Dva silniční mosty v Královéhradeckém kraji jsou v havarijním stavu, další desítky ve stavu špatném

3. červen 2022 08:57

Královéhradecký kraj si i v uplynulém roce nechal prověřit, v jaké kondici jsou mosty na krajských silnicích. A zjistil, že dva z nich jsou v havarijním stavu, další desítky potom ve stavu špatném nebo velmi špatném. Většina krajských mostů je ale v pořádku a žádné zásadní opravy nepotřebuje. 

Na každém mostě byla v uplynulém roce kontrola nejméně jednou. Detaily zjišťoval reportér Tomáš Lörincz.

Čtěte také

V jakém stavu obecně jsou mosty v Královéhradeckém kraji?

Ke klasifikaci stavebního stavu mostů je používána sedmistupňová škála. Nebudeme se pouštět do podrobností, ale početně největší skupinou jsou mosty v kategorii znázorněné zelenou barvou, v grafu to představuje stav bezvadný, velmi dobrý nebo dobrý. Takových mostů je v kraji 390.

O něco menší je skupina v barvě šedé - to je stav uspokojivý, tam se jedná o 354 mostů, se kterými by v nejbližší době neměly být žádné zásadní problémy.

Čtěte také

Jenže pak je tady také necelá stovka mostů v červené kategorii, tedy ve stavu špatném, a 30 mostů ve velmi špatném stavu. A v havarijním stavu jsou mosty dva. Kraj se snaží do mostů v posledních letech pravidelně investovat, letos je to rekordních téměř 230 milionů korun.

Ale zásahy do mostů jsou náročné finančně, technologicky i časově. Navíc i na hejtmanství dopadá zdražení stavebních materiálů a prací, takže opravy jdou pomaleji než jak by si kraj přál.

Dva z mostů jsou tedy v havarijním stavu. O které jde?

Čtěte také

Podle ředitele Správy silnic Královéhradeckého kraje Petra Kašpara to jsou mosty na silnicích místního významu. Jde o komunikace u Číčové v okrese Rychnov nad Kněžnou a v Železnici u Jičína. Oba mosty čeká demolice a následná výstavba nových.

V havarijním stavu nebo velmi špatném stavu byly poměrně nedávno i mosty mezi Trutnovem a Pecí pod Sněžkou, především jeden z takzvaných „polských" mostů, na jejich výměně se už ale pracuje a měla by být hotová do října. Jinak v havarijním stavu už není žádný další most. Ve velmi špatném jich je třeba 11 na silnici II. třídy a 18 na silnicích třetí třídy, ale také jeden most na dálnici D11.

Víme už, do jakých oprav mostů se kraj pustí v nejbližších měsících? Budou to především ty v havarijním stavu?

Čtěte také

Nebudou, i když by se to možná zdálo jako nejlogičtější. Královéhradecký kraj ale musí vycházet i z dalších faktorů, které spolurozhodují o tom, na který most se dostane dřív a na který později. V první řadě musí hejtmanství opravovat mosty na takzvané páteřní síti komunikací kraje, tedy na těch hlavních tazích.

Pak se řídí podle toho, jak moc je most vytížený, jestli po něm jezdí nebo nejezdí nějaká linka hromadné dopravy a jak to případně vypadá s objízdnými trasami. A pak je tady ještě jeden faktor, který ovlivňuje opravy - a to jsou finance.

Každopádně pokud jde o nějaké konkrétní plány, tak by kraj chtěl co nejdříve začít s opravami mostů na další trase do krkonošského horského střediska, v plánu je oprava mostů mezi Vrchlabím a Špindlerovým Mlýnem.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související