MHD v Hradci Králové získá přes 30 nových vozů. Většinu z nich bude pohánět elektřina
Královéhradecký Dopravní podnik letos plánuje obnovit vozový park. Nakoupí proto celkem 32 nových vozů za zhruba 383 milionů korun. První z nich už představil a kromě autobusů s dieslovým pohonem, jsou to i trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem a také dvacet elektrobusů.
Nová vozová flotila nahradí staré a nevyhovující autobusy z let 1996 až 2001, které budou vyřazeny z provozu. To je zároveň podmínka programu ITI a IROP, ze kterého Dopravní podnik získal 85 procent dotací na nákup.
„Dopravní podnik představuje všechny tři nové typy autobusů, elektrobusl a trolejbusů, které budou po Hradci Králové jezdit zhruba od června. Elektrobusů budeme mít v letošním roce dvacet," vypočítává novinky ve vozovém parku ředitel Dopravního podniku Zdeněk Abraham.
Druhou novinkou bude trolejbus s takzvaným parciálním pohonem. „To je trolejbus, který má baterie a na konečné stanici se může odpojit od trolejového vedení a dojet dál na baterie. Těchto vozidel budeme kupovat devět. A posledním vozem je autobus na dieselový pohon, klasická nafta. Ty budeme letos kupovat tři."
V letošním roce tak nakoupí hradecký dopravní podnik dvacet nových elektrobusů SOR NS 12 a devět trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem ŠKODA 30 Tr TRB. Další novinkou budou tři nové dieselové autobusy IVECO URBANWAY.
Všechny zmíněné vozy jsou moderní, komfortní a také šetrné k životnímu prostředí.
Podle Zdeňka Abrahama je výběr elektrobusů pro Hradec Králové logický: „Pokud dnes začíná nějaká elektromobilita, tak říkám, že má začít ve městě. Tam je vybudovaná nějaká infrastruktura, kterou dopravní podnik má, což jsou trolejové tratě, z kterých lze tyto autobusy dobíjet. Nebo je tato eletřina připravena pro všechny tyto autobusy, případně trolejbusy. Vidím to jako jedsnu z možností."
Čtvrt, půl a tři čtvrtě milionu kilometrů bez zaviněné nehody za volantem vozů MHD
Takovou bilanci oslavila desítka řidičů Dopravního podniku města Hradce Králové. Statisíce kilometrů odpovídají pěti, deseti a patnácti letům šoférské práce. Nejblíže k milionové metě má z této desítky Naděžda Zejpltová, které výpis z konta bezpečně ujetých kilometrů ukazuje 750 tisíc.
Cestující zase ocení tichý chod a pohodlí nových interiérů. Řidiči pak lepší akceleraci a plynulost jízdy.
Vedoucí personálního oddělení Dopravního podniku Radek Burýšek se nebojí, že by s novými autobusy neměl kdo jezdit, i když řidičů je stále nedostatek: „Řidičů máme v tuto chvíli samozřejmě podstav. Oproti tomu ideálnímu stavu, který bychom chtěli mít, tak nám pár řidičů chybí. Ale není to nijak závratné číslo, v současné době není ten stav kritický. Hodně nám pomohlo omezení, které jsme udělali teď na jaře. Tím omezením jsme získali šest řidičů. Tak jsme se dostali na podstav 3 - 4 lidí."
S prvními vozy se cestující potkají na linkách v Hradci Králové už v polovině června, poslední budou nasazeny na podzim.
Související
-
Trutnov dal zelenou zelené. Chce do dvou let nové a ekologické autobusy MHD
Zastupitelstvo v Trutnově podpořilo myšlenku vyměnit stávající autobusy v městské hromadné dopravě za vozy na ekologický pohon.
-
HOPON. To je nový platební a jízdenkový systém pro MHD v...
Provozovatelé systémů veřejné hromadné dopravy jsou již léta vedeni snahou usnadnit odbavení cestujících s využitím moderních technologií. Inteligentní mobilní plat...
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Sokolové bojují o ukradené peníze. Policie u asistentky zajistila 11 milionů v hotovosti
-
‚Dělejte si, co chcete, pokud to nebude politika.‘ Vietnamský novinář popisuje cenzuru i popravy
-
Ekologické zemědělství je na vzestupu. Hlavní hrozbou pro mladé je změna podnebí, říká farmářka
-
České skiareály se vyrovnají Alpám. Benefitem je dostupnost i lépe upravené tratě, říká šéf asociace