Instantní jídla. Je to rychlé a snadné, je to ale pro nás i výživné? Povětšinou ne, ale vybrat se dá

9. listopad 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Instantní jídla. Je to rychlé a snadné, je to ale pro nás i výživné a zdravé?  (ilustrační foto)

Pod pojmem instantní můžeme myslet jídlo z prášku nebo polévku do hrnečku či jen to, co zalejeme vodou à la instantní nudle. Nebo sem můžeme zahrnout i polotovary - tedy například reálné jídlo, které je jen zamražené, jako v případě pizzy, nebo zchlazené v případě různých hotovek typu rajská, segedinský guláš, řízek a podobně.

Ing. Hana Střítecká ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Ing. Hana Střítecká, DiS., Ph.D.

Nutriční terapeutka, chemická technoložka, vysokoškolská pedagožka z Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany a ředitelka spolku Fér potravina. Ve své praxi se snaží zvyšovat povědomí běžné populace o problémech spojených s obezitou, technologických postupech výroby potravin a orientováním se v jejich nabídce.

Pokud začneme polotovary a hotovkami, tak se dají najít opravdu velmi kvalitní výrobky, jen si pak musíme pohlídat třeba reálné množství masa abychom nebyli překvapeni, že ho třeba v rajské ve finále bude jen nějakých 40-50 gramů. Tady je potřeba si dávat pozor prostě na základní suroviny - aby tam bylo to, co tam má být.

Čtěte také

V současné době, díky covid situaci, se nabídka ve všech ať už kamenných či internetových obchodech velmi rozrostla.

Některé řetězce dokonce navázaly spolupráci s konkrétními restauracemi. Zde pak jsou jídla opravdu chutná a záleží už jen na nás, zda si zvolíme z pohledu současného vnímání zdravé stravy tu zdravější. Myšleno, méně(více) masa, smažené/dušené apod.

Dalším segmentem mohou být konzervy - tedy jídlo sterilizované. Různá masa ve vlastní šťávě jsou povětšinou bez problémů až po různé zeleninové či luštěninové směsi s uzeninou, zde ale poměrně často nebývá uzenina zrovna nejkvalitnější.

Obecně u těchto jídel bývá problém s větším množstvím soli a pak také, že sterilizace nedělá úplně dobře většině zeleniny. Tedy nějaká směs z plechovky na rychlý salát není úplně zdrojem vitamínů, jak by mohl někdo předpokládat.

„Zalej vodou“ a můžeš jíst

A poslední skupinou jsou jídla „zalej vodou“ a můžeš jíst. Tady bohužel už nemůžeme rozhodně předpokládat, že kromě teplého obsahu do žaludku získáme i živiny tělu skutečně prospěšné. Zde opět kromě soli bývají i látky zvýrazňující chuť typu glutamát, palmový tuk a další poměr slušný výčet přídatných látek E.

I když i zde se blízká na lepší časy a některé polévky z pytlíku už to složení mají poměrně na E chudé, jen zde pak bývají prekursory glutamátu - tedy glutamát neobsahují, to nám povětšinou nezapomenou výrobci na obale sdělit, ale bohužel po ohřátí, přilití teplé vody, se nám tam glutamát vytvoří.

Aplikace FÉR potravina je ke stažení zdarma v Google Play nebo App store.

Do této skupiny pak patří i ranní rychlé záležitosti typu instantních kaší. Zde bývá problémem cukr, ať už v jakékoli podobě. A pokud se nejedná o čistou kaši bez příchuti, tak je otázkou, co je ona příchuť. Ale i v tomto sektoru se dají najít výrobky kvalitní, neslazené, ne zcela optimální mixy různých podob cukru, palmového tuku, aromat, barviv a podobně.

Instantní prášek

Je otázkou, zda sem zahrnout i segment se vzrůstající oblíbeností a tou je instantní náhrada jídla - tedy prášek, u kterého výrobce tvrdí, že vám dodá úplně všechny potřebné živiny, stačí je zalít, protřepat…a je hotovo.

Čtěte také

Když se podíváme na složení, tak bílkoviny jsou z různých kombinací rostlinných mouk a vitamíny a minerální látky jsou tam formou fortifikace, tedy přidáním samostatných látek, které tyto živiny obsahují.

Tedy papírově tyto výrobky sice živiny obsahují, ale je otázka pak jejich reálné vstřebatelnosti a využitelnosti. A hlavně - je to ve výsledku nápoj, ne jídlo, tedy rychleji opouští jak žaludeční, tak i střevní pasáž, a nenutí střeva k činnosti. Při dlouhodobé konzumaci může dojí k omezení peristaltiky střev, co pak může být problém, pokud začneme opět normálně jíst.

Takže je to jako se vším. Záleží velmi co si vybereme a jak často to jíme. Tedy párkrát do roka jako varianta pod stan, kde nechci nebo nemůžu vařit, to není špatné, ale v běžném jídelníčku by zejména ty „zalej a jez“ by mít místo určitě neměly.

Hana Střítecká a Pavla Kindernayová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou radioporadnu s Ing. Hanou Stříteckou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

Spustit audio

Související