Pedagog Jan Hábl: „Učitel má vést děti zahradou. Ať si přivoní ke všem květům a zjistí, co je baví“
Jak se s dětmi doma učit? Co po nich chtít? Jsou požadavky učitelů online v pořádku nebo ne? Odpovědi na tyhle otázky asi v posledních dnech hledal každý rodič. Letošní školní rok skončí určitě jinak, než si učitelé i žáci představovali. V posledních týdnech se učí na dálku, což může přinášet i problémy.
Čtěte také
Rodiče se ptají - kolik vědomostí a znalostí se vlastně touhle formou dá do dětí v uvozovkách "nahustit" a bude to vůbec k něčemu? Pedagog a komeniolog Doc. PhDr. Jan Hábl, Ph.D. radí: děti by měly získat co nejširší základnu vědomostí, všechno ale v přiměřené míře.
„Tahle doba jednoznačně ukazuje, že je mnoho věcí, které jsou v určitém věku možná nadbytečné. Možná by bylo dobré jich děti ušetřit nebo je aspoň podat nějak jinak," říká Jan Hábl.
Naučit se všechno, co osnovy na druhou polovinu školního roku stanovily, se nedá. Příliš mnoho informací z jednoho oboru může dětem dokonce i škodit, myslí si Jan Hábl.
„Protože když to uděláme a neadekvátně věku, tak byť by to bylo sebezajímavější téma nebo předmět, to dítě to prostě v uvozovkách zabije."
Čtěte také
Množství informací by mělo růst s věkem. A dobrý učitel by měl děti vést k tomu, aby chtěly sami poznávat, říká pedagog Jan Hábl.
„To mám být já, kdo jim dává ochutnat či přivonět. Pokud bych použil Komenského slova, tak provést děti zahradou a ať si přivoní ke každému květu a zjistí, co je baví a zajímá, kde je jejich talent. Ale jde o to, právě na té základní úrovni vzdělávání jen přivonět, zkusit a zažít. Ne být převálcován ohromným množstvím informací. Není zapotřebí, aby dítě vědělo vše, co lidstvo už poznalo na jakékoliv téma."
Základní školy by měly dát dětem hlavně všeobecný rozhled. Na přílišnou specializaci je opravdu brzy.
„Kdyby se člověk zaměřil a specializoval příliš brzy jen na jednu jedinou věc, nevěděl nic jiného o ničem jiném, tak je vlastně nepoužitelný pro cokoliv jiného. Někteří filozofové říkají, že takový člověk je kvalifikovaný idiot. Ano, je kvalifikovaný k výkonu jednoho konkrétního zaměstnání. Tak trochu jako stroj. Ale Komenský by řekl: Tohle není vzdělání, to není učenost. Dobře, my tomu dnes říkáme kvalifikace. Ovšem kvalifikace k jednomu úzkému oboru není totéž, co široký rozhled," uzavírá pedagog a komeniolog z Univerzity Hradec Králové Jan Hábl.
Související
-
Rád si hraji. Zůstalo mi to ze skautu, směje se nejoblíbenější fyzikář, vítěz ankety Zlatý Ámos
Do studia Českého rozhlasu Hradec Králové přijeli tři hosté z gymnázia v Dobrušce. Jsou to studenti Veronika Jouklová a Vít Janeček, kteří s sebou přivezli i pana učitele.
-
Jak zvládnout děti s ADHD? Potřebují poznat řád, pravidla a hranice. Ve škole i v rodině
Psycholožka z Pedagogicko-psychologické poradny v Hradci Králové PhDr. Kristýna Červená v radioporadně na téma: Jak zvládnout výchovu dítěte s ADHD? Co pomůže?
-
Škola, co baví učitele, žáky i rodiče. „Vítězství je fajn, ale přátelství je lepší,“ ví Jan Grulich
Mít třídu plnou dětí, které baví učení, jsou zvídavé a spokojené - to je sen učitelů. Spokojený učitel rovná se spokojené dítě a spokojené dítě rovná se spokojený rodič.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.