Jedeme na dovolenou autem. Pozor na odlišná pravidla silničního provozu v zahraničí!

Jedeme na dovolenou autem (ilustrační foto)
Jedeme na dovolenou autem (ilustrační foto)

Mnoho českých rodin se připravuje na cestu za hranice a řada z nich plánuje jet autem. Ať už zamíří do Chorvatska, které je dlouhodobě nejoblíbenějším cílem tuzemských turistů v zahraničí, na Slovensko, nebo do Itálie, je potřeba počítat se spoustou dopravních omezení. A to už na českém území. Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR v naší radioporadně. 

Libor Budina ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Silniční úseky procházející modernizací mají na člověka za volantem dvojí dopad. Zatímco opravované úseky od něj vyžadují větší pozornost, tak když se naopak nic neděje a jízda se stane plynulou, hrozí ukolébaní. Tedy velké nebezpečí mikrospánku nebo jiné únavy.

Tři nejčastější trasy do Chorvatska, každá má úskalí

Cesta na Jadran vede nejčastěji přes České Budějovice, Znojmo a Mikulov. Ve všech případech musí lidé počítat s různými omezeními. Třeba na trase přes Znojmo se pracuje na čtyřech místech, dopravu řídí semafory a místy je rychlost snížena na čtyřicet kilometrů v hodině.

Je dovolená na míru levnější než klasický zájezd? Jak předejít nepříjemnostem na cestách?

Co znamená dovolená na míru? (ilustrační foto)

Dnes už lidi nemusí cestovat na dovolenou jen s pomocí klasických cestovních kanceláří, kde je program pevně naplánovaný. Existuje také možnost vymyslet dovolenou na míru, dle přání klientů. Linda Olivová z Travel Kitchen je hostem v naší radioporadně. 

Kdo zamíří přes Mikulov, muže se zdržet u Novomlýnské nádrže. Tady je omezená rychlost na dvacet kilometrů v hodině, most je v havarijním stavu, tím pádem se vytvořil provizorní most. Objízdná trasa v tomto místě víceméně neexistuje. Kdybychom to chtěli objíždět přes D2, která vede na Bratislavu, tak ta se také opravuje hned za Brnem.

V Rakousku a Slovinsku už tolik dopravních omezení není. Důležité je ale dodržovat například rychlost, bezpečnou vzdálenost a jízdu v jízdních pruzích. Ve Slovinsku se už nevyplatí objíždět dálnici, která vede až k hraničnímu přechodu Macelj. V Rakousku se pak lidé mohou zdržet tento víkend kvůli Velké ceně Formule 1.

Jedeme na dovolenou autem (ilustrační foto)

Do Chorvatska je možné jet i přes Slovensko a Maďarsko. Všechny trasy jsou vzdáleností zhruba stejně dlouhé, mírně se ale můžou lišit dobou jízdy.

Dvojkou českých turistů je Slovensko

Na dovolenou autem jezdí Češi často také na Slovensko. Loni jich tam vyrazilo skoro tři čtvrtě milionu. Podle statistik se stalo druhou nejoblíbenější destinací; cílem bývají Tatry nebo Bratislava.

Jedeme na dovolenou autem (ilustrační foto)

Slovenská policie upozorňuje, že v létě posílí dohled na silnicích, zaměří se na alkohol, rychlost nebo zákaz telefonování za jízdy.

Dejte si pozor na odlišnosti v dopravních pravidlech

Třeba v Chorvatsku musejí děti do dvanácti let sedět na zadním sedadle, a to bez ohledu na jejich výšku. V Itálii zase platí zákaz kouření v autě, ve kterém sedí člověk mladší osmnácti let nebo těhotná žena.

Problémem můžou být i nevhodné pneumatiky. Do Itálie není dobré vjíždět na zimních pneumatikách, jinak se řidič vystavuje pokutě v přepočtu přes padesát tisíc korun.

Rakouské pokuty

Na rakouských dálnicích je jízda plynulá a pomalá, bude vás ukolébávat. Většinu času pojedete stovkou, radary tam mají snad u každého patníku a pokuty z nich posílají svědomitě i do Česka.

Narazíte i na speciální omezení, které snižuje rychlost od desíti v noci do pěti ráno na 100 km/h, abyste nerušili spící zvěř a Rakušany při průjezdu Alpami a jejich podhůřím.

Jana Kudyvejsová a Libor Budina ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Nezapomeňte si koupit rakouskou dálniční známku (desetidenní za 9,20 eur). Dá se pořídit předem online elektronická, registrovaná na poznávací značku vozidla.

Při online nákupu je možnost zvolit si začátek platnosti, musí se však pořídit aspoň osmnáct dní dopředu. Dá se to obejít zakliknutím nákupu na firmu, což nikdo neověřuje. Pak viněta platí okamžitě.

Bella Italia

K drahému mýtu je třeba připočítat i to, že Itálie má jedny z nejvyšších cen benzinu a nafty.

Itálii miluji z mnoha důvodů, říká Jana Broukalová - zakladatelka Společnosti přátel Itálie

Západ slunce v Itálii

Itálii většina z nás vnímá jako jednu z turistických destinací. Jižanský temperament, slunce, dobré víno a olivy jsou příjemnou stránkou, kterou si z letních dovolených pamatujeme. Jana Broukalová - zakladatelka královéhradecké Společnosti přátel Itálie, měla možnost poznat Itálii z pozice cizince, který se do Itálie odstěhoval se svou rodinou.

Pokud to jen trochu jde, tankujte mimo dálnice, ceny tam jsou nižší. Nevýhodou je, že menší benzinky často bývají o odpolední siestě a v noci zavřené nebo bez obsluhy.

V Itálii je v některých městech možné narazit na zpoplatněné zóny tzv. „Zona Traffico Limitato".

Abyste do nich mohli vjet (na začátku zóny je umístěna značka), musíte zaplatit mýto. Pozor, pokuty za vjezd do těchto zón Italové posílají i do Česka.

Celou radioporadnu s Liborem Budinou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

Spustit audio

Související