Poptávka po ekologických produktech stoupá. Poradíme vám, abyste nepodlehli „lakování na zeleno“

20. únor 2023

Uděláme si pořádek v ekoznačení, kterému se říká  ekolabeling. Kde všude najdeme ekoznačky nejčastěji a jsou vždy zárukou kvality? Jak je značení chráněno a schvalováno, které výrobky je mohou nést? Mnozí si možná za výrazem eko představí nějaké zdravé potraviny, ale certifikovat se dá skutečně téměř všechno.

Pokusíme se v tom zorientovat společně s Ing. Janem Křížem, vrchním ředitelem sekce ekonomiky životního prostředí na Ministerstvu životního prostředí.

Co to vlastně tedy znamená eko?
Já jsem tady za ministerstvo životního prostředí a v tomto případě eko znamená, že výrobek, který obdrží značku ekologicky šetrný výrobek nebo evropskou eko značku, splňuje parametry pro to, aby mohl být považován za šetrný vůči životnímu prostředí. Je to značka, která garantuje, že to, co kupujete, neškodí životnímu prostředí v celém svém životním cyklu.

Výrobek musí projít procesem certifikace produktu a výroby. Pak se může dát na obal označení a výrobek je považován za ekologický.
Ing. Jan Kříž, vrchní ředitel sekce ekonomiky životního prostředí na Ministerstvu životního prostředí

Takže tuto naši značku může nést jakýkoliv produkt?
Ano, ale musí projít určitým procesem, říká se tomu certifikace produktu a samotné výroby. Pokud tím projde a vstupní branou u nás je Česká informační agentura pro životní prostředí, která ověřuje, zdali výrobek splňuje určité parametry, tak pokud projde a vše je ověřeno v laboratořích, tak dostává výrobek razítko, které se může dát na obal, a tím pádem je považován za ekologický. A je to i pro orientaci zákazníka dobré.

Čtěte také

Když vidíme značku eko, tak to asi neznamená, že vůbec neškodíme životnímu prostředí, protože asi každý produkt je nějakou zátěží.
Je to tak. Není to o tom, že by výrobek vůbec neškodil, ale on snižuje ekologickou zátěž. Jsou výrobky s určitou uhlíkovou stopou, jsou složené z různých látek, ale třeba v případě ekoznačky, když si pořídíte nějaký kosmetický výrobek, tak tam například nejsou jedovaté kyseliny, které škodí vodním ekosystémům. Takový výrobek je snadno odbouratelný a naškodí rybám a dalším živočichům.

Nemůže to být i tak, že si výrobce na produkt zkrátka dá nějakou značku a řekne, tohle je ekologicky vyrobeno? Ale zákazníci to nemají šanci rozeznat.
I to se stává se a říká se tomu greenwashing, neboli lakování na zeleno. S tím, jak celkově stoupá poptávka po ekologických produktech ze strany zákazníků, tak je těchto výrobků více a samozřejmě pro zákazníka je velmi složité se v tom systému orientovat. My teď přicházíme s kampaní, abychom zákazníky a spotřebitele v terénu trochu více zorientovali.

Čtěte také

Tím neříkám, že některé eko značky, které nepokrývá ministerstvo, jsou nesrozumitelné, nebo že nerespektují základní kritéria. Ale jsou tu například i zahraniční značky a dokonce se připravuje ještě evropský předpis, který by měl vstoupit v platnost zhruba do jednoho roku, který bude už nutit výrobce, když si budou chtít dát značku eko na svůj výrobek, aby rozepsali na základě čeho se domnívají, že je výrobek eko.

Kolik je těch značek celkem, abychom měli představu?
My jsme vydali 55 licencí na zhruba 5000 produktů v České republice. A česká značka se jmenuje Ekologicky šetrný výrobek nebo služba a je to takové zelené éčko s lipovým kvítkem uprostřed, takové kulaté razítko. To éčko vypadá trošku euro. A okolo je napsáno ekologicky šetrný výrobek. Evropská ekoznačka je taková kytka, jejíž okvětní lístky tvoří hvězdičky, jako na vlajce Evropské unie. A zase je uprostřed éčko a je tam napsáno EU eco-label. Taková trošku pampeliška.

Celý rozhovor Pavly Kindernayové s Ing. Janem Křížem o ekologickém značení a certifikacích si můžete poslechnout v našem audio archivu.

Spustit audio

Související