Pedagog Jan Hábl: „Učitel má vést děti zahradou. Ať si přivoní ke všem květům a zjistí, co je baví“

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy "Dobrý učitel má provést děti zahradou. Ať si přivoní ke každému květu," říká pedagog Jan Hábl

Jak se s dětmi doma učit? Co po nich chtít? Jsou požadavky učitelů online v pořádku nebo ne? Odpovědi na tyhle otázky asi v posledních dnech hledal každý rodič. Letošní školní rok skončí určitě jinak, než si učitelé i žáci představovali. V posledních týdnech se učí na dálku, což může přinášet i problémy. 

Rodiče se ptají - kolik vědomostí a znalostí se vlastně touhle formou dá do dětí v uvozovkách "nahustit" a bude to vůbec k něčemu? Pedagog a komeniolog Doc. PhDr. Jan Hábl, Ph.D. radí: děti by měly získat co nejširší základnu vědomostí, všechno ale v přiměřené míře.

„Tahle doba jednoznačně ukazuje, že je mnoho věcí, které jsou v určitém věku možná nadbytečné. Možná by bylo dobré jich děti ušetřit nebo je aspoň podat nějak jinak," říká Jan Hábl.

Doc. PhDr. Jan Hábl, Ph.D. ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Naučit se všechno, co osnovy na druhou polovinu školního roku stanovily, se nedá. Příliš mnoho informací z jednoho oboru může dětem dokonce i škodit, myslí si Jan Hábl.
„Protože když to uděláme a neadekvátně věku, tak byť by to bylo sebezajímavější téma nebo předmět, to dítě to prostě v uvozovkách zabije."

Množství informací by mělo růst s věkem. A dobrý učitel by měl děti vést k tomu, aby chtěly sami poznávat, říká pedagog Jan Hábl.
„To mám být já, kdo jim dává ochutnat či přivonět. Pokud bych použil Komenského slova, tak provést děti zahradou a ať si přivoní ke každému květu a zjistí, co je baví a zajímá, kde je jejich talent. Ale jde o to, právě na té základní úrovni vzdělávání jen přivonět, zkusit a zažít. Ne být převálcován ohromným množstvím informací. Není zapotřebí, aby dítě vědělo vše, co lidstvo už poznalo na jakékoliv téma."

Základní školy by měly dát dětem hlavně všeobecný rozhled. Na přílišnou specializaci je opravdu brzy.

"Dobrý učitel má provést děti zahradou. Ať si přivoní ke každému květu," říká pedagog Jan Hábl

„Kdyby se člověk zaměřil a specializoval příliš brzy jen na jednu jedinou věc, nevěděl nic jiného o ničem jiném, tak je vlastně nepoužitelný pro cokoliv jiného. Někteří filozofové říkají, že takový člověk je kvalifikovaný idiot. Ano, je kvalifikovaný k výkonu jednoho konkrétního zaměstnání. Tak trochu jako stroj. Ale Komenský by řekl: Tohle není vzdělání, to není učenost. Dobře, my tomu dnes říkáme kvalifikace. Ovšem kvalifikace k jednomu úzkému oboru není totéž, co široký rozhled," uzavírá pedagog a komeniolog z Univerzity Hradec Králové Jan Hábl.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související