Teplejší letní teploty podle vědců narušují kvalitu spánku i celkové zdraví a pohodu divoké zvěře

8. červen 2024

Vesmírná loď Starliner společnosti Boeing odstartovala k dlouho odkládanému prvnímu testovacímu letu s posádkou, který může firmu přiblížit k zajišťování pravidelných misí americké vesmírné agentury NASA. Dva američtí astronauti se Starlinerem míří na Mezinárodní vesmírnou stanici, aby mimo jiné prověřili fungování lodě při automatickém i ručním ovládání.

Přistávací modul čínské sondy Čchang-e 6 úspěšně odstartoval z odvrácené strany Měsíce ke zpátečnímu letu na Zemi i s odebranými vzorky hornin. Úspěšný odlet sondy z Měsíce znamená, že Čína se přiblížila tomu, aby se stala první zemí, která získá vzorky ze strany Měsíce trvale odvrácené vůči Zemi. Návrat vzorků sledují vědci z celého světa v naději, že tyto vzorky pomohou odpovědět na otázky ohledně původu sluneční soustavy.

Stavba obchvatu Hořovic na Berounsku se opět o něco přiblížila. Oblast v budoucí stopě silnice v současnosti v rámci archeologického průzkumu, který předchází zahájení stavby, zkoumají odborníci. Ti zde při průzkumných činnostech objevili řadu archeologických nálezů, které svědčí o činnosti prvních zemědělců a osídlení lokality v mladší době kamenné. Nalezeny byly například zlomky keramických nádob, pazourků a kamenného otloukače. Termínově by činnost archeologů stavbu neměla nijak ohrozit. První řidiči by se měli po nové silnici projet zhruba za dva roky.

Měnící se roční období a dramatické změny v extrémních povětrnostních podmínkách ovlivňují spánkové vzorce divokých zvířat. Naznačuje to studie, první svého druhu na světě, jejíž výsledky ukazují, že teplejší letní teploty potenciálně narušují kvalitu spánku a tím i celkové zdraví a pohodu divoké zvěře. Výzkum byl publikován v prestižním vědeckém časopise Proceedings of the Royal Society B, spolupracovali na něm vědci z Fakulty lesnické a dřevařské České zemědělské univerzity v Praze, Queen’s University Belfast (Velká Británie) a Swansea University (Velká Británie).

Již popáté se vrací oblíbená prázdninová akce Archeologické léto, během které odborníci odkrývají příběhy minulosti v akcích pro veřejnost po celé republice. Zájemci se můžou vydat na hrady, hradiště, pohřebiště, do archeoparků nebo navštívit právě probíhající výzkumy. Na více než 250 prohlídek můžou lidé vyrazit až do poloviny září. Během letošního léta budou mít zájemci příležitost navštívit více než 100 známých i zapomenutých archeologických lokalit v doprovodu zkušených archeologů.