Hradecký Dopravní podnik zvažuje, že do svých vozů preventivně nainstaluje bezpečnostní kamery

Cestující v trolejbusu MHD (ilustr. obr.)
Cestující v trolejbusu MHD (ilustr. obr.)

V autobusech a trolejbusech hradecké městské hromadné dopravy se možná budeme brzy setkávat s kamerami, které budou hlídat chování cestujících. Podle informací a dat z hradeckého Dopravního podniku jde spíš o preventivní opatření. Podle údajů Sdružení dopravních podniků patří Hradec mezi města, ve kterých řeší provozovatel MHD jen minimum problémů s chováním cestujících.

90 let křižuje Hradec Králové veřejná doprava. Gočár plánoval pro město tramvajovou linku

Historické a moderní vozy Dopravního podniku města Hradec Králové

Autobus, trolejbus i stále populárnější elektro-bus. Tím vším se můžete po Hradci Králové svézt veřejnou dopravou. A možná si ani neumíme představit, že by taková hromadná doprava v našich městech neexistovala. V Hradci Králové už funguje dokonce neuvěřitelných 90 let.

Mluvčí hradeckého Dopravního podniku František Meduna ke zvažovanému zavedení kamer říká: „Je to zatím v jednání s magistrátem města Hradec Králové. Vnímáme to jako součást preventivních opatření. Instalace speciálních bezpečnostních kamer uvnitř vozů by byla jen pro větší pocit bezpečí cestujících i našich řidičů."

V některých dalších městech jsou na tom s bezpečností v MHD a s chováním cestujících výrazně hůř, i proto chystá od 1. dubna Sdružení dopravních podniků osvětovou kampaň. Ta má cestujícím vysvětlit, jak se v hromadné dopravě chovat.

O tom, že chování cestujících v autobusech a trolejbusech není zásadním problémem, svědčí i další data a statistiky.

Vandalové ročně poškodí jen jednotky vozů, a to ještě při specifických příležitostech, říká Pavel Tužil, technik střediska údržby a oprav hradeckého Dopravního podniku: „Jsou vozy popsané a posprejované. Jedná se řádově o jednotlivé kusy, kdy jsou vozy poškozeny. Zpravidla se jedná o akce typu Hip Hop, pokud se koná v létě a nebo různé další festivaly podobného charakteru."

Cestující MHD (ilustrační foto)

A náklady na odstraňování podobných vandalských kousků jdou ročně spíš do stokorun, v horším případě se pohybují v řádech jednotek tisíců. Podle Františka Meduny Dopravní podnik řeší také jen výjimečně případy, kdy dojde ke konfliktu mezi řidičem a cestujícím.

Svatoslav Kočí, který pracuje jako řidič už šestatřicet let, má spíš opačné zkušenosti a ukazuje ručně psanou pochvalu a poděkování, které dostal od jedné z cestujících.
„Dnes se mi stalo něco, co se mi nestalo za 36 let práce. Nastoupila paní, nevím přesně kde. A když vystupovala, tak mi dala takový lísteček s poděkováním. Pánové, to je pro mne víc, než nějaké finanční odměna."

HOPON. To je nový platební a jízdenkový systém pro MHD v Hradci Králové přes chytrý telefon

Aplikace Hopon

Provozovatelé systémů veřejné hromadné dopravy jsou již léta vedeni snahou usnadnit odbavení cestujících s využitím moderních technologií. Inteligentní mobilní platforma pro nákup jízdenek v městské hromadné dopravě HopOn® posouvá tento proces na novou úroveň.

Na druhou stranu se podle vedoucího oddělení přepravní kontroly Josefa Januše rok od roku stupňuje agresivita přistižených černých pasažérů: „Agresivita zadržených černých pasažérů obecně roste. častější jsou samozřejmě nadávky a vulgarismy, to je na denním pořádku. Naštěstí toho fyzického napadání není zase tolik."

Fyzických napadení revizorů je minimum, pracovní úraz měl některý z nich v Hradci Králové naposledy před zhruba rokem.

Mimochodem za poslední dva roky odhalily kontroly pokaždé kolem šesti a půl tisíce lidí bez jízdenky. V roce 2015 jich bylo ještě přes 10 tisíc, to ještě ale pracoval téměř dvojnásobný počet revizorů.

Spustit audio

Související