Hradec Králové plánuje inteligentní dopravní systém za stovky milionů. Co přinese řidičům?

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Semafory a inteligentní dopravní systém

Hradec Králové už připravuje zadávací dokumentaci na inteligentní dopravní systém. Na jeho přípravě město pracuje už několik let, stát má stovky milionů korun. Má například umět zařídit plynulejší dopravu na křižovatkách. Zároveň bude dohlížet i na dodržování dopravních předpisů.

Součástí systému budou všechny světelné křižovatky v Hradci Králové, na kterých budou nainstalovány nové semafory s novým softwarem.

Tohle v uvozovkách spolkne podstatnou část z celkových odhadovaných zhruba 300 miliónů korun, které by měl systém stát, říká Vladimír Faltus z ČVUT. Právě ČVUT je technickým poradcem projektu: „Tady je důležité, že ty systémy bude nově možné sdružovat a vytvářet jakési koordinované řízení nad celým městem."

Hradec Králové a inteligentní dopravní systém. Je to záležitost nedaleké budoucnosti?

Doprava v noci (ilustrační foto)

Magistrát už má studii, v nejbližší době začne testovat některé části a ještě letos chce definitivně rozhodnout o tom, jestli v roce 2019 začne s instalací. Průjezd Hradcem Králové by v budoucnu mohl být jednodušší, rychlejší a zpoždění autobusů a trolejbusů městské hromadné dopravy menší. To všechno by měl umět zajistit nový inteligentní dopravní systém. 

To v praxi znamená, že semafory ve spolupráci s různými senzory zjistí, jaká je hustota dopravy a nenechají zbytečně zelenou ve směru, kterým nikdo nejede, zatímco z jiné strany bude před křižovatkou kolona. Systém by měl umět informace průběžně vyhodnocovat a reagovat i na nárazové akce jako třeba odjezd fanoušků od hokejového nebo fotbalového stadionu nebo z akcí na letišti.

„Vedle těch křižovatkových detektorů budou nainstalovány i strategické detektory, které měří provoz na neovlivněných místech, to jsou třeba úseky mezi křižovatkami. Dá se změřit doba jízdy, rychlost jízdy. A na základě těchto parametrů potom zase přizpůsobovat to řízení," dodává Vladimír Faltus.

Semafor a inteligentní dopravní systém

Magistrát momentálně připravuje zadávací dokumentaci a pokud všechno půjde dobře, na podzim by mělo zastupitelstvo - už v novém složení po komunálních volbách - zadávací dokumentaci schválit a následně město vypíše veřejnou zakázku za zhruba 300 miliónů korun.

K tomu doplňuje vedoucí odboru strategického plánování a projektového řízení hradeckého magistrátu Karel Vít: „Samotné spuštění systému předpokládáme v polovině roku 2022. Předpokládáme také minimálně dílčí testovací provoz. Tím, že součástí zakázky budou i provozní náklady a to, kdo systém vybuduje, tak jej převezme do své správy minimálně na pět let, přesný parametr necháme do výběrového řízení, tak očekáváme samozřejmě ten testovací provoz i z jejich strany."

Semafory a inteligentní dopravní systém

Náklady na provoz systému a bodů pro měření rychlosti se zatím odhadují na více než 20 miliónů korun ročně, až 37 miliónů by se ale každý rok mohlo vrátit do městské kasy z vybraných pokut.

Hradec Králové zatím nemá žádný penalizační pevný radar na měření rychlosti, s uvedením systému do provozu jich bude najednou osm a k tomu dvě kamery, které budou hlídat průjezd křižovatkami na červenou, říká Vladimír Faltus: „Pražská, Úprkova. Lhotecká, Pouchovská, Zborovská a třída SNP. To jsou stacionární radary, to znamená lokální měření rychlosti. Pak je tady ulice Antonína Dvořáka a Koutníkova pro úsekové měření rychlosti. A ulice Rašínova a Okružní pro měření jízdy na červenou."

Na jaký limit bude radar nastaven a od jaké rychlosti tedy budou řidičům chodit pokuty rozhodne město až po výběrovém řízení na dodavatele celého systému.

Spustit audio
autoři: Tomáš Lörincz , baj

Související