Střeva jako druhý mozek. Inspirujme se tradicí v moderní podobě. Zdravá střeva = zdravé tělo

22. květen 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Střeva jako druhý mozek. Inspirujme se tradicí v moderní podobě

Ing. Barbora Hernychová ví jak zdravě a chutně vařit. Tentokrát v naší radioporadně na téma: vláknina a její přínos pro naše zdraví! Vše začíná v naší trávící soustavě. Kde najdeme vlákninu?

Co je důležité, jíst opravdové, skutečné potraviny, ideálně v kvalitě BIO - bez chemických přísad, bez průmyslové úpravy, bez barev, konzervantů a zlepšujících přípravků.

Klasická staročeská jídla obsahovala vždy dost vlákniny, naopak dnešní strava založená na bílé mouce z pšenice - rohlíky, knedlíky, těstoviny, pizzy, bagety, sušenky, zahušťované omáčky a polévky, mají vlákniny minimum nebo žádnou! Z toho nám nic nedělá dobře a konzumací takových jídel se zaděláváme na civilizační choroby.

Ing. Barbora Hernychová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Inspirujme se tradicí v moderní podobě - tzv. krupota - rizoto z krup - ječných nebo špaldových (keronotto).

Jak vznikají kroupy, co obsahuji a jak je využít v kuchyni

Kroupy jako příloha, jako zavářka do polévek, krupoto zeleninové, dýňové, s brynzou a se zelím, s houbami. Existují neomezené možnosti kombinaci.

Houbové kernotto - recept

Suroviny: 400 g špaldových krup (kernotta), 65 g sušených hub (650 g čerstvých hub), 3 lžíce oleje, 2 velké cibule, 4-6 stroužků česneku, vrchovatou polévkovou lžíci majoránky, kmín, sůl, pepř

Postup:
Kroupy uvaříme v osolené vodě (není potřeba předem namáčet), během 30 minut jsou hotové, příjemně křupavé, ne rozvařené. Na pánvi osmahneme dozlatova nadrobno nakrájenou cibulku, přidáme kmín, houby a krátce podusíme. Nakonec přidáme utřený česnek se solí, čerstvě nadrcený pepř, osolíme a nakonec přidáme majoránku. Smícháme s uvařenými kroupami a vložíme do tukem vymazaného pekáče. V troubě zapékáme 20 minut.

Místo hub lze použít velmi dobře brokolici, dýni, brynzu se zelím, dle sezóny upravovat.

Například tradiční původní obiloviny - jednozrnka, dvouzrnka, červená pšenice - mají skvělé nutriční složení. Využívat je můžeme po uvaření jako přílohu, do polévky, do salátů.

Mouku nepoužívejme jen bílou pšeničnou, ale zařazujme do jídelníčku mouky celozrnné z dalších obilovin.

Každá rodina s dětmi chystá doma lívance, palačinky, krupicovou kaši. Udělejte malý krok a část mouky nahraďte celozrnnou - ječné lívance z ječné mouky, palačinky z pohankové mouky, krupicová kaše ze špaldové krupice.

Více receptů najdete na www.probio.cz

Celou radioporadnu s Ing. Barborou Hernychovou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Blanka Malá , baj
Spustit audio

Související