Terénní učitelka Petra: Učení je analýza chyb. To znamená, že si je uvědomím a mohu se z nich poučit
Radioporadna o přípravě k přijímacím zkouškám na střední školy. Letos se bude o maturitní obory ucházet 114 000 žáků, tedy o 10 000 víc než vloni. Na střední školy a víceletá gymnázia míří populačně silný ročník. Jak překonat stres a jak udělat maximum pro to, abychom uspěli?
Mgr. Petra Dočkalová
Terénní učitelka pro 21. století. Již 25 let se pohybuje dnes a denně ve světě učení a vzdělávání. Učení, s ohledem na fungování mozku, učení spojené s myšlením, učení, jako oboustranně obohacující se proces, učení aktivní a vědomé. Spolupracuje s dětmi, dospělými, rodinami, školami, komunitními centry i se sociální oblastí.
Terénní učitelka Petra Dočkalová v naší radioporadně. Co byste doporučovala, aby děti a rodiče podnikli, když se chtějí dobře připravit na přijímačky?
Je to stejné jako s cvičením. Doporučuji každý den nebo podle toho, jak je prostě chuť, nálada a čas. Přínosnější v učení je častěji a méně. Důležitý je ovšem přístup. Berme přijímačky nebo celkově testy jako takovou zkoušku sama se sebou, jak zvládnu stres, jak umím pracovat s informacemi.
Podpořit průběh učení můžeme sdílením. Svými osobnostmi se můžeme doplňovat, ale důležitá je přitom správná atmosféra.
Mgr. Petra Dočkalová, terénní učitelka
Z mého pohledu máme úžasnou dobu v tom, že si můžeme najít minulé testy, můžeme najít řešení. Jedním z takových praktických kroků je tzv. Zpětný chod učení. To znamená, přijde mi test a vůbec nevím, co s ním. Než bych podléhala dojmu, že jsem hloupá, že mi to nejde, tak si najdu řešení a úplně v klidu si to doma zkouším. Zpětným chodem se od toho konce dostanu k začátku.
Řekla jste doma. To znamená, že spoléhat na školu nestačí?
Čtěte také
To je možná mé nastavení, protože sleduji sebeřízení a průběh učení. Nespoléhat jen na to, že mi to někdo vysvětlí nebo mi to předloží jako na podnose. Pokud pracujeme s lidským mozkem, tak zažijete i to, že na věc přijdete sami, uvědomíte si postup. A v učení je důležité to mít spojeno s pohodou, s příjemnými pocity. Tím neříkám, že nás to vždy musí bavit, musí nám to prostě dávat smysl.
Podpořit průběh učení můžeme sdílením. Můžeme si to počítat vedle a pak se můžeme pobavit, jak nám to vyšlo. I rodiče se mohou díky svým dětem obohatit. Svými osobnostmi se můžeme doplňovat, ale důležitá je právě přitom atmosféra. Je to i výzva pro rodiče a prarodiče, aby si zkusili testy, které děti přinesou.
Doporučujete tedy zkoušet stále dál a dál a opakovat?
Čtěte také
Testy doporučuji zkoušet s, tím, že studentům říkám, co vám nejde, klidně to zaškrtněte, můžete přijít a můžeme se na to kouknout, rozebereme to. Učení se z chyb, to je další takový další konkrétní krok. Učení je analýza chyb, to znamená, že si chyby pojmenuji, uvědomím si je. Instrukce a otázky při testech jsou vlastně pořád stejné, jen se mění obsah..
Co z vašeho pohledu dělá dětem největší problém?
Kdybych se zaměřila na matematiku, tak vnímám, že kdo je silný v mechanickém počítání, logickém myšlení a postupu, tak u něj není úplně ideální představivost. A zase naopak, kdo má silnou stránku v představivosti, tak nemusí mít ono mechanické počítání.
Čtěte také
Ale s tím se dá krásně pracovat. Pokud si studenti projdou tzv. silné stránky. I na tom testu se to dá udělat. A potom je určitá technika v učení, že pokud dostanu test a mozek mi říká, že tohle a tohle nevím, tak se opřu o ty silné stránky. My tomu říkáme technika obav a strachu a jak s tím pracovat.
Protože strach prostě lidé mívají, to je úplně normální. Ale potřebuji se nějakou sebekontrolou zklidnit a říct si, tak tady si u tohoto, protože to znám. Tam se zklidním a pak pokračuji dál.
Takže byste doporučila přeskakovat v testech?
Je to úplně přirozené. Když se na něčem zaseknu, tak se mozek může začít cyklovat. Takže úplně přirozeně a studenti to tak dělají. Já jsem opatrná na nějaká doporučení, protože mi vždy hlavou běží, a co když to ten člověk tak má.
Skvělé je, když student právě zná své silné stránky a jak potřebuje pracovat a postupovat. Pak čistě i třeba ještě týden před zkouškou si udělat test, časově si to nastopovat, provést takovou analýzu zkoušky.
Celou radioporadnu s terénní učitelkou Petrou Dočkalovou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Terénní učitelka Petra Dočkalová: Náš čas strávený s dětmi je ideální dar. Je to nejcennější co máme
Děti půjdou už jen párkrát do školy a začnou letní prázdniny. Pro mnohé je to jistě nejoblíbenější část roku. Letos byla výuka ovšem poznamenaná koronavirovou pandemií.
-
Terénní učitelka Petra Dočkalová: Učit se má s důvěrou a láskou. Já neřeším problémy, hledám řešení
Svět vzdělávání a přirozeného učení nám pootevře Petra Dočkalová z Náchoda, která už 25 let pomáhá s učením. Věří, že každý, kdo se přestane učit, je starý.
-
Práce terénní učitelky není doučování, jde o to pochopit, jak se učí a myslí, říká Petra Dočkalová
Pracuji s konkrétními potřebami svých klientů. Právě tak ve zkratce popisuje svou práci terénní učitelka Petra Dočkalová. Její služby využívají zejména lidé z Náchodska.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.