Hradec Králové bude vybírat od provozovatelů poplatek za parkování elektrokoloběžek ve městě

31. srpen 2021 09:04

Hradečtí zastupitelé na druhý pokus schválili memorandum, upravující podmínky provozu sdílených koloběžek. Na rozdíl od červnového hlasování tentokrát schválili memorandum, které vychází z dohody města a provozovatelů, a které upravuje například maximální počty koloběžek ve městě. K tomu navíc přidali i novelu vyhlášky - ta pro změnu zpoplatňuje parkování a přenáší odpovědnost za odložené koloběžky na provozovatele. 

Čtěte také

Samotná novela vyhlášky, která ukládá provozovatelům platit 3 koruny za metr čtvereční vyhrazeného parkovacího místa pro koloběžky denně, může být pro město účinnějším nástrojem než právně nevymahatelné memorandum.

Podle tajemnice magistrátu Markéty Bartušové bude teď na provozovatelích, aby zajistili dodržování správného parkování.
„Je na tom provozovateli, aby respektoval vydané rozhodnutí. Čili aby nějakým způsobem, a vím, že toho moderní aplikace jsou schopny, donutil uživatele, aby vraceli koloběžky na místa, kam patří."

Čtěte také

Schválené memorandum, které je tedy věcí dohody města a provozovatelů, společností Bolt a Lime, platit bude. Kdy? Odpovídá vedoucí odboru rozvoje města Karel Vít.
„Vyjde to mezi materiály, které byly schváleny, to bude do týdne. Potom jim to předložíme k podpisu. Jsou to samozřejmě cizinci, takže to asi nebude hned druhý den, ale předpokládám, že během září se nám to vrátí podepsané. Jakmile to bude schváleno provozovateli, tak to podepíše pan primátor za město, a začne to platit. Oni už deklarovali, že podle toho memorandu už nyní v mnoha případech jedou, takže věřím, že ho začnou plnit ještě předtím, než bude podepsáno."

Memorandum se od první, na začátku léta neschválené verze liší jen v tom, že neupravuje parkování - to by tedy měla řešit vyhláška - a pak ještě v několika drobnostech.

Čtěte také

„Že budou koloběžky lépe popsány nějakým upozorněním, kde se budou informovat uživatelé, aby nejezdili po chodnících a tak dále. Došlo také k určení maximálního počtu koloběžek, které by po městě měly být," říká Karel Vít s tím, že každý provozovatel by měl ve městě mít maximálně 400 sdílených koloběžek.

Společnost Lime se k verdiktu zastupitelů vyjádří podle provozovatele Václava Petra poté, co si ho důkladně prostuduje. Názor společnosti Bolt se nepodařilo získat. Město je ale podle Karla Víta přesvědčeno, že dohoda bude fungovat, ostatně už za poslední dva měsíce je prý vidět posun k lepšímu.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související