Terénní učitelka Petra Dočkalová: Náš čas strávený s dětmi je ideální dar. Je to nejcennější co máme

22. červen 2021

Děti půjdou už jen párkrát do školy a začnou letní prázdniny. Pro mnohé z nich je to jistě nejoblíbenější část roku. Letos byla výuka ovšem poznamenaná koronavirovou pandemií a tak ministerstvo školství podpořilo letní doučovací kurzy, na které vyčlenilo 260 milionů korun. Pro děti mají být zdarma.

Terénní učitelka Petra Dočkalová

Mgr. Petra Dočkalová

Terénní učitelka pro 21. století. Již 25 let se pohybuje dnes a denně ve světě učení a vzdělávání. Učení, s ohledem na fungování mozku, učení spojené s myšlením, učení, jako oboustranně obohacující se proces, učení aktivní a vědomé. Spolupracuje s dětmi, dospělými, rodinami, školami, komunitními centry i se sociální oblastí.

První terénní učitelka v Evropě Petra Dočkalová má se vzděláváním dětí dlouholeté zkušenosti. Tak se ptáme: škola v létě, ano nebo ne?

Tak je rozdíl jestli škola nebo učení. Za mne je u doučovacích kempů rozhodující motivace. Ptát se dětí. Když jsem se jich ptala, proč jedou v létě na tábor, tak některé odpovídaly, že jedou za tématem. Baví je třeba tanec, hudba nebo třeba i angličtina, tak si vybraly tematický tábor.

Učení má být takové, aby to, co se žákům předkládá, chápali jako cenný dar a ne jako cosi povinného, co jim zkazí dobrou náladu.
Albert Einstein

Další část dětí se těší v létě na kamarády. Ovšem někteří školáci také řekli, že na tábor jet musí a nechce se jim. A další nejedou vůbec nikam, chtějí si jen užívat volno a mají jiné plány. A to je třeba vnímat a vždy si najít odpověď na otázku proč?

Letní doučovací kempy by měly snížit nerovnosti mezi žáky. Podle zjištění České školní inspekce se do distanční výuky nezapojilo kolem deseti tisíc dětí. Tak je otázkou, jestli by takové děti měly, ať chtějí nebo ne, absolvovat v létě doučování?

Nevím, jestli připojení na online výuku znamenalo automaticky, že se žák učil. Ovšem pokud si dítě vybere letní tábor, který ho bude bavit, tak mu to moc přeji.

Čtěte také

Ale pokud se při slově učení chlapec nebo dívka osype, tak bych je do doučování netlačila.

Jsem přesvědčená, že co neděláme dospělým, bychom neměli dělat ani dětem.

Pandemie jistě poukázala na rozdíly v přístupu škol i rodin. Rodiče se museli víc věnovat svým dětem. Tak si říkám, jestli to vlastně nění dobře?

Nic není jen dobře nebo špatně. Můžeme říct, že nás něco poznamenalo, ale na druhou stranu to jistě také něco přineslo. A když budeme hovořit o rozdílnostech, nikdy nenajdeme společnou řeč. Potřebujeme vnímat jedinečnost ve vzájemné spolupráci.

Jak by mělo vypadat ideální léto v rodinách s dětmi?

Čtěte také

Podle mne je čas strávený společně s dětmi ideální dar. Čas je to nejcennější co máme. A ideál v našich hlavách je vždy umět si zdůvodnit proč.

Léto by nemělo být o dětech bez nich. Že se rodiče rozhodnou, že někdo někam pojede. Měla by to být dohoda, vzájemné spolupodílení se na tom, jak bude naše léto vypadat.

Neznamená to ale, že naopak dítě bude diktovat, chce to vzájemný respekt. Když se naučíme plánovat společně, nebudeme škatulkovat na děti a dospělí, tak se nám bude dobře žít.

Petra Dočkalová a Pavla Kindernayová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celý rozhovor s terénní učitelkou Petrou Dočkalovou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio

Související