Hradec Králové a inteligentní dopravní systém. Je to záležitost nedaleké budoucnosti?

14. leden 2018
Doprava v noci (ilustrační foto)

Magistrát už má studii, v nejbližší době začne testovat některé části a ještě letos chce definitivně rozhodnout o tom, jestli v roce 2019 začne s instalací. Průjezd Hradcem Králové by v budoucnu mohl být jednodušší, rychlejší a zpoždění autobusů a trolejbusů městské hromadné dopravy menší. To všechno by měl umět zajistit nový inteligentní dopravní systém. 

První ze zvažovaných součástí systému, kterou město vyzkouší, je takzvaná preference pro městskou hromadnou dopravu. Testování by mělo začít zanedlouho na Pospíšilově třídě.

Jak přesně autobusům a trolejbusům může pomoci naznačil Petr Schiller z Odboru strategického plánování a projektového řízení hradeckého magistrátu: „Ten inteligentní dopravní systém by si měl například vyhodnotit zpoždění autobusu a umožnit mu rychlejší průjezd danou křižovatkou třeba i na základě jeho polohy, případně polohy ostatních vozidel hromadné dopravy. Systém bude znát i jízdní řády autobusů a na základě toho dokáže spočítat, který spoj upřednostní."

Městské hromadné dopravě by měly pomoci třeba i inteligentní zastávky.

Samotný systém má ale za cíl i zjednodušení a zrychlení dopravy jako takové. Podle náměstka primátora pro rozvoj Jindřicha Vedlicha z TOP09 bude možné na některých místech měnit počet jízdních pruhů ve směru z centra a do centra tak, jak si to vyžádá aktuální dopravní situace.

Doprava v noci (ilustrační foto)

A zjednoduší se i průjezd křižovatkami, říká Jindřich Vedlich: „Chceme optimalizovat jednotlivé křižovatky, kde budou v rámci inteligentního dopravního systému chytré řadiče, které bude možné modifikovat a modifikovat jejich průjezdnost."

Magistrát teď má studii proveditelnosti a ještě v letošním roce by chtěl rozhodnout o tom, jaké části systému bude chtít. Není tedy zatím možné říct, kolik to všechno bude stát, jasné ale je, že systém je jedním z hlavních projektů dalšího dotačního období. Město počítá s tím, že 85 až 90 procent nákladů pokryje z dotace.

Podle Petra Schillera je možné využít zkušenosti z dalších měst, kde už podobný systém funguje: „Chodili jsme po prezentacích jednotlivých firem, které se inteligentními dopravními systémy zabývají. Víme o inteligentních dopravních systémech ve Zlíně nebo v Praze, případně v jiných městech České republiky i v zahraničí. A spolupracujeme s ČVUT fakultou dopravy, kde nám celé ty studie proveditelnosti inteligentního dopravního systému pro Hradec Králové kontrolují."

Doprava v noci (ilustrační foto)

Podle Jindřicha Vedlicha ale vedle samotného inteligentního systému bude potřeba pro snazší průjezd městem dokončit i další akce - třeba dokončit napojení na jižní spojku, severní tangentu, D11 nebo D35, případně dobudovat křižovatku Mileta nebo chystané Jižní propojení.

Spustit audio

Související