Tým českých vědců z 20 odborných pracovišť se pokouší zlepšit výživovou hodnotu jedlého hmyzu

30. březen 2024

K Mezinárodní vesmírné stanici po dvou dnech letu dorazila kosmická loď Sojuz MS-25 s tříčlennou posádkou. Američanka Tracy Dysonová, Rus Oleg Novickij a Běloruska Maryna Vasileuská strávili v posádkovém modulu kolem 52 hodin. Průchod z modulu se otevřel po asi dvou a půl hodinách od připojení Sojuzu k ISS a trojice se už bez skafandrů přidala k sedmi dalším obyvatelům stanice.

Čeští vědci zkoumají, jak funguje fotosyntéza některých bakterií v noci. Objev by mohl v budoucnu pomoci při produkci cenných látek závislých na fotosyntéze. Informoval o tom Mikrobiologický ústav Akademie věd ČR. Fotosyntéza je proces, při kterém rostliny a jiné organismy přeměňují anorganické látky na organické pomocí světelné energie a barviva chlorofyl. Využívají ho nejen rostliny, ale také sinice a některé bakterie.

Expedice na stanici Masarykovy univerzity v Antarktidě potvrdila na místě výskyt vysoce infekčního viru ptačí chřipky.  „V okolí stanice jsme zaznamenali úhyn pěti kusů chaluhy antarktické z cca padesáti zde celkově hnízdících, tedy zhruba 10 % populace těchto ptáků na odledněné části ostrova Jamese Rosse,“ popsal biolog Miloš Barták, který byl prvním, který ohlásil podezřelý úhyn a ve spolupráci s chilskými kolegy odebral vzorky pro analýzu.

Tým českých vědců z 20 odborných pracovišť se pokouší zlepšit výživovou hodnotu vybraných druhů jedlého hmyzu. Ten se v posledních letech těší stále větší oblibě díky obsahu bílkovin. Mimo jiné jeho chov je mnohem méně náročný pro životní prostředí a klima. Výzkumníci se sdružili do týmu v Národním centru kompetence (NCK) BIOCIRKL, který finančně podporuje Technologická agentura České republiky (TA ČR).

Chemici z Univerzity Pardubice vyvinuli látku, která pomáhá zrychlit jízdu na lyžích i na snowboardech. Tým se zabýval výrobou nové sloučeniny, která bude šetrná k přírodě a funkční. Na směs s touto látkou má univerzita český patent. „Naše látka je hydrofobní a snižuje povrchovou energii. To je vlastnost, která zvyšuje kluznost lyží. Byli bychom rádi, kdyby náš objev přispěl k vítězství českým talentům v lyžařských disciplínách, na snowboardech nebo biatlonovému týmu,“ uvedl David Veselý z Fakulty chemicko-technologické.

Plzeňští archeologové odhalili v jižním Kyrgyzstánu s kolegy z Ošské státní univerzity a tamní akademie věd stopy dávného osídlení od 1. tisíciletí př. n. l. až do 6. století našeho letopočtu. Poskytují obraz o životě na euroasijské Hedvábné stezce v době železné. Výzkum začal loni na žádost kyrgyzské strany také v oblasti v Batkenu, kde mnoho desetiletí neprobíhalo systematické archeologické zkoumání.