Zdeněk Abraham: Jsme bohatí, tak jezdíme svými auty. Svezte se raději moderními vozy městské dopravy
Naším dnešním hostem v rozhlasovém studiu je ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové, a.s. Zdeněk Abraham. Městská hromadná doprava je v krajské metropoli zabezpečována trolejbusy, autobusy a elektrobusy, které jsou v majetku společnosti.
Hned na úvod se zeptám, jestli jste přijel autobusem?
Ano, já po Hradci Králové jezdím jedině městskou dopravou. Přijel jsem trolejbusem číslo 3. Od sídla dopravního podniku jsou to tři zastávky.
V nových vozech máme klimatizaci, nabíjecí porty pro USB i bezpečnostní kamery. Cestující určitě ocení větší komfort i bezpečnost.
Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové, a.s.
Do vozové flotily Dopravního podniku města Hradce Králové, a.s. přibývají další autobusy. Kolik jich máte celkem a kolik je nových?
V našem vozovém parku je celkem 132 městských autobusů a v letošním roce jsme nakoupili 10 nových dieselových vozů. Už jezdí po městě v barvách Hradce Králové. A myslím si, že s nimi cestující budou spokojeni. Máme tam klimatizaci, jsou tam nabíjecí porty pro USB a nově tam máme i bezpečnostní kamery jak pro cestující, tak pro naše řidiče.
Zdeněk Abraham
Od ledna 2018 je ředitelem Dopravního podniku města Hradec Králové, a.s., tedy městem založené obchodní společnosti. Jejích 377 zaměstnanců zajišťuje především provoz městské hromadné dopravy, vedlejší činností je pak například autoškola nebo zájezdová doprava.
Nové vozy tedy mají větší komfort a jsou také lépe vybavené. Je jejich obsluha pro řidiče snažší?
Já bych obsluhu porovnal na řidičkách dopravního podniku. Protože my jsme zaměstnavatel, který má asi největší zařazení žen na této pozici. Dnes už máme 35 žen, které řídí autobusy po Hradci Králové. Tedy k jednoduchosti řízení můžu říci, že je tam automatická převodovka a posilovač řízení, takže to je moderní auto jako osobní automobil.
Čtěte také
Už máte zpětnou vazbu od cestujících? Oceňují větší komfort?
Zcela určitě, protože takové to ničení graffiti a další věci nám z našich autobusů ubývají. Ale nechtěl bych to zakřiknout, aby nám nové autobusy někdo neponičil.
Odrazila se lepší kvalita vozů také na větší bezpečnosti cestujících i řidičů?
S tím právě počítáme u těchto nových autobusů. Přední interiérové kamery už napomohly v celé řadě měst v České republice k tomu, že se bezpečnost zvedla. Agresivita vůči řidičům i mezi cestujícími navzájem nebo vůči revizorovi, je vysoká.
Čtěte také
Cestovat v době koronavirové městskou dopravou asi není úplně jednoduché. Jak to zasáhlo vás?
My jsme samozřejmě zintenzivnili veškerou dezinfekci autobusů. S tím jsme začali už na jaře. A co nám asi nejvíce pomohlo, že jsme s tím nepřestali ani přes léto. Takže provádíme ozonizaci autobusů. Nakoupili jsme další stroje, které autobusy dezinfikují, tepujeme sedačky, máme stále častější mytí interiérů. Takže můžeme říct, že vozy jsou v tomto směru bezpečné. V čem ovšem vidím trošku riziko ohrožení, že stále mnozí cestující nepochopili, že je bezpečnější koupit si jízdenku předem třeba i přes chytrý telefon nebo mít městskou kartu. Stále celá řada cestujících nakupuje jizdenku hotově u řidiče, a tím pádem ohrožují jak řidiče, tak sami sebe.
Mluvil jste o čištění ozonem. Je zapotřebí jistě určitý časový interval, než se vzduch vyčistí i od ozonu. Jak to sledujete?
U nás ozonizace probíhá na profesionální úrovni. Koupili jsme opravdu velkoprostorové stroje, protože objem autobusu je samozřejmě daleko větší než u osobního vozidla. Takže zhruba hodinu stroj pracuje na ozonizaci, pak probíhá zhruba dvouhodinové větrání vozidla. Vozidlo se tedy znovu do provozu dostává nejdříve zhruba po čtyřech hodinách. Je to bezpečné.
Čtěte také
Cestující jsou v této nelehké době ukázněni?
Já si myslím, že doba nás naučila, že se stačí jen škaredě podívat na někoho, kdo roušku v autobuse nemá. Také v našich autobusech nemusely už nastat tvrdé restrikce, ať už od městské policie nebo upozorněním řidiče. Zakrývat si ústa je v dnešní době zcela přirozené.
Jak zvládají řidičky a řidiči jízdu s rouškou?
My máme jednu výhodu, že všechny autobusy v Hradci Králové oddělují prostor pro řidiče a cestující skleněnou příčkou. Ale samozřejmě si stále všichni uvědomujeme, co se kolem nás děje, takže někteří řidiči si roušku nasazují, i když tu povinnost nemají.
Bude překvapením, že na konci roku uvidíte naše řidiče v nových uniformách. A mysleli jsme i na ženy v sukních a v slušivém sáčku.
Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové, a.s.
Zaujalo mne, že vaše řidičky si odjedou svoji pracovní směnu a pak mohou jít ke kadeřnici. Ale pozor, nejdou nikam do města, ale zůstávají přímo v dopravním podniku.
Je to jeden z benefitů pro naše zaměstnance. V rámci areálu máme i služby kadeřnice, nehtařky, restauraci a posilovnu. Takže to jsou služby, které v rámci své pauzy mohou využít nejen ženy, ale i řidiči dopravního podniku.
To byl váš nápad?
To už pochází z naší historie, jen to teď trošku vylepšujeme, aby tyto služby byly pro zaměstnance ještě lepší a aby se u nás cítili pohodlně. Dalším překvapením na konci roku bude i pro cestující to, že uvidí naše řidiče v nových uniformách. Mysleli jsme i na ženy, takže v příštím roce už je uvidíte i v sukních s šátkem na krku a v slušivém sáčku.
Čtěte také
Vy jste také přinesl ukázat krásnou knihu s názvem Historie městské hromadné dopravy v Hradci Králové v letech 1928-2020. Pojďme se na ni podívat.
Například na straně 13 je jeden krásný článek, který vypovídá o Wilsonově mostě nebo dnes už Pražském mostě. A pokud mohu citovat, tak při sčítání v roce 1927 po tomto mostě projelo 271 osobních automobilů, 112 nákladních aut, 41 autobusů, 17 motocyklů, 573 těžkých nákladních povozů a 239 lehkých koňských povozů. Dále 231 ručních vozíků a 1 669 bicyklů. Když se podíváme dnes na rok 2020, tak z 241 autobusů v roce 1927 nám jich tam dnes projede asi 200, pokud se podíváme na osobní vozidla, tak tam si můžeme přidat nulu, protože ten počet je neskutečný. Takže je to o tom, že se máme velice dobře, každý jezdíme osobním vozidlem a městskou dopravu vynecháváme. Zrovna tak nám ubyly i bicykly. Takže pro svůj zdravý životní styl asi uděláme méně. A jsme opět u toho bohatství. Naučili jsme se luxusně jezdit vozidly, problematicky zaparkovat a nevyužívat městskou dopravu. Pojďme se vrátit zpátky do autobusů jako v roce 1927, když městská doprava v Hradci Králové začala.
Je to báječná knížka, tak mě napadá, že je to docela pěkný vánoční dárek.
Je to určitě super dárek pro všechny fajnšmekry, kteří mají rádi autobusy, trolejbusy, dopravu, městskou dopravu a Dopravní podnik města Hradce Králové, a.s.
Vy pocházíte z Vysokého Mýta, tedy jste vlastně pro své povolání téměř předurčen.
Zcela určitě. Mí rodiče sice v Karose nikdy nepracovali, ale vždy mi říkali, tam se jednou dostaň, tam se mají lidé dobře. Takže si myslím, že autobusy mi byly předurčeny tím, kde jsem se narodil, i tím, co bylo všude kolem mě.
Budu rád, když lidé nadále víc využijí městskou dopravu v Hradci Králové, abychom ji mohli udržet aspoň na té úrovni, jaká je dnes.
Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové, a.s.
Ve Vídni už začali testovat autobusy s autonomním řízením, tedy bez řidiče. Je to budoucnost přepravy osob? Jaký na to máte názor, těšíte se na tu dobu?
Můžeme říct, že v současné době máme dostatek řidičů, ale potom přijde zase čas hojnosti, kdy samozřejmě budou možná některé profese lépe ohodnocené, a nám budou řidiči chybět. Tak si myslím, že do té doby bychom asi byli i rádi, že by se nám i některé autobusy po Hradci Králové začaly pohybovat autonomně bez zásahu řidiče.
My vám přejeme, aby i v roce příštím byli vaši cestující spokojeni a také ukázněni. A vašim ženám řidičkám přejeme, ať jsou u vás stále spokojené a šťastné.
Já vám děkuji. Děkuji i cestujícím, že budou ohleduplní k našim řidičům a že už si pořídí jiný systém placení než pouze hotově u řidiče. A že budou nadále víc využívat městskou dopravu v Hradci Králové, abychom ji mohli udržet aspoň na té úrovni, jaká je dnes.
Související
-
70 let už křižují Hradec Králové trolejbusy. Dopravní podnik na výročí vypraví historické vozy
V ulicích Hradce Králové už 70 let jezdí trolejbusy. Vůbec poprvé je dopravní podnik nasadil v první polovině května 1949. Od té doby najezdily po Hradci miliony kilometrů.
-
HOPON. To je nový platební a jízdenkový systém pro MHD v...
Provozovatelé systémů veřejné hromadné dopravy jsou již léta vedeni snahou usnadnit odbavení cestujících s využitím moderních technologií. Inteligentní mobilní plat...
-
Hradecký Dopravní podnik zvažuje, že do svých vozů preventivně nainstaluje bezpečnostní kamery
V autobusech a trolejbusech hradecké městské hromadné dopravy se možná budeme brzy setkávat s kamerami, které budou hlídat chování cestujících.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.