Proč spánkový specialista Richard Plný doporučuje mužům před usnutím myslet na luxování?

3. srpen 2022

Jste svěží a dobře vyspaní? Spánek fascinuje lidstvo odedávna, kolik hodin bychom měli spát? Můžeme se v průběhu let stát ze sovy skřivanem? A co takový šlofíček, je to pomocník? O tom všem si povídáme se spánkovým specialistou MUDr. Richardem Plným, který ordinuje na neurologii a ve spánkové poradně.

Neurolog a spánkový specialista MUDr. Richard Plný hovoří v naší radioporadně na téma: problémy se spánkem.

Když nemůžete usnout, tak na to má obecný recept snad jen šarlatán. Ale doporučuji pravidelnost při vstávání i ukládání se ke spánku.
MUDr. Richard Plný, spánkový specialista

Co máme dělat, když nemůžeme spát?
To je přímočará otázka, ale upřímně řečeno, to asi nikdo přesně neví. A pokud někdo tvrdí, že to ví, že na to skvělý recept, tak je to podle mne šarlatán.

Richard Plný ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Počítání oveček nefunguje?
Možná u někoho ano, ale určitě to není univerzální recept. Já bych řekl, že je to přísně individuální záležitost, když nemůžeme usnout, a u každého mohou být ony faktory různé. Nicméně existují obecná doporučení či rady, které by se měly přeci jen dodržovat, abychom zajistili nástup spánku a dlouho se v posteli nepřevalovali, než zabereme.

Čtěte také

Na prvním místě je to určitá pravidelnost a životní pravidelný rytmus. Snažit se chodit spát přibližně ve stejnou dobu, která tomu člověku vyhovuje dříve. To je podle mne individuální, někdo chodí spát o půlnoci a vyhovuje mu to, proč ne. Tady bych spíše podtrhl onu pravidelnost.

Rovněž tak ranní vstávání by mělo být zhruba ve stejnou dobu. Doporučuje se to plus minus dodržovat i o víkendech nebo na dovolené. To neznamená, že si člověk nemůže o víkendu přispat, zvlášť toho třeba v týdnu moc nenaspí. Ale je to takové obecné doporučení, snažit se o pravidelnost.

Když tedy nemůžeme v posteli zabrat, tak máme raději vstát nebo se snažit to překonat?
Říkat si, teď rychle usni, povede spíše k nějakému napětí a samotné usínání se ještě zhorší. Opět bych zdůraznil, že je to extrémně individuální. Obecné jsou rady, představujte si něco pěkného, jak zapadá slunce nad horizontem moře a se hezky se to červená.

Čtěte také

A někoho to funguje, ale někdo se zase naopak rozčílí. Na někoho to funguje obráceně, tedy že si představujete nějakou činnost, kterou extrémně neradi děláte. U mužů to může být třeba luxování a podobně. Princip je ten, že dáte mozku na vybranou, buď teď usneš nebo do pěti minut vstaneš a budeš luxovat celý byt nebo dům. A u někoho to zabírá.

Nebo někomu zafunguje tak obyčejná věc, aby se odpoutal od svých běžných myšlenek a starostí, tak překříží ruce a řekne si: ty myšlenky ke mně nesmí dojít. To někomu kupodivu funguje.

Pokud ovšem nefunguje vůbec nic, tak kdy už je zapotřebí vyhledat pomoc odborníka?
Pokud nefunguje vůbec nic, tak to znamená, že neusnete. Světový rekord v nespavosti je tuším asi 11 dní a nocí beze spánku. Byly dělány nějaké pokusy a po této době to bylo ukončeno, protože pak by hrozila smrt vyčerpáním. Spánek má samozřejmě svůj význam a nelze nespat.

Čtěte také

Takže pokud se opravdu nedaří spánek navodit, souvisí s dlouhým usínáním a převalováním, spánek je to pouze krátký, člověk se často probouzí, tak nezbývá opravdu, než k lékaři zajít.

Na prvním místě by to měl být vás praktický lékař. Tam se dá spousta věcí vyřešit. A pokud ani ten nepomůže, tak v další fázi potom oslovte spánkového specialistu nebo neurologa. A někdy třeba také psychiatra, záleží na celkovém kontextu a dalších obtížích.

Je pravda, že běžné problémy se spánkem má až 60 procent lidí?
Záleží na tom, jak bychom ty problémy se spánkem definovali. Ale uvádí se, že taková významnější nespavost nebo naopak zvýšená denní spavost, významnější spánkový diskomfort, který už narušuje naše fungování přes den, má asi 15 až 20 procent populace.

Čtěte také

Kolik spánku je podle vás ideální?
Jde o to, jak je člověk starý, ale pokud bychom vzali dospělý věk, tak se dnes uvádí 7 a 8 hodin spánku denně. Po dosažení 60 či 65 let se ale spánek fyziologicky zkracuje, takže tam je už normální spát jen 6 až 7 hodin. Naopak zase u malých dětí a kojenců je to třeba až 16 hodin spánku denně. Tedy záleží na věku.

Slýcháváme také o tom, že kdo chce být úspěšný, nesmí moc spát, aby nezaspal svůj úspěch. Takže třeba někteří politici se chlubí, že spí jen 4 hodiny denně. Co vy říkáte na fenomén krátkého spánku?
Tak Napoleon nebo Hitler údajně spali krátce, těžko říct, zda byli tak úspěšní, já si myslím, že ne. Podle mne je to nějaká genetická dispozice. Pokud někdo má zkrácený spánek spojený s úspěchem, tak to podle mne bude záležitost dočasná. Organismus to dlouhodobě nevydrží.

Richard Plný a Pavla Kindernayová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Ale opravdu jsou tam genetické faktory, někdo nepotřebuje tolik spánku. Ale pod 4 hodiny spánku denně je to již stav, kdy se zvyšují rizika nějakých nemocí spojených s nedostatkem spánku. A jsou to hlavně kardiovaskulární nemoci.

Celou spánkovou radioporadnu s MUDr. Richardem Plným si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio

Související