Za půl hodiny vlakem z Hradce Králové do Náchoda? Pomůže i nový tunel u Vysokova

Gotthardský úpatní tunel
Gotthardský úpatní tunel

Cesta vlakem z Hradce Králové do Náchoda by za pár let mohla trvat už jen půl hodiny. Královéhradecký kraj se chce zasadit o výrazně rychlejší vlakové spojení z Hradce Králové do Trutnova, Náchoda a Broumovského výběžku. Mimo dokončení potřebné opravy této železnice je páteří tohoto záměru i tunel - takzvaná vysokovská spojka.

Zrychlení železniční dopravy podporují vedle kraje také města a obce. Jejich starostové se kvůli řešení sešli na pracovním jednání na náchodské radnici. Souhlasí se zpracováním studie, která by měla navrhovat konkrétní opatření pro rozvoj železniční infrastruktury.

Více říká náměstek hejtmana královéhradeckého kraje pro dopravu Martin Červíček z ODS: „Jsem velmi rád, že se v minulosti podařilo zhruba 1 miliardu investovat do tratě mezi Hradcem Králové a Trutnovem. Z mého pohledu je to ale nedostatečný objem financí, který jsme do této trati dali, protože nám to neumožňuje úplně zkrátit jízdní doby dojezdu, například Jaroměř, Starkoč, Trutnov a podobně. Ta trať není modernizovaná a ani bohužel neumožňuje nasazení třeba kvalitnějších jízdních souprav."

Čtěte také

Studii proveditelnosti na trase Hradec Králové - Trutnov už ve druhé polovině letošního roku začne zpracovávat odbor strategie Správy železniční dopravní cesty.

Podmínkou pro zlrácení cesty z Hradce Králové do Náchoda je vybudování asi kilometr dlouhého tunelu pod Vysokovem u Náchoda, říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš: „Studie proveditelnosti hodnotí, zda-li ten který projekt je vůbec technicky proveditelný. Zda-li u trasy, kterou budeme moci vybrat pro novou železniční trať, jsme schopni například vykoupit pozemky. Zda-li je vůbec technicky možné provést výstavbu toho tunelu. A další aspekty."

Tudy už vlaky v budoucnu nepojedou, zastávku Bezpráví nahradí tunel

Náklady na stavbu samotného vysokovského tunelu jsou podle starých plánů ve výši kolem jedné miliardy korun. Díky zkrácení cesty by už pak nebylo nutné přestupovat ve Starkoči a vlak by nemusel měnit směr jízdy ve Václavicích.

„Dnes z Náchoda jedete například 50 minut vlakem. A ta vysokovská spojka by umožnila zkrácení dojezdu až na 30 minut. A to si myslím, že je obrovský potenciál nejen pro Trutnovsko a Krkonoše a podobně, ale i pro Náchodsko a Broumovsko. Určitě by to byla velká konkurence silniční dopravě," doplňuje Martin Červíček.

Zkrácení cesty do Náchoda by se projevilo i ve výrazně rychlejším cestování do Broumova a také do Polska. Například cesta vlakem z Hradce Králové do Broumova by se zkrátila ze skoro dvou hodin na 75 minut. Cesta do Adršpachu by se zkrátila ze 100 na 68 minut. A cesta do Trutnova by trvala 1 hodinu místo současných 72 minut.