáhne vedle. Miliardy korun utratí Češi za nákupy vánočních dárků, ne vždy se ovšem ten nákup povede. Jak je to s reklamací a vrácením zboží? O tom všem si povídáme s ředitelem Úseku likvidace škod Pojišťovny D. A. S. Tomášem Smolíkem. 

Už jste se někdy s dárkem netrefil?
Určitě se to někdy v minulosti stalo, to se stane každému.

Tomáš Smolík ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Chtěl jste pak vyzkoušet, jak to bude s vrácením dárku? Je to jednoduchý proces?
V dnešní době a typicky, pokud se jedná o online nákupy, je to velice jednoduché. Protože i sami prodejci takové možnosti nabízejí. V rámci online prodejů jde tedy o čtrnáctidenní lhůtu, ale v dnešní době už velké online obchody nabízejí, že dárek lze vrátit i klidně až po Vánocích, třeba do půlky ledna.

Základní rozdíl u vrácení dárku a reklamace je v tom, že pokud se nám dárek pouze nelíbí, nemá žádnou vadu, kterou bychom reklamovali.
Tomáš Smolík, ředitel Úseku likvidace škod Pojišťovny D. A. S.

Jaké máme tedy možnosti, když dárek není ideální? Určitě je rozdíl v tom, pokud dárek budeme vracet nebo reklamovat.
Přesně tak, to jste úplně trefila základní rozdíl. Protože pokud se bavíme o tom, že dárek není ideální, tak to spíše směřuje k tomu, že se pouze nelíbí. Jinými slovy, nemá žádnou vadu, kterou bychom chtěli reklamovat. A pokud se nám pouze nelíbí, tak je možnost daná zákonem pouze u těch online prodejů standardní čtrnáctidenní lhůta.

Čtěte také

Jinými slovy, v případě koupě v kamenných obchodech tam žádná taková zákonná možnost není, což ale neznamená, že vám ji nějaký obchod nemůže nabídnout. To samozřejmě možné je, ale ze zákona to zkrátka není. Tedy nemůžeme na to spoléhat.

Jsou vánoční dárky v nějaké samostatné kategorii, na kterou platí jiná pravidla než na běžné zboží?
Bohužel nic takového není, i pro Ježíška platí stejná pravidla daná zákonem.

Viděla jsem televizní reportáž o vykrádání zasilatelských boxů. Co si počít, když přijdeme o takový balíček? Kdo nám uhradí ukradené zboží?
Provozovatelé těch úložných boxů samozřejmě s tímto rizikem počítají. Tedy jsou proti krádežím a těmto škodám pojištěni. Tady už z principu nehrozí, že by se někdo nemohl ničeho domoci. Záleží ale také na tom, jestli jde o úložný box přímo daného prodejce, potom je ta vazba a odpovědnost jednoznačná, tam není žádný mezistupeň.

Provozovatelé úložných boxů samozřejmě s rizikem možné krádeže počítají. Tedy jsou proti těmto škodám pojištěni.
Tomáš Smolík, ředitel Úseku likvidace škod Pojišťovny D. A. S.

Ale samozřejmě může nastat situace, že si zboží objednáte z obchodu XY a doručováno je to přes úložní box YZ. Tam už je to trošku jiné. Ale ty boxy jsou pojištěny, takže pak se kolikrát jedná spíše o dohodu, co je pro toho zákazníka jednodušší. Jestli peníze jeden z těch subjektů vrátí, nebo případně vám prodejce rovnou dodá v nějaké náhradní lhůtě zboží znovu.

Říkám, v dnešní technologicky pokročilé době už není problém tohle nějakým způsobem vyřešit. Ale je to samozřejmě nepříjemná komplikace, v případě Vánoc o to větší.

Tomáš Smolík a Pavla Kindernayová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou radioporadnu s Tomášem Smolíkem, ředitelem Úseku likvidace škod Pojišťovny D. A. S., ohledně vracení či reklamací vánočních dárků si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio

Související