Střeva jako druhý mozek. Inspirujme se tradicí v moderní podobě. Zdravá střeva = zdravé tělo

Střeva jako druhý mozek. Inspirujme se tradicí v moderní podobě
Střeva jako druhý mozek. Inspirujme se tradicí v moderní podobě

Ing. Barbora Hernychová ví jak zdravě a chutně vařit. Tentokrát v naší radioporadně na téma: vláknina a její přínos pro naše zdraví! Vše začíná v naší trávící soustavě. Kde najdeme vlákninu?

Základem pečení je kvalitní čerstvá mouka. Věřte, že na svém pekařském výsledku ten rozdíl poznáte

Základem pečení je kvalitní čerstvá mouka (ilustrační foto)

Ing. Barbora Hernychová v naší radioporadně na téma: Kupujeme kvalitní mouku? Jaké druhy jsou na trhu? Prospěšnost a výživové hodnoty kvalitné a čerstvé mouky. 

Co je důležité, jíst opravdové, skutečné potraviny, ideálně v kvalitě BIO - bez chemických přísad, bez průmyslové úpravy, bez barev, konzervantů a zlepšujících přípravků.

Klasická staročeská jídla obsahovala vždy dost vlákniny, naopak dnešní strava založená na bílé mouce z pšenice - rohlíky, knedlíky, těstoviny, pizzy, bagety, sušenky, zahušťované omáčky a polévky, mají vlákniny minimum nebo žádnou! Z toho nám nic nedělá dobře a konzumací takových jídel se zaděláváme na civilizační choroby.

Ing. Barbora Hernychová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Inspirujme se tradicí v moderní podobě - tzv. krupota - rizoto z krup - ječných nebo špaldových (keronotto).

Jak vznikají kroupy, co obsahuji a jak je využít v kuchyni

Kroupy jako příloha, jako zavářka do polévek, krupoto zeleninové, dýňové, s brynzou a se zelím, s houbami. Existují neomezené možnosti kombinaci.

Houbové kernotto - recept

Suroviny: 400 g špaldových krup (kernotta), 65 g sušených hub (650 g čerstvých hub), 3 lžíce oleje, 2 velké cibule, 4-6 stroužků česneku, vrchovatou polévkovou lžíci majoránky, kmín, sůl, pepř

Postup:
Kroupy uvaříme v osolené vodě (není potřeba předem namáčet), během 30 minut jsou hotové, příjemně křupavé, ne rozvařené. Na pánvi osmahneme dozlatova nadrobno nakrájenou cibulku, přidáme kmín, houby a krátce podusíme. Nakonec přidáme utřený česnek se solí, čerstvě nadrcený pepř, osolíme a nakonec přidáme majoránku. Smícháme s uvařenými kroupami a vložíme do tukem vymazaného pekáče. V troubě zapékáme 20 minut.

Místo hub lze použít velmi dobře brokolici, dýni, brynzu se zelím, dle sezóny upravovat.

Například tradiční původní obiloviny - jednozrnka, dvouzrnka, červená pšenice - mají skvělé nutriční složení. Využívat je můžeme po uvaření jako přílohu, do polévky, do salátů.

Špaldové Ratatouille od Barbory Hernychové aneb Zdravé letní vaření

Špaldové Ratatouille

Barbora Hernychová v naší radioporadně na téma: zdravá letní strava, udělejte si saláty, jak je neznáte. A připojila recept na špaldové Ratatouille. 

Mouku nepoužívejme jen bílou pšeničnou, ale zařazujme do jídelníčku mouky celozrnné z dalších obilovin.

Každá rodina s dětmi chystá doma lívance, palačinky, krupicovou kaši. Udělejte malý krok a část mouky nahraďte celozrnnou - ječné lívance z ječné mouky, palačinky z pohankové mouky, krupicová kaše ze špaldové krupice.

Více receptů najdete na www.probio.cz

Celou radioporadnu s Ing. Barborou Hernychovou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

Spustit audio

Související