Jsou zdravé, chutné i krásné. Udělejte si cuketové lasagne

Cukety jsou zdravé, chutné i krásné

Cuketa se v našem jídelníčku zabydlela až v posledním dvacetiletí. Jedná se vlastně o tykev obecnou. Asi 90 procent obsahu plodů cukety tvoří (podobně jako u okurek) voda, dále má významný podíl zdraví prospěšné vlákniny. 

Cuketa je bohatá na provitamin A (důležitý pro zrak), vitamíny skupiny B, vitamín E a stopové prvky (hořčík, vápník, železo, fosfor, draslík, měď, zinek). Cukety jsou vhodné pro detoxikaci organismu, mají čistící účinek na zažívací trakt, především na střeva.

Mladé plody jsou zdravější, protože mnoho výživných látek se nachází ve slupce, která je u mladých plodů jemná a lehce stravitelná i za syrova. Starší plody, které dosahují délky až 80 cm a hmotnosti až 5 kg, je nutné před použitím oloupat.

Cukety jsou zdravé, chutné i krásné

Suroviny: 2 cukety, 500 g mletého hovězího masa (nebo vepřového, kuřecího, krůtího), 500 ml masového vývaru, 1 plechovka loupaných a krájených rajčat, 2 střední cibule, čerstvá bazalka, zelená petrželka, pažitka, 1 lžička sušeného oregána, 4 stroužky česneku, olivový olej, 500 ml vody, strouhaný parmazán, mozarella

Postup:
Na olivovém oleji pozvolna orestujeme nadrobno nakrájenou cibulku. Až zesklovatí, přidáme česnek a po chvíli mleté maso. Až bude maso lehce opečené, přidáme koření, plechovku rajčat, bujón a zalijeme půl litrem vody. Pozvolna vaříme zhruba deset minut.
Do zapékací misky nalijeme trochu masové směsi a pokryjte plátky cukety a posypeme jemně nastrouhaným parmezánem. Pak opět dáme vrstvu masové směsi a opět pokryjeme plátky cukety a sýrem.
Horní vrstvu pokryjeme plátky mozarelly a posypeme zbytkem parmezánu. Přikryjeme alobalem nebo pečicím papírem a pečeme v troubě vyhřáté na 200 °C zhruba 20 minut. Pak odkryjeme a pečeme ještě zhruba dalších 10-15 minut, až bude sýr na povrchu bublat.

Cukety jsou zdravé, chutné i krásné