Po Hradci Králové jezdí 23 elektrobusů. Je to rarita nejen v České republice, ale v celé Evropě

11. říjen 2021

Hromadnou veřejnou dopravu v Hradci Králové zajišťuje městský dopravní podnik. 1. prosince roku 1928 tehdejší městské autodráhy zahájily provoz prvními autobusy na pravidelných linkách v Hradci Králové. Naším hostem je ředitel hradeckého městského dopravního podniku Zdeněk Abraham. A podíváme se na autobusovou a trolejbusovou současnost i budoucnost.

Vy jste přišel v krásné nové uniformě. To je novinka v dopravním podniku v Hradci Králové?
Už jsem uniformu představoval někdy začátkem roku, protože oficiální představení jsme měli na MDŽ, tedy 8. března. Ženám jsme předali krásnou část oblečení, aby se cítily v autobusech nejen komfortně, ale i krásně.

Zdeněk Abraham ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Chtějí se ženy - řidičky za volantem také líbit? A mohly do podoby vaší uniformy mluvit?
Určitě, my jsme si udělali skupinku čtyř žen a čtyř mužů. Všichni k tomu mohli mít nějakou připomínku. Barevně je samozřejmě velice těžké to nějakým způsobem odlišit, abychom se neopakovali třeba po někom, kdo jezdí například ve vedlejším městě. Červená barva k dopravním podnikům a k městské dopravě určitě patří. Ale dnes už to není jen o barvě nebo o střihu, dnes už to je také o materiálech. Snažili jsme, aby se řidiči v našich autobusech, trolejbusech a elektrobusech cítili opravdu komfortně, a to v zimě i v létě. Aby to byly materiály, které dýchají, ale které také zahřejí. Aby celý den dokázali zcela bezpečně řídit vozidla po Hradci Králové.

Z našich 240 řidičů je 36 žen, takže 15 procent. Myslím, že to je na dopravě vidět. Když se na vás usměje řidička, začíná den lépe.
Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradec Králové

Ten komfort je ale nejen v uniformě, ale i v samotném vozovém parku. V Hradci Králové je jeden z nejmodernějších v republice. Pořád jsme výkladní skříní?
Co se týče elektrobusů, tak bych řekl, že zcela určitě. Protože 23 elektrobusů, které jezdí po Hradci Králové, je pořád rarita nejen v České republice, ale můžeme říct i v Evropě. A že už je dnes ve vozech klimatizace, nabíječky USB portů a WiFi, začíná být standardem.

Čtěte také

Autobusy mají dnes moderní technologie, takže když si přijdete vyzkoušet do dopravního podniku řídit autobus, zjistíte, že posilovač řízení je asi takové minimum. Volantem opravdu točíte jako u osobního vozidla, máte tam posilovač brzd, tedy když zabrzdíte, tak je to opravdu citlivé, stejně jako v osobním autě. A té technice ani pomalu nemusíte rozumět, protože za sebou máte takové to depo Formule 1. Když je nějaký problém, řidič zavolá a oni vám přijedou hned kamkoliv po Hradci Králové pomoci.

Proto je také možná velký podíl žen řidiček tady v Hradci Králové?
Na procenta to máme zcela přesně, protože máme 240 řidičů v Hradci Králové ze 400 zaměstnanců Dopravního podniku města Hradce Králové. A z těch 240 řidičů je přesně 15 % žen, takže 36 žen. Myslím si, že to je na dopravním podniku a na dopravě i vidět. Když se na vás usměje řidička, že den začíná samozřejmě lépe.

Čtěte také

Teď ve čtvrtek 14. října budete mít pro zájemce otevřené dílny dopravního podniku.
Nejen dílny, ale můžete si přijít vyzkoušet i řídit autobus. Není to naše první akce, už slavíme nějaké výročí. Páté výročí akce Přijďte si vyzkoušet řídit autobus a čtvrté výročí otevřených dílen. Asi je lepší se na akci zaregistrovat na našich webových stránkách, protože se nám tam třeba potkalo zhruba 40 lidí, tak aby nemuseli čekat. Máme určitý časový harmonogram.

Musí mít v tu chvíli člověk řidičský průkaz skupiny B na autobus?
První podmínkou řízení autobusu je minimální věk 21 let. A pak samozřejmě požadujeme řidičský průkaz skupiny B. Vše ostatní dokážeme s naší autoškolou už vytvořit a připravit řidiče do provozu v Hradci Králové. Dnes vyškolit řidiče autobusu trvá zhruba 4-5 měsíců. To je doba, kterou stráví v dopravním podniku, aby se naučil řídit autobus, odbavovací systém a jednat s lidmi.

Čtěte také

Komunikace s lidmi je také velmi důležitá, protože člověk musí zkrátka zachovat chladnou hlavu v jakékoliv situaci.
Proto má asi úspěch v Dopravním podniku v Hradci Králové i pozice řidičky. Protože dámy komunikují samozřejmě všude daleko lépe než my muži.

Budoucnost hromadné veřejné dopravy mě zajímá. Budou jednou jezdit autobusy bez řidičů?
Autonomní vozidla jsou v plenkách, jsou to první projekty, které vznikají tam, kde se lidí moc nepotká a kde se pohybují i nižší rychlostí. Tedy budoucnost tady je, ale budeme se do ní dívat tak za 30 až 50 let. Do té doby budeme potřebovat řidiče.

Celý rozhovor s ředitelem hradeckého dopravního podniku Zdeňkem Abrahamem si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související