Řídím společnost a někdy i autobus, směje se ředitel hradeckého Dopravního podniku Zdeněk Abrahám

Zdeněk Abraham ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové
Zdeněk Abraham ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Dnešním hostem Českého rozhlasu Hradec Králové je ředitel hradeckého Dopravního podniku Zdeněk Abrahám. A to nejen proto, že i letos Dopravní podnik města Hradec Králové před pár dny něco slavil. 

Připomeňme těm, kteří nejsou z Hradce Králové a neviděli krásné historické autobusy a trolejbusy. Co jste to letos slavili?
V letošním roce jsme oslavili 70. narozeniny nebo 70. výročí od prvního vyjetí rolejbusu v Hradci Králové.

Trolejbusy se Hradec Králové může pyšnit. Kolik je vlastně u nás měst, kde jezdí trolejbusy?
Asi tak kolem 15.

Dopravní podnik Hradec Králové oslavil 70. výročí provozu trolejbusů ve městě

Bylo to přesně 2. května roku 1949, kdy vyjel vůbec první trolejbus z hlavního nádraží na Nový Hradec Králové.
Ano, byla to linka číslo dvě. A jezdil po stejné trase jako dodnes linka číslo dvě jezdí.

Máme největší flotilu elektrobusů v rámci České republiky. Troufnu si říct, že jsme na špici i v celé Evropě.
Zdeněk Abrahám, ředitel Dopravního podniku města Hradec Králové

Jak jste ony narozeniny tedy oslavili? Bylo to ve znamení historických vozů?
Každé pořádné narozeniny musí začít dortem, takže úvodní slovo měl pan primátor a ten také zakrojil narozeninový dort. A první nedočkavci, kteří tam byli již ráno hned při zahájení v 9 hodin, dostali porci dortu a oslavili s námi narozeniny.

Dopravní podnik Hradec Králové oslavil 70. výročí provozu trolejbusů ve městě

Historické vozy, to je vždycky nostalgie. Dívat se na staré autobusy a trolejbusy jak brázdí ulice města. A navíc jsou to už i naše vzpomínky, pane řediteli, z mládí a z dětství.
Vždy je dobré zavzpomínat na to, jaké to dřív bylo a jaké je to dnes a trošku porovnat. Když vstoupíte do starého trolejbusu, třeba i jen 10 let zpátky, tady v Hradci Králové jste museli po třech schodech vyjít nahoru a dnes už je tam nízkopodlažnost a bezbariérovost. Myslím, že komfort hromadné dopravy je dnes úplně někde jinde.

90 let křižuje Hradec Králové veřejná doprava. Gočár plánoval pro město tramvajovou linku

Historické a moderní vozy Dopravního podniku města Hradec Králové

Autobus, trolejbus i stále populárnější elektro-bus. Tím vším se můžete po Hradci Králové svézt veřejnou dopravou. A možná si ani neumíme představit, že by taková hromadná doprava v našich městech neexistovala. V Hradci Králové už funguje dokonce neuvěřitelných 90 let.

Ale vy jste prý spíš na autobusy, než na trolejbusy.
Pocházím z Vysokého Mýta, takže u srdce musí být ten autobus.

Takže to vše začalo ve Vysokém Mýtě?
Já si myslím, že zcela určitě. Začala tam i moje odborná praxe nebo pracovní příležitosti, které jsem první absolvoval. To bylo v Karose ve Vysokém Mýtě.

Tedy autobus byste zvládl odřídit.
Vlastním řidičský průkaz na autobus a i po Hradci Králové jezdím s autobusem.

Vy řídíte normálně linku městské hromadné dopravy?
Ano, normálně řídím linku.

Dopravní podnik Hradec Králové oslavil 70. výročí provozu trolejbusů ve městě

Zkrátka i pan ředitel se musí zapojit, když je to potřeba?
Dnes nás pracovní příležitosti nutí k tomu, že musíme zvládat i další profese. Nejen řídit společnost, ale řídit i autobus.

To je úžasné. Mimochodem, jakou linkou jezdíte? Kde vás můžeme potkat za volantem?
Náhodně. Jezdím třeba i v rámci nějakých návštěv, které máme v dopravním podniku. Včera byla u nás mezinárodní návštěva ze srbského Bělehradu. Přijeli se k nám z jejich dopravního podniku podívat, jakým způsobem se provozují elektrobusy.

Hradec Králové bude městem s nejzelenější dopravou. Dopravní podnik nakoupí elektrobusy

Královéhradecký dopravní podnik testuje takzvané rychlodobíjení elektrobusů

Nový ředitel Dopravního podniků města Hradce Králové Zdeněk Abraham má za sebou prvních pár týdnů ve funkci. Podle vlastních slov převzal vedení firmy, která je ve výtečné kondici a která je v řadě ohledů o krok dál, než další podobné organizace v republice. 

Mluvíte o elektrobusech a to už jsou ony úžasné věci, které hradecký dopravní podnik cestujícím nabízí. Je to možná taková vaše výkladní skříň v porovnání s ostatními městy ČR. Protože tady opravdu jezdí to nejnovější, nejmodernější, nejlepší.
Zcela určitě, protože v loňském roce jsme v rámci projektu IPI nakoupili s podporou EU 20 elektrobusů. Tři elektrobusy už jsme tady pět let testovali, takže máme největší flotilu elektrobusů v rámci celé ČR. A pokud jsem byl na nějakých konferencích, tak si troufnu říct, že jsme v současné době na špici v celé Evropě.

Například po Benešově třídě jezdí trolejbusy a přitom tam nevedou žádné dráty.
To byla další novinka. Těchto parciálních trolejbusů, jak se jim odborně říká, jsme nakoupili v loňském roce devět. Je to trolejbus, který má v sobě i uložené baterie a může být využit právě na překlenutí tras jako přes Benešovu třídu, nebo na dojetí do další zastávky, kde už není vybudovaná trolejbusová trať.

Ale je bezvadné, že to funguje zcela automaticky. Protože jsem jel trolejbusem ze Slezského Předměstí právě na Benešovu třídu a jako cestující si vůbec nevšiml, že řidič stáhne ony v uvozovkách klacky, když to řeknu neodborně, z vodících drátů. Funguje to tedy automaticky?
Dneska už se i výrobci autobusů a trolejbusů zaměřují na to, aby práce řidiče byla co nejpohodlnější, nejkomfortnější. A když už to moderní technologie dokáže, tak samozřejmě my dokážeme ony, jak jste říkal klacky, připojit na vedení automaticky pouze stlačením tlačítka.

Dopravní podnik Hradec Králové oslavil 70. výročí provozu trolejbusů ve městě

Jaké jsou vůbec aktuální trendy v městské hromadné dopravě? Co jsou ony žhavé novinky, pane řediteli?
Nejžhavější novinkou asi je, že Vídeň už začala v dnešních dnech testovat autobusy s autonomním řízením, tedy bez řidiče. A to si myslím, že je budoucnost. Kdy se autobusy mohou po městě pohybovat automaticky, protože jezdí stále po stejných linkách a trasách.

Za jak dlouho tady v Hradci Králové můžeme mít autonomní autobusy?
Věštec nejsem, ale myslím si, že za nějakých 20, 30 let, bychom se jich mohli dočkat.

Dopravní podnik Hradec Králové oslavil 70. výročí provozu trolejbusů ve městě

Je úžasné, že váš vozový park v Hradci Králové je jeden z nejlepších a nejmodernějších u nás v České republice.
A také jeden z nejzelenějších a nejekologičtějších, můžeme říct.

To je vlastně i budoucnost a trend těchto let. Vozy na elektřinu. Jaký je vlastně podíl klasických autobusů na naftu a na elektřinu?
Dopravní podnik má v současné době 133 městských autobusů. Z toho je 70 autobusů na naftu a tím pádem 63 vozidel na elektřinu, myšleno elektrobusy na baterie a trolejbusy.

Dopravní podnik Hradec Králové oslavil 70. výročí provozu trolejbusů ve městě

A trendem asi tedy je převážit to ještě více na tu druhou stranu.
Máme to tedy nyní tak 50 na 50, protože autobusy musí vždy vyjet. Bohužel musíme také přihlížet k tomu, že by mohl přijít nějaký blackout, nebo že by nám někdo nedodal naftu. Ale musíme každý den vyjet. Ale pokud se bavíme o podílu autobusů, tak se musíme také zaměřit na podíl kilometrů, které ony autobusy ujedou. Po Hradci Králové jich najezdíme zhruba 6 milionů ročně a z toho 60 % najezdíme s elektrickými vozidly a pouze 40 % s naftovými vozy. A to je ten poměr, který se snažíme trochu zvyšovat ve prospěch elektrických vozidel.

Nicméně ta záloha je pro případ nějakého výpadku elektřiny. Jak je to s cestujícími? Protože obecně cestujících v městské hromadné dopravě ubývá. A dopravní podniky se je snaží víc přilákat. Aby jezdili méně svými auty do práce, aby více využívali MHD. Jak je to v Hradci Králové?
Zlomový bod nastal v loňském roce, kdy se nám poprvé zvýšil počet cestujících o nějakých 400 000. Takže v rámci Hradce Králové převezeme 37 milionů cestujících a ten trend je pokračující. Protože za první čtvrtletí máme zase o nějakých 150 000 cestujících více než v minulém roce.

Zdeněk Abraham ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Jak je to s novými linkami? Protože jsem si všiml, že linka čtyři je nová.
Je to nově zavedená linka z Podstrání na Terminál a velice rychle si našla své cestující.

Plánujete i nějaké další nové nové linky?
Další novou linku máme číslo 21, to je nová trolejbusová linka směrem na Plachtu, kde vyrostla velká část města se spoustou obyvatel. Takže si myslím, že tam tato linka má také své opodstatnění.

HOPON. To je nový platební a jízdenkový systém pro MHD v Hradci Králové přes chytrý telefon

Aplikace Hopon

Provozovatelé systémů veřejné hromadné dopravy jsou již léta vedeni snahou usnadnit odbavení cestujících s využitím moderních technologií. Inteligentní mobilní platforma pro nákup jízdenek v městské hromadné dopravě HopOn® posouvá tento proces na novou úroveň.

Když se bavíme o novinkách, tak co například placení jízdného v autobuse. Dá se platit kartou? To je takový hodně žádaný trend. I já bych rád nastoupil do autobusu a jen si pípnul svou platební kartou nebo chytrým telefonem.
Čipovou kartu, kterou v Hradci Králové už používáme 14 let, což je také pěkná historie, mohli bychom oslavit v příštím roce 15. narozeniny. Kreditní kartu v současné době můžete použít trolejbusech v rámci Hradce Králové a do budoucna máme vypsané výběrové řízení a budeme obnovovat odbavovací systém. Aby ta možnost existovala i v ostatních autobusech.

Jinak se dá také zaplatit pomocí SMS.
SMS zcela určitě. A potom máme aplikaci, což je dnes moderní zejména u těch mladších cestujících. To je aplikace HopOn, když si ji zaregistrujete, tak můžete platit mobilním telefonem.

Ale moc se mi líbí, že nezapomínáte ani na klasické papírové jízdenky. Ty pořád platí a jsou v autobusech i původní cvakací strojky.
Možná jsme jedni z posledních v rámci ČR, ale protože nám to stále dělá více jak 10 % tržeb, tak tuto retroakci v podobě papírových lístků stále u předních dveří v Hradci Králové uplatníte.

Elektrobus v Hradci Králové

Co plánujete v nejbližší době, pane řediteli? Nějaké nové nákupy, nové vozy, nové autobusy?
V rámci obnovy vozového parku už jsme asi ukončili onu část elektromobility a potřebujeme vyměnit starší autobusy, které nám pořád v Hradci Králové budou určitým způsobem kouřit pod nos. Takže v letošním roce máme a obnovu 10 naftových vozidel a jsou to vozidla, která jsou plně vybavena klimatizací, což zase v dnešních, a můžeme se bavit konkrétně o dnešním dnu, využijeme. Takže plnohodnotná klimatizace, nabíjení, USB porty, atd. Takže to je 10 autobusů, které dáme do provozu v letošním roce.

Říkal jste, že občas sednete sám osobně za volant autobusu, když je potřeba. Tak mě zajímá, jak je to s novými řidiči. Stále je hledáte? Protože jste hodně hledali řidiče nové městské hromadné dopravy v Hradci Králové.
Stárneme všichni, stárnou i naši řidiči, naši zaměstnanci. Je tedy potřeba obnovovat nejen novou flotilu autobusů, ale i zaměstnance. Protože nám dosahují důchodového věku. Tak na tom aktivně stále pracujeme. Konkrétně v září budeme mít opět náborovou akci, přijďte si vyzkoušet řídit autobus. Chtěli bychom přilákat nové řidiče anebo řidičky.

Dopravní podnik Hradec Králové oslavil 70. výročí provozu trolejbusů ve městě

Řidičky, to je také důležité. Protože máme v Hradci Králové skoro největší podíl řidiček, je to tak?
Určitě, z 260 řidičů, které Dopravní podnik města Hradec Králové má, zaměstnáváme 35 řidiček. Teď nově nastoupí další dvě řidičky. A největší benefit v rámci Hradce Králové je to, že máme všechny autobusy nízkopodlažní, všechny autobusy mají automatickou převodovku, posilovač řízení. Takže pro dámu je jednoduché to řídit. Dnes to je stejně pohodlné řídit osobní vozidlo.

Čtěte takéDopravní podnik města Hradce Králové, a.s.

Máte ještě nějaký vzkaz na závěr, nejen pro cestujícím v Hradci Králové, ale třeba i do řad vašich zaměstnanců, pane řediteli?
Já bych to rozdělil na tři skupiny. Co bych přál celému dopravnímu podniku, aby vedení města bylo stále tak chytré a stále podporovalo zelenou dopravu. Cestujícím přeji bezpečnou, plynulou a pohodlnou dopravu a tím myslím například klimatizaci v nových autobusech. No a zaměstnancům a řidičům přeji prázdné silnice, na kterých nebudou překážet žádné zácpy a ostatní vozidla.

Jakub Schmidt a Zdeněk Abraham ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Musím tedy říct, že toto poslední přání bude asi těžké splnit, protože doprava v Hradci Králové hodně houstně. A já obdivuji všechny, kteří za volant usednou. Protože někdy je to opravdu hodně o trpělivosti. Ale ta je ostatně za volantem také potřeba. Pane řediteli, já k tomu ještě přidám, ať dál zůstane městská hromadná doprava v Hradci Králové výkladní skříní salonu republiky. Moc děkuji za rozhovor.
Já vám také děkuji a přeji pěkný den.

Spustit audio

Související