Jediný způsob jak někam přijet včas, je vyjet dřív. Dobrá rada dopravního experta Víta Jedličky

15. srpen 2022

Radioporadna věnovaná jízdě autem. Což je všeobecně aktivita, která našemu tělu není úplně vlastní. Jedná se o činnost s nízkou mírou fyzické aktivity, avšak s vysokou mírou potřeby soustředění se, což nám není úplně přirozené. Z tohoto důvodu na dlouhých cestách narůstají zdravotní rizika. Jak se tedy na jízdu připravit, abychom rizika minimalizovali?

Dopravní expert Vít Jedlička hovoří v naší radioporadně o přípravách na dlouhou cestu autem.

Vít Jedlička ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Autonomní auta. Zadáme jim, kam chceme dojet a ona nás tam bezpečně dovezou. Až budou existovat a fungovat, tak už se nebudeme muset vůbec na cestu připravovat?
Otázka zní, kdy to bude fungovat. Samozřejmě automobilky dnes už mají vymyšlena auta, která jsou schopna jezdit autonomně poměrně bezpečně. Na druhé straně ale stojí problematika zapojení těchto vozidel do běžného dopravního provozu. Jde o neskutečně velký tok dat přes satelity a problematika toho, kdo rozhodne za auto, když nastane nějaká kolizní situace. Ale máte pravdu, tato problematika už přichází a řeší se. Je tady.

Příprava na cestu by určitě dopředu měla být. Minimálně kam chci dojet a kolik na to musím mít času. Potom většinou nevznikne stres.
Vít Jedlička, dopravní expert

Dovedete si představit, že nebude řídit automobil?
Já si to neumím představit, nicméně dnes k tomu svět tíhne, aby za nás všechno dělaly stroje. Je s tím také spojena problematika ekologie a elektrických aut, čili je to téma. Myslím si, že je to může být vyřešeno za 15 let až 20 let, někteří experti si myslí, že to bude dříve. Necháme překvapit. Ale až to bude vychytané, tak to bude super, jsem na to zvědavý.

Čtěte také

Tedy nějaká příprava na cestu je zatím asi stále potřeba.
Příprava je určitě zapotřebí, nicméně znáte to. Chcete se připravit, ale pak se objeví spousta situací, že to nestíháte a všechno je špatně. Takže je těžké říct, že jste úplně stoprocentně připraveni. Ale příprava by určitě dopředu měla být. Minimálně když neproběhne příprava na to, kam chci dojet a kolik na to musím mít času, tak většinou vznikne nějaký stres.

Při cestě zjistíte, že to nestíháte časově a to vás pak dohání k tomu, že děláte věci, které ani dělat nechcete. Takže první věc je naplánovat si cestu. Na mapě si zjistíte kam jedete, jak dlouho to může trvat. Pak to někde časově honit na poslední chvíli nemá význam.

Vít Jedlička a Pavla Kindernayová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Na cestě nás ale mohou potkat i nějaké objízdné trasy a různá zastavení či komplikace.
Je zapotřebí mít vždy nějakou časovou rezervu. Když nasednete do auta, tak nastane spousta věcí, které ovlivní čas dojezdu. A samozřejmě je taková poučka, kterou používáme na to, jak se dá někam přijet část. Jediným způsobem jak někam přijet včas, je vyjet dřív. A to prostě platí. Lidé to dnes už dobře vědí, ale hůře se to dělá.

Celou radioporadnu s dopravním expertem Vítem Jedličkou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová