Téměř polovina populace nad 65 let trpí některou z poruch spánku. Patří mezi ně také chrápání?

Některou z poruch spánku trpí téměř polovina populace nad 65 let (ilustrační foto)
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Některou z poruch spánku trpí téměř polovina populace nad 65 let (ilustrační foto)

Poruchy spánku dělíme většinou na nespavost (insomnie), zvýšenou spavost (hypersomnie) a další poruchy spánku, ke kterým patří syndrom spánkové apnoe, syndrom neklidných nohou, Kleinův-Lewinův syndrom, noční děs a noční hrůzy, náměsíčnost a další. Patří také chrápání mezi poruchy spánku?

MUDr. Richard Plný z neurologické ambulance a spánkové poradny Inspamed Pardubice s.r.o. v naší radioporadně na téma: poruchy spánku a moderní léčby nespavosti.

Věk hraje v případě nespavosti významnou roli. Pokud trpíte nějakou z poruch spánku, od pozdního odpoledne, tedy 4 až 6 hodin před usnutím, nepijte kávu, černý ani zelený čaj, coca-colu nebo různé energetické nápoje. Omezte jejich požívání i během dne, protože působí povzbudivě a ruší spánek.

Nepijte večer alkohol, abyste lépe usnuli - alkohol kvalitu spánku zhoršuje.

V místnosti na spaní minimalizujte hluk a světlo a zajistěte vhodnou teplotu, nejlépe mezi 18 až 20º stupni Celsia.

spánek, postel

Snažte se uléhat a vstávat každý den, i o víkendu, ve stejnou dobu. Řekněme v rozmezí 15 minut. Omezte pobyt v posteli na nezbytně nutnou dobu. V posteli se zbytečně nepřevalujte, postel neslouží k přemýšlení.

Zbavte se závislosti na lécích na spaní

Zapomeňte na pyžamo a velká trika, radí odborníci přes zdravý spánek. Pokud spíte bez oblečení, pak je to nejen pohodlnější, ale tělu to také pomáhá regulovat teplotu, což velmi významně ovlivňuje kvalitu spánku. Zároveň tak zabráníte šíření bakterií, jimž se daří v teplých vlhkých oblastech, zhubnete a posílíte imunitní systém.

Moderní léčba nespavosti

Zdálo by se, že využití hormonu melatoninu je zcela jasné. Melatonin je v těle člověka přirozeně vytvářený hormon. Pokud je ho málo, mohou nastat problémy s nespavostí. Tento hormon ale lze do těla naštěstí dodat i uměle. Kromě potvrzených účinků existují i dohady o dalších pozitivních efektech melatoninu.

MUDr. Richard Plný ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Melatonin není toxický a je obecně dobře snášen. Léčba s jeho pomocí by však měla být vždy vázána na lékařské doporučení a probíhat pod dohledem lékaře.

Celou radioporadnu s MUDr. Richardem Plným si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

Spustit audio

Související