Strojvedoucí Eva Koňáková vás moc ráda sveze lokomotivou i na motorce, protože miluje silné mašiny

16. prosinec 2022

Teď se svezeme vlakem, ale i na motorce. Tyto dopravní prostředky byste si možná hned přiřadili k pořádným a silným chlapům. Ovšem existují i výjimky, ke kterým rozhodně patří Eva Koňáková z Cholenic, malé vesničky na Jičínsku. Motorky a vlaky jsou totiž jejími velkými láskami.

Takže vy řídíte vlak?
Ano, vedu ho jako strojvedoucí.

Eva Koňáková ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Strojvedoucí Ing. Eva Koňáková se už pár let pohybuje v motocyklovém prostředí jako redaktorka, která přináší aktuální informace ze závodního dění různých šampionátů, ale zajímá se také o novinky ve světě motorek a vše, co je spojeno s jednou stopou. A podívejte se i na její Instagram!

Kolik je vůbec žen strojvedoucích u Českých drah?
Tady v Hradci Králové jsme dvě, ale kolegyně se teď spíš už věnuje administrativě a jezdí míň. Takže teď jezdím sama s kolegy, ale jinak snad v každém depu už by se nějaká žena našla. Odhaduji to do stovky v naší republice.

Podařilo se mi získat novinářskou akreditaci do MotoGP a mluvila s Valentinem Rossim. Kolik českých novinářů to může říct?
Ing. Eva Koňáková, strojvedoucí a milovnice motorek

Jak jste se k mašinkám dostala? Začalo to motorkami nebo jak to bylo?
To je takový delší příběh, ale víceméně od dětství byly mojí vášní motorky. Když jsem studovala ekonomii a informatiku, tak jsem ve svém volném čase sledovala závody MotoGP a mým snem bylo se tam jednou dostat. Což se mi nakonec podařilo, ale jako novinářce. Trvalo to pár let, hodně času a napsaných kilometrů textů až se mi podařilo získat novinářskou akreditaci do MotoGP.

Čtěte také

Tedy co se týče motorek, tak jste mluvila s těmi nejslavnějšími jezdci, je to tak?
Určitě. Asi nejvíc jsem ráda za to, že jsem mohla mluvit s Valentinem Rossim nebo Giacomem Agostinim, což jsou velké legendy MotoGP, případně i Jorge Lorenzo, který byl teď zařazen do síně legend. Ale i s dalšími mistry světa, ze světa superbiků třeba je to Jonathan Rea, pětinásobný mistr světa.

Mám teď úplně rozklepaná kolena, protože kdo může říct, že dělal rozhovor s Valentinem Rossim?
Českých novinářů se tam opravdu moc nedostane, protože jsme malá země.

Čtěte také

A jak jste se potom dostala od motorek k vlakům?
Protože být novinářem na volné noze obnáší také mimo jiné nepravidelný finanční příjem, tak jsem se potřebovala trošku ustálit. A jedna moje kamarádka, která pracovala na dráze, mi vnukla myšlenku, že bych mohla jít pracovat tam. Práce je to pestrá a dá se přizpůsobit i těm závodům, abych mohla spojit obě činnosti.

Ale strojvedoucí, to je obrovsky zodpovědná práce.
To máte pravdu. Původně jsem se hlásila na vlakvedoucí, což je asi trošku lehčí práce, ale při pohovoru mi nabídli, protože mám vztah k technice a motorkám, že bych mohla jezdit. Nechala jsem si to projít hlavou a nakonec jsem si řekla, když už půjdu do něčeho nového a budu se učit, tak ať to stojí za to.

Čtěte také

Jak dlouho trvá, než se z člověka stane strojvedoucí?
Vzhledem k tomu, že dnes trošku chybí lidé, tak vám víceméně stačí vyučení strojního nebo technického zaměření, a pokud to nemáte, tak maturita. Protože já mám vysokou, tak tam nebyl problém. Potom musíte absolvovat různé kurzy, ale záleží na konkrétním dopravci. V mém případě vše hodně ovlivnila covidová pandemie, takže se ten výcvik trošku protáhl. Trvalo to přesně rok. Ale zkoušky jsem všechny udělala na první pokus.

Mimochodem, jak se na vás dívali chlapi na železnici, když jste se tam začala připravovat a učit? Neříkali si: jé, ženská?
Naštěstí ne, protože jsem nebyla první, už jsou na to zvyklí díky předchozím kolegyním. Naopak, byli všichni velice milí a ochotní. Kdykoliv jsem potřebovala něco vysvětlit, tak mi pomohli a byli k ruce.

Čtěte také

Co je na práci strojvůdce nejtěžší?
Pro mě bylo asi nejtěžší naučit se všechny pojmy a předpisy. Bylo to úplně nové prostředí, kde jsem nic neznala. Jenom jsem věděla, že to jezdí po kolejích. Ale naučit se veškeré postupy a principy, jak se zachovat v různých situacích na trati. Naopak se mi líbila ta technika, protože jsem k ní měla bližší vztah, to jsem se učila raději.

Jak těžké je řídit vlak po té technické stránce?
Když vám to jede, tak jste rádi, že se to rozjede. A právě musíte řešit, když se to nerozjede nebo když je třeba nějaký problém s dveřmi. Musíte mít nějaký postup na co se podívat, v tu chvíli se musíte snažit to vyřešit co nejlépe, aby vlak odjel.

Čtěte také

Na jakých mašinách jezdíte?
Na motorácích, na starých 810kách. Z nich se potom vytvořily Regionovy, takže jezdím i na těchto malých motorácích. Nejvíc teď jezdím na trati z Hradce Králové do Turnova přes Jičín, takže krásná trať napříč Českým rájem. Moc se mi tam líbí, protože se můžete kochat krásnou krajinou, pěkně se krajina začíná od Jičína vlnit, vidíte Trosky, je to nádherný pohled. Na jaře vše kvete, takže je to taková romantická jízda. Vždy jsem ráda jezdila po výletech a byla v přírodě. Tedy i díky této práci si vlastně výletím.

Každý den si výletíte, ale jak jsme říkali, zodpovědnost je na železnici opravdu velká.
Je velká, protože máte zodpovědnost za lidi, které vezete, a zároveň za techniku. Musíte znát předpisy a vědět, jak si zachovat klidnou hlavu. Navíc právě na této trati je poměrně dost přejezdů chráněných jen křížem a stopkou, ovšem spousta řidičů to nerespektuje. Opravdu máte zodpovědnost za to, že vezete lidi a musíte případně zabrzdit nebo zabránit střetu, aby vše dopadlo dobře. Ale vlak nezabrzdíte jako auto, protože je to kov na kov, koleje a železná kola. A vlak má spoustu tun, které také mají pořádnou kinetickou energii.

Eva Koňáková a její motorka Honda CB600F Hornet

Jaké jsou vaše plány do budoucna? Nepřemýšlela jste třeba o velké, elektrické lokomotivě, která tahá mezinárodní expresy a rychlíky?
Beru to tak, že se musím postupně vyjezdit a získat zkušenosti. Pak se uvidí, kam to půjde. Samozřejmě v Hradci Králové mám dobré možnosti, protože tu jezdí rychlíky na Prahu, jezdí se tu na Jaroměř, takže mám možnost se dostat i na elektrické lokomotivy. Ale to je otázka času.

Strojvedoucí a milovnice motorek Eva Koňáková byla dnes naším hostem.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související