Terénní učitelka Petra Dočkalová: Učit se má s důvěrou a láskou. Já neřeším problémy, hledám řešení

28. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Petra Dočkalová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Svět vzdělávání a přirozeného učení nám teď pootevře Petra Dočkalová z Náchoda, která už 25 let pomáhá dětem, dospělým i seniorům s učením. Je takzvanou terénní učitelkou a lektorkou Národního pedagogického institutu. Petra Dočkalová věří, že každý, kdo se přestane učit, je starý. Ať je mu 20 nebo 80 let. 

Čtěte také

České školství je mnohými kritizováno a považováno za zkostnatělé, nebere příliš v úvahu individualitu dětí. Dá se říct, že vy jste alternativa a taková záchrana pro ty, kterým učení tolik nejde?
Hodně lidí mne řadí do alternativy, ale já ani nevím, co je přesně alternativa. Protože možností vzdělávání máme neskutečně mnoho. Takže bych to ani nedělila na klasiku a alternativu. Je potřeba jen vnímat, co každý potřebujeme ke svému učení a ke svému životu.

Držím se filozofie, že se každý může naučit myslet. Jako v učení, tak i v životě, je to jako řeka, která jde dolů, různě nahoru nebo stranou. Takže někdy nastanou situace, kdy si člověk vezme čas na rozmyšlenou a pak se zase vydá další cestou. Ale nesetkala jsem se nikdy s ničím, že si řeknete, to nepůjde. Já neřeším problémy, ale hledám řešení. A to jde vždycky.

Kudy chodím, tudy se učím. Dospělí mají dnes velké strachy, tak si vzpomeňte si na své dětství a svá školní léta.
Petra Dočkalová, lektorka Národního pedagogického institutu

V srdci mi zůstávají všichni studenti. Je to lidské učení a učit se má vždy s láskou. Já chci jednou příběhy z terénu vydat knižně, už to začínám sepisovat. Ale nechci vytahovat jeden konkrétní příběh, protože si svých studentů a jejich rodin vážím. Všichni mě obohacují a já je.

Čtěte také

Jsem zastánkyní moderních technologií při výuce, protože je můžeme využít jako vhodné nástroje. Využívám je v procesu učení. Jako byla kdysi novinkou elektřina, tak teď jsou to mobily a tablety. Dítě má převzít svoji zodpovědnost a má mít svoji sebekontrolu.

Musí fungovat zejména důvěra a úcta jednoho k druhému, je to oboustranné. Takže já když důvěřuji dětem, tak především musím začít důvěřovat sama sobě. Pochybnosti jsou na místě vždy, ale důvěřuji sama v sebe. A když potom vysílám důvěru k dítěti, tak se mi to vrací. Takhle to funguje.

Terénní učitelka Petra Dočkalová

Mgr. Petra Dočkalová

Terénní učitelka pro 21. století. Již 25 let se pohybuje dnes a denně ve světě učení a vzdělávání. Učení, s ohledem na fungování mozku, učení spojené s myšlením, učení, jako oboustranně obohacující se proces, učení aktivní a vědomé. Spolupracuje s dětmi, dospělými, rodinami, školami, komunitními centry i se sociální oblastí.

Celou radioporadnu s Petrou Dočkalovou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Blanka Malá , baj
Spustit audio

Související