Vše o novém bodovém systému na našich silnicích. Změny jsou nutné, říká dopravní expert Jedlička
Od roku 2024 by měl začít platit nový bodový systém. Přísněji budou potrestány závažné a nebezpečné přestupky. Naopak za menší prohřešky zaplatí řidiči na pokutách méně než doposud, také by měly být zavedeny řidičské průkazy na zkoušku s možností řídit už od 17 let.
O všech novinkách si povídáme s dopravním expertem Vítem Jedličkou. Jsou změny v dopravním provozu na pozemních komunikacích nutné?
Já si myslím, že určitě ano. Neustále stoupá počet vozidel, trošku se mění i charakter a jednání lidí za volantem. Infrastruktura narůstá, a to vše vytváří prostředí, kdy stále dochází k poměrně velkému počtu dopravních nehod, je hodně usmrcených a těžce zraněných lidí na silnici.
Takže si myslím, že nějaké změny to určitě chce. Protože když budeme stagnovat, tak to prostě nebude fungovat. Společnost pro to musí něco udělat, protože na silnici bychom neměli zapomínat, protože jde o velké společenské téma.
Nový bodový systém. V čem je jeho podstata?
Chystalo se to docela dlouho, nějakých 8 či 10 let. Protože na začátku, když jsme ho v České republice zavedli, tak docela dobře fungoval jako takový Damoklův meč na řidiče. Řidiči se báli něco provést, byly tam bodové sankce, nikdo nevěděl, jak s tím pracovat. Ale samozřejmě po určité době lidé otupí, to je normální lidská vlastnost.
Změnu v bodovém systému to chtělo a máme ji teď na stole. Ta hlavní podstata je v tom, že došlo ke zjednodušení systému.
Vít Jedlička, dopravní expert
Tedy změnu to chtělo a máme ji teď na stole. Ta hlavní podstata je v tom, že došlo ke zjednodušení systému. Máme tři kategorie bodů. Kdy úplně jednoduše laicky nejmenší přestupky, které ale nejsou úplně triviální, jsou za dva body. Ty středně těžké přestupky jsou za čtyři body a ty nejtěžší přestupky jsou za 6 bodů.
Myslíte si, že řidiče od agresivity odradí ty vyšší tresty? Že se uklidní?
Budu mluvit jen za sebe, ale já bych byl rád, aby to fungovalo.
Čtěte také
Protože jedna z věcí, které na silnici fungují všude na světě, je represe. Já jsem samozřejmě zastáncem prevence, která je daleko jednodušší a levnější, ale bohužel někdy nefunguje. Tedy byl bych rád, aby nový bodový systém fungoval.
Ale mám trošku obavy, uvidíme do budoucna. Sankce se zvedly, pokud dojde k nějakému závažnému jednání, tak dojde k odebrání řidičského průkazu a prodloužily se i ty doby na odebrání, takže to by trošku mohlo působit, že by se řidiči víc bál. Ale peněžní pokuty, víte, jak to je s penězi. Pro někoho je 25 tisíc moc, pro jiného málo. Tak uvidíme. Já doufám, že to fungovat bude.
Rychlost je obecně problém na českých silnicích. Patří mezi hlavní příčiny vážných dopravních nehod a stojí za to se jí věnovat.
Vít Jedlička, dopravní expert
Slovensko a Polsko mají obdobné tresty. Takže tam jsme možná hledali inspiraci?
Možná, protože na Slovensku to fungovalo hodně dlouho. Každý věděl, že když přijede na Slovensko a poruší maximální rychlost, tak tam je velká sankce. V Rakousku také, tam ti policisté nejsou tolik vidět, a trošku to otupělo i na Slovensku. Tedy já budu moc rád, pokud to bude u nás fungovat.
Čtěte také
Řidiče každopádně děsí pokuta třeba za překročení rychlosti jen o 1 km, protože o tom se teď také mluví. Bojí se, že přijdou o body. Je to reálné?
To je absolutně nereálné, aby porušovali rychlost o 1 km v hodině, než je předepsaná rychlost a vybodovali se. Souvisí to spíše jen s nějakou pokutou, ale vybodovat se, to je nesmysl.
Máte zkušenost s tím, že kde je padesátka, jezdí se 60?
Rychlost je obecně problém na českých silnicích. O tom se bavíme stále. To patří bohužel mezi hlavní příčiny vážných dopravních nehod. Tedy určitě stojí za to se dodržování rychlosti věnovat. A Hradec Králové je nyní dobrý příklad, že se zde rozhodli jít správnou cestou a pokutovat i malé porušení rychlosti na těch místech, kde se po Hradci měří. Myslím, že už to začíná fungovat. Už je tu méně dopravních přestupků.
Celou dopravní radioporadnu s Vítem Jedličkou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Autoškoly připravují řidiče na rozšířenou sadu otázek u závěrečné zkoušky. Jaké znalosti testují?
Lidé skládající zkoušku v autoškole se musí vypořádat s rozšířenou sadou testových otázek. Námi oslovené autoškoly v kraji potvrdily, že jsou na nové testování připravené.
-
Stěrače stírají a klakson troubí! Co vše kontrolovat pro bezpečný silniční provoz v zimním období
BESIP je oddělení Ministerstva dopravy ČR koordinující činnosti v oblasti bezpečnosti na pozemních komunikacích. Pojďme se dnes věnovat aktuálnímu ročnímu období.
-
Dopravní expert Vít Jedlička: bodový systém na našich...
Radioporadna - Vít Jedlička, dopravní expert. Bodový systém na našich silnicích a jeho pravidla - Zajímavá osobnost je Hostem Radioporadny Českého rozhlasu Hradec K...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka