Hradec buduje inteligentní dopravní systém. Tvoří se kolony a je zapotřebí větší ohleduplnost řidičů

7. září 2021

V Hradci Králové se buduje nový inteligentní dopravní systém na křižovatkách. Zatím to však přináší spíš komplikace, po městě se tvoří zácpy. Na co by si měli řidiči dávat pozor? Jaká jsou problémová místa v královéhradecké dopravě a znají vůbec šoféři pravidlo zipování?  

Čtěte také

Vedoucí Odboru služby dopravní policie ČR plk. Ing. Petr Dušek a por. Jaroslav Matoušek, policejní preventista, hovoří v naší radioporadně na téma: bezpečně v silničním provozu po Hradci Králové.

„V Hradci Králové probíhá první fáze realizace inteligentního dopravního systému. V současné době se jedná o čtyři křižovatky, kde se vytváří kompletně nová instalace. A samozřejmě přechodný systém není v koordinaci s ostatními semafory. Součástí prací je také úprava nástupních ploch chodníků u přechodů pro chodce, aby to bylo pro všechny účastníky silničního provozu bezpečnější."

Čtěte také

„A velký důraz byl kladen i na to, aby byly všechny nástupní plochy bezbariérové. A mysleli se také na úpravy, aby bylo vše vyhovující pro nevidomé a slabozraké."

„Stavební úpravy často zasahují do pozemní komunikace a dochází někde ke snížení počtu jízdních pruhů. Úplně také neplatí ohleduplnost všech řidičů, aby správně fungovalo pravidlo zipu. A právě ohleduplnost je momentálně zapotřebí ještě v daleko větší míře než za běžné situace v silničním provozu po Hradci Králové."

Co inteligentní dopravní systém přinese a kdy bychom se jej měli v Hradci Králové dočkat?

Čtěte také

„Fáze zprovoznění kompletního inteligentního dopravního systému v Hradci Králové by měla nastat zhruba v polovině roku 2023. To by měl být systém již plně funkční. A slibuje to, že by mělo dojít ke zvýšení plynulosti dopravy, systém by měl reagovat na aktuální dopravní intenzitu."

„Signální plán by měl počítat s tím, že by se měl měnit jak podle času, tak i podle jednotlivých intenzit dopravy na jednotlivých větvích, které do křižovatek vedou. Samozřejmostí a nadstavbovým modelem je i takzvaný penalizační modul. Na některých vybraných křižovatkách by měla být hlídána nejen rychlost jízdy, ale také například jízda na červenou."

Koloběžky jsou hodně diskutované téma

Dopravu a provoz elektrokoloběžek po městě řeší Policie České republiky nebo městští strážníci?

Čtěte také

„Na území Hradce Králové jistě všichni zaznamenali zvýšený počet koloběžek. Každý si může do mobilu stáhnout aplikaci a koloběžku využít. Myšlenka to není vůbec špatná, nicméně její realizace zatím trochu vázne. Na to se potom nabalují i problémy, které souvisí s prací Policie České republiky."

„Spousta osob, které elektrokoloběžky využívá, nastavená pravidla nedodržuje a dopravní předpisy porušuje. Je to nový fenomén. Koloběžky už tady samozřejmě byly i dřív, ale s růstem jejich počtu ve městě rostou i problémy s tím související."

„Z pohledu zákona je jezdec na elektrokoloběžce považován za cyklistu. Účastní se jako řidič silničního provozu a musí dodržovat určitá pravidla tak, aby nic neporušoval."

Je pro jízdu na koloběžce nutná přilba?

„Přilba je povinná pro cyklisty od určitého věku. Ale tady bych ani na věk nekoukal, protože elektrokoloběžka je schopna jet opravdu velkou rychlostí a také vzhledem k její konstrukci s malými kolečky, také její stabilita není úplně ideální. Při pádu může jezdec dopadnout na hlavu a to může být spojeno s vážným zraněním. Takže doporučuji používat na koloběžce vždy ochrannou přilbu."

Petr Dušek a Jaroslav Matoušek ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

„Častým prohřeškem také je, že jezdci na koloběžkách jezdí tam, kde nemají. Využívají chodníky, jezdí po pěších zónách, nedávají přednost a nejsou ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu. Dalším nešvarem je také jízda ve dvou na koloběžce, což lze poměrně často spatřit. A to na silnice nepatří."

Celou dopravně bezpečnostní radioporadnu si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související