Železniční trať údolím Zdobnice byla hotová za rok. V roce 1906 ji pomáhali stavět tuneláři z Itálie

10. leden 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Železniční trať (ilustrační foto)

Malebná trať mezi Doudleby nad Orlicí a Rokytnicí v Orlických horách loni oslavila už 110 let od svého otevření. Technicky se jedná o zajímavou stavbu, která překonává nemalé převýšení, vede několika tunely a přitom krásnou přírodou Orlických hor. Právě historii tohoto technického díla připomíná výstava, kterou si můžete posledních několik dní prohlédnout ve Vambereckém muzeu krajky. Expozici připravil Tomáš Zelenka, kterého se ptal reportér Jiří Fremuth.

Trať Doudleby - Rokytnice byla otevřena v roce 1906. Proč se rozhodlo o její stavbě?
„Dá se říct, že region Orlických hor na začátku 20. století byl relativně odřízlý a po ekonomické stránce i zaostalý. Takže bylo logickou snahou dovézt železnici i do těch horských oblastí. A tím podpořit místní ekonomiku," vysvětluje Tomáš Zelenka.

Čtěte také

Vybudování té trati se z dnešního pohledu jeví jako něco neskutečného. Trať byla vybudována za necelý rok, což s úrovní tehdejší techniky je skutečně docela hurónský počin.Tomáš Zelenka, kurátor výstavy o trati vedoucí mezi Doudleby nad Orlicí a Rokytnicí v Orlických horách

Bylo to náročné technické dílo?
„Obecně se to vybudování té trati z dnešního pohledu jeví jako něco neskutečného. Trať byla vybudována za necelý rok, což s úrovní tehdejší techniky je skutečně docela hurónský počin. Když si uvědomíme, že většina práce byla obstarávána lidskou silou, například kameny se často nosily na jednoduchých dřevěných nosítkách. Samozřejmě, kde bylo zapotřebí, tak pomáhala i lokální pomocná železnice," říká Tomáš Zelenka.

Na stavbu tunelů bylo potřeba dovézt nějaké specialisty?
„Tunelářské práce vyžadovaly poměrně velkou odbornost. Takže stavitel trati, inženýr Kruliš, si pozval specializované dělníky, kteří k nám přišli zejména z Itálie," doplňuje Tomáš Zelenka.

Železniční trať (ilustrační foto)

Když si představíme, že tat trať má 30 kilometrů, tak jde opravdu o úctyhodný výkon, postavit ji za necelý rok. Navíc je celá trať opravdu krásná.

„Ano, trať vede údolím Zdobnice a právě tato řeka dává celé trati velmi malebný charakter. A ten je mnoha lidmi velmi oceňován. Spolu s těmi dvěma tunely a několika mosty ta trať opravdu velice romantickou atmosféru," dodává Tomáš Zelenka.

Výstava o historii trati bude otevřena ve Vambereckém muzeu krajky do poloviny ledna
Podkud se do Vamberka už nestihnete vypravit, pak pro vás máme dobrou zprávu - muzeum Orlických hor by chtělo expozici vystavovat i na dalších nádražích na trati rokytnické lokálky.

Spustit audio