V Hořicích na Jičínsku přemýšlí, jak nadále zachovat městskou hromadnou dopravu
Hořice na Jičínsku mají sice jen necelých devět tisíc obyvatel, ale i tak se mohou chlubit fungující městskou hromadnou dopravou. Aspoň zatím - společnost, která jí ve městě provozuje, totiž chce výrazně víc peněz. A požadovaná částka - přes milión a půl za jedinou linku a osmadvacet spojů denně - je pro radnici nepřijatelná.
Podle starosty Aleše Svobody ze Šance pro rozvoj ale nejsou názory zastupitelů a radních na MHD jednotné: „Vždy když se jedná o fungování městské hromadné dopravy, tak je v radě města poměrně komplikovaná debata. Jestli ji zachovat a do jaké finanční úrovně. Radní jsou schopni tolerovat a akceptovat provozování."
Hořice mají novou vstupní bránu do Podkrkonoší. Otevírá se lávka přes komunikaci I/35

Ve čtvrtek 18. října 2018 bude v 16 hodin slavnostně otevřena nově postavená lávka přes komunikaci I/35 v Hořicích. Lávka umožňuje pěším a cyklistům po desítkách let bezpečné překonání frekventované komunikace I. třídy, která rozděluje centrální část města Hořice se západním intravilánem města a přilehlými obcemi.
Zatím to fungovalo, ale v prosinci skončila platnost smlouvy s provozovatelem, se společností Busline. V zakázce jde o dost peněz, takže město v říjnu vypsalo výběrové řízení s finančním limitem, odpovídajícím vynaloženým prostředkům za rok 2018.
Do soutěže se nikdo nepřihlásil, říká starosta Aleš Svoboda: „Takže jsme byli nuceni vypsat to výběrové řízení znovu. Už bez finančního limitu. A vzhledem k tomu, že jsme v loňském roce zaplatili za provoz MHD v Hořicích 622 tisíc korun a nabídka, kterou Busline v onom druhém výběrovém řízení poslal byla na 1 milion 518 a půl tisíce korun za jeden rok provozu MHD, tak jak komise, tak i rada města se rozhodly tuto nabídku neakceptovat. A hledat jiné možnosti řešení."
Podle Nikoly Bradíkové ze společnosti Busline firma své požadavky zvýšit musela: „Cena byla ovšem v rámci veřejné zakázky propočítána tak, aby nebyla prodělečná. A v námi předložené nabídce je cenou za zajištění městské hromadné dopravy běžnou, spíše nízkou. Je zapotřebí si také uvědomit, že realita se v dopravě v posledních třech letech diametrálně změnila. Dvakrát došlo na základě vládního nařízení k navýšení minimální mzdy řidičů autobusů."
O tom, že městem nabízená částka není nadstandardní, svědčí i to, že další dopravci zájem neměli vůbec. Linka najede v Hořicích denně jen 103 kilometrů a dopravcům se zkrátka kvůli takovému objemu nevyplatí na celý den vyblokovat autobus s řidičem.
Společnost Busline bude s městem jednat i nadále
Podle Nikoly Bradíkové ale není možné dopravu provozovat ve ztrátě. Hořická radnice se pustila do jednání i na dalších místech, s Královéhradeckým krajem řeší, jestli by nebylo možné zachovat některé spoje v souvislosti s dopravou krajskou, na které by se město podílelo.
Na silnici mezi Jičínem a Hradcem Králové vás čeká komplikace. Opravit se musí most u Hořic

Na komplikaci se musí připravit ti, kteří pojedou po silnici I/35 mezi Hradcem Králové a Jičínem. Od dubna tam silničáři začnou opravovat most u Hořic a nejméně na rok a půl několik set metrů dlouhý úsek uzavřou. Objížďka povede přes samotné město Hořice.
A další nabídku předložil městu provozovatel místní taxislužby, říká Aleš Svoboda: „Tato nabídka také není úplně nezajímavá. Mohu tedy v tuto chvíli konstatovat, že to vypadá, že městská hromadná doprava v Hořicích nezanikne. Pokud jednání budou dobře pokračovat, tak bychom mohli nějakou formu MHD, nebo jiné dopravy, ve městě mít i nadále."
Město zatím prodloužilo smlouvu se společností Busline o tři měsíce, aby získalo čas na další jednání. Zatím to vypadá tak, že by obyvatelé Hořic, kteří mimochodem platí za jízdenku v MHD pět korun, nemuseli o nějakou z forem hromadné dopravy přijít.
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Maláčová: S komunisty se do sněmovny dostaneme, pět procent na obranu je likvidace sociálního státu
-
Rozbroje mezi akcionáři Tatry. Promet blokuje miliardové investice, podle CSG se chová ‚šikanózně‘
-
Slovinští poslanci schválili návrh zákona o právu na asistovanou sebevraždu. Odpůrci chtějí referendum
-
Orbán je pod obrovským tlakem, protiukrajinská karta na Magyara nestačí, míní exdiplomat Varga