Podle Asociace carsharingu roste v Česku zájem o sdílená auta. Jaká je situace v Hradci Králové?
V Hradci Králové by v budoucnu mohl stoupnout počet sdílených aut. Takzvanému "carsharingu" se v krajském městě daří. Většímu rozvoji služby ale brání třeba komplikované parkování v centru města. Detaily zjišťovala reportérka Adéla Kavříková.
Čtěte také
Můžeš na úvod vysvětlit, jak vlastně sdílená auta v Hradci Králové fungují?
Služba funguje online, nonstop a samoobslužně. Po úvodní registraci a složení vratné pětitisícové kauce dostane nový uživatel přístupy do rezervačního systému a do aplikace, kde si může rezervovat vůz na aktuální cestu nebo třeba naplánovat rezervaci auta v předstihu.
Při vyzvednutí auta vidí zákazník jeho polohu, přímo na ulici si v režimu 24/7 aplikací v telefonu auto otevře, odjezdí, co potřebuje, auto následně opět vrátí v daném městě do předávací zóny a to je tak k dispozici dalším lidem. Rezervace je možná na jednotky hodin, ale třeba i na dvoutýdenní zahraniční dovolenou.
Po skončení jízdy platí zákazník za čas a ujeté kilometry, palivo je vždy zahrnuté v ceně. V nabídce je různorodá flotila vozů, od malých městských přes rodinná kombi.
Čtěte také
Kolik sdílených aut mohou lidé v Hradci Králové využít a kdo je využívá nejčastěji?
Aktuálně jsou v Hradci Králové v nabídce celkem tři sdílená auta a společnost, která je provozuje, plánuje jejich počet zvýšit. Typickým uživatelem je podle firem, které carsharing nabízejí, vysokoškolák, službu ale využívají i mladé rodiny s dětmi nebo menší firmy.
Obecně se dá říct, že podmínkou je ne-potřeba auta pro každodenní cesty, ať už by se jednalo o první nebo druhé auto v rodině nebo ve firmě. Podle šéfa společnosti, provozující službu v Hradci Králové, Michala Šimoníka, se ekonomicky carsharing vyplácí ve chvíli, kdy ročně nenajedete více než zhruba 14 tisíc kilometrů.
Čtěte také
Proč je právě parkování překážkou k tomu, aby se carsharingu v Hradci Králové lépe dařilo?
Na jiných místech v Česku, kde firma sdílené vozy nabízí, s nimi lidé mohou výhodněji parkovat typicky po zaplacení ročního poplatku ve výši stokorun až jednotek tisíc a to v rezidentních nebo placených zónách města. V Hradci Králové ale tuhle možnost nemají, protože podpora carsharingu aktuálně není nijak zakotvená v parkovací politice města.
O výhodnějším, levnějším parkování Autonapůl v minulosti neúspěšně jednalo s bývalým vedením města.
Současné vedení je ale ochotné s poskytovateli jednat například o výhodnějších podmínkách parkování v centru města, říká náměstek primátorky Lukáš Řádek z TOP 09. „My bychom určitě přivítali tuto možnost, kdy by subjekt, který bude tuto službu korektně nabízet, se s námi dohodl na podmínkách. Rozhodně bychom byli otevřeni k takové diskuzi, která by umožnila větší rozšíření sdílených aut v Hradci Králové."
Související
-
Zaparkovat v centru Hradce je stále složitější. Pomůže dražší parkovné nebo podzemní garáže?
Někteří lidé bydlící v okolí královéhradeckého Ulrichova náměstí si často stěžují, že večer nemají kde zaparkovat. Řešením by mohlo být zavedení i ryze rezidentních zón.
-
O sdílená kola, která se s jarem rozjela v Trutnově, je velký zájem. Kdo tuto službu nejvíc využívá?
Trutnov začátkem měsíce nabídl lidem sdílená kola. Zájem o ně je od začátku velký. Zaregistrovalo se už 670 uživatelů. K dispozici mají celkem 50 kol na 18 stanovištích.
-
Město Hořice plánuje i v příštím roce nabízet lidem sdílená kola, letní zkušební provoz se osvědčil
Město Hořice má zájem i v příštím roce nabízet svým občanům službu sdílených kol. Definitivně by tento záměr měli potvrdit zastupitelé na svém prosincovém zasedání.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Zcela ignoroval, že nevykupuje šrot.‘ Nejvyšší soud zamítl dovolání v případu ukradených soch z bronzu
-
Youtubeři by registraci neměli ignorovat, ale odmítnout. Rada vykládá zákon přehnaně, míní senátorka
-
Před zatčením policie lidi brutálně bije a nahání je do stanic metra i kostelů, popisuje protesty Gruzínka
-
Schodek 241 miliard korun a vyšší platy v justici. Sněmovna schválila státní rozpočet na příští rok