Za volantem rozhoduje tolerance a rozum. Vyplatí se nespěchat, radí dopravní expert Vít Jedlička
Zima je pro řidiče nejnáročnějším obdobím. Co tedy můžeme udělat pro to, abychom do cíle dojeli v pořádku nejen fyzicky, ale možná i psychicky? I o tom si povídáme s dopravním expertem Vítem Jedličkou.
Zimní kolorit už ukazují i zprávy o kolonách na silnicích, silničáři nikde. Jak na tyto zprávy reagujete?
Tak já na tyto věci reaguji tak, že samozřejmě zbystřím. Člověk by se měl snažit to vnímat a snažit se samozřejmě i v hlavě připravit na variantu, jakým způsobem pojedu, kam potřebuji dojet, za jak dlouho, kde může být sněhu nejvíc atd. Takže se snažím malinko i změnit myšlení.
Dnes se dá dojet bez problémů třeba i na 10 centimetrech sněhu. Člověk prostě musí vše řešit dříve a auto jemně ovládat.
Vít Jedlička, dopravní expert
A co se týče ostatních řidičů, tak samozřejmě existují i výmluvy, když se někoho zeptáte, proč naboural, tak řekne, že to tady silničáři neshrnuli a neposypali. Já za to nemůžu.
Můžeme říct, že pokud nám silničáři cestování nezjednoduší, tak zkušený řidič to zvládne i bez nich?
Čtěte také
Dá se to, pokud člověk samozřejmě ví, jaké má třeba pneumatiky na autě, jaké má limity, někdy si zkusil krizově zabrzdit, sklouznout se, aby věděl. Například, když potřebujete zjistit, jestli to na silnici klouže nebo neklouže, stačí si třeba prudce přidat plyn. Pokud máte protiprokluzový systém, rozbliká se kontrolka, a víte, že to klouže.
Nebo si někde v bezpečném prostředí trošku přiťuknout brzdu, abych věděl, jak mě to zpomaluje. Jestli se spouští hned ABS nebo ne. Tedy dá se dnes opravdu dojet bez problémů třeba i na 10 centimetrech sněhu. Člověk prostě musí všechno řešit dříve a auto jemně ovládat.
Rada tedy zní, vyzkoušet si někde mimo rušný silniční provoz, co naše auto umí a zvládá?Čtěte také
Určitě to stojí za to, protože i třeba zkušení řidiči, kteří jezdí často trénovat krizové situace, tak v danou chvíli nedokáží odhadnout úplně povrch, který tam je. Takže je dobré si to osahat a pak samozřejmě podle toho reagovat. Je dobré vše dělat dopředu trošku dřív, zpomalit, snížit rychlost, podřadit si před zatáčkou, jet autem celkově jemněji. Člověk k tomu mít určitý přístup.
Bohužel agresivita na silnicích vzrůstá, to je věčné téma. Ale kdybychom to shrnuli, tak je to hlavně o toleranci a přemýšlení?
Ano, vždy je to o toleranci a přemýšlení. Vždy se připravte na cestu, když víte, že bude chumelit. Je to o tom plánu, vyplatí se nespěchat, vždy to je o tom, tvořit okolo auta co nejvíc prostoru. Zkusit se na silnici nějakým způsobem domluvit, blikat včas, říkat všem dopředu, co budu dělat.
Čili takové věci, které teoreticky ani v zákoně nemusí nikdo řešit. Když se budeme za volantem řídit rozumem, tak to vždy klapne a dobře dopadne.
Celou dopravně motoristickou radioporadnu s Vítem Jedličkou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Desítky řidičů ve věku 65+ si na hradeckém letišti vyzkoušely, jaké to je dostat smyk
Starší řidiči si mohli na polygonech na osmi místech celé republiky znovu vyzkoušet, jak dokáží zvládnout některé složité dopravní situace. Kurzy s názvem "Jedu s dobou".
-
Dopravní expert Vít Jedlička: bodový systém na našich...
Radioporadna - Vít Jedlička, dopravní expert. Bodový systém na našich silnicích a jeho pravidla - Zajímavá osobnost je Hostem Radioporadny Českého rozhlasu Hradec K...
-
Agresivitu za volantem spouští pomalá jízda. Řízení je jako komunikace bez dostatku informací
Pokud musíte vyjet na vozovku pokrytou sněhem, buďte opatrní. Téměř neviditelnou hrozbou je potom námraza. Agresivita řidičů je závažnou příčinou dopravních nehod.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.