Nemůžete usnout? Místo prášků zkuste raději bylinky. Nadělí vám klid v duši a spokojený spánek

17. březen 2021

Máte problémy usnout bez prášku na spaní? Zkuste bylinkové přípravky. Mají snadné užívání a navíc si je můžete i sami připravit. Bylinky pro zdravý spánek a Mezinárodní den zdravého spánku. 

Mgr. Ilona Nápravníková v naší radioporadně na téma: bylinky a zdravý spánek. Mezinárodní den zdravého spánku letos bude 19. března.

Prášky na spaní jsou stále častějším společníkem. Hektický způsob života, stres a nezdravý životní styl často vedou k poruchám spánku, kterými dnes trpí velká část populace. Rychle usínat a kvalitně spát lze ovšem i přírodní cestou.

Bylinky a nespavost

Když se ale podíváme do historie, zjistíme, že byliny proti nespavosti jsou využívané již po dlouhá staletí. A jaké jsou nejlepší bylinky na problémy se spánkem?

Meduňka lékařská
Jednou z nejznámějších bylinek, která dokáže zklidnit náš organismus a navodit klidný spánek, je meduňka lékařská. Každý to o ní ví, málokdo ji však vyzkoušel právě v souvislosti se spánkem.

Čtěte také

Meduňka je doslova elixírem života, jak ji přezdíval známý lékař a přírodovědec Paracelus.

Jste-li neustále pod tlakem a stres je váš každodenní nepřítel, zařaďte meduňku do svého denního režimu.

Meduňka vám totiž nepomůže jen klidněji a rychleji usnout, ale má pozitivní vliv na všechny orgány postižené vlivem stresu. Mohou za to obsažené silice, které zklidňují naše smysly. Hledáte-li účinného bojovníka proti stresu, zde jste na správné adrese. Meduňka právem patří mezi bylinky pro dobrý spánek.

Jak užívat meduňku lékařskou?
Meduňku lékařskou můžete užívat hned v několika podobách. Vůbec nejznámější a nejoblíbenější je meduňkový čaj slazený medem. Připravíte jej jednoduše tak, že po deset minut necháte louhovat lžičku sušené meduňky. Čaj pijte dvakrát až třikrát denně.

Dalším řešením může být meduňkový olej, tinktura z meduňky nebo zeleninové smoothie s meduňkou.

Kozlík lékařský
Přemýšlíte, jaké další bylinky na spaní skutečně pomáhají? Kromě meduňky stojí rozhodně za zkoušku kozlík lékařský. V seznamu zdraví prospěšných bylinek byste jej našli pod latinským názvem valeriana officinalis.

Kozlík lékařský

Slyšeli jste někdy termín kočičí kořen nebo baldrián? Řeč je stále o kozlíku lékařském, který bývá mnohými označován za první pomoc v boji s nespavostí. Navíc vám pomůže i s nervozitou, stresem či křečemi. Kozlík lékařský nemá žádné vedlejší účinky.

Jak užívat kozlík lékařský?
Kozlík lékařský je dobré užívat po dobu jednoho měsíce. Poté byste jej měli ale vysadit. Nejčastější formou je čaj z kozlíku lékařského. Extrakt z kozlíku lékařského ovšem můžete vyzkoušet i ve formě tablet.

Mučenka pletní
Nic vám mučenka pletní neříká? V tradiční medicíně má však své důležité místo. Najdete ji pod latinským názvem passiflora incarnata nebo lidovým pojmenováním divoká meruňka.

Mučenka pletní je další skvělou bylinkou na usnutí, neboť navozuje příjemné usínání a podporuje kvalitní spánek.

Jak užívat mučenku pletní?
Mučenku pletní můžete vyzkoušet hned v několika podobách. Naprostou klasikou je čaj, který se doporučuje pít třikrát denně. Snadno jej připravíte z 2 až 5 gramů sušené rostliny zalité půl litrem vroucí vody. Po 10 až 15 minut louhování je čaj připraven.

Kromě čaje stojí za vyzkoušení i mučenkový džem nebo různé formy extraktů.

Šafrán setý
Možná vás to překvapí, ale i takový šafrán patří mezi účinné bylinky na podporu spánku.

Čtěte také

Šafrán setý neboli crocus sativus je nejen vzácné koření. Šafrán toho umí mnohem více. Pomůže vám zklidnit organismus, lépe usnout a kvalitněji spát.

Na rozdíl od předchozích bylinek se ovšem jeho účinky na spánek nedostaví ihned, ale musíte si na ně počkat deset až patnáct dnů. Pokud ovšem sáhnete po kombinaci šafránu s dalšími účinnými látkami a bylinkami na nespavost, můžete lépe usínat již za 30 až 60 minut.

Jak užívat šafrán setý?
Šafrán setý patří mezi bylinky, s jejichž dávkováním musíte být opatrní, neboť může mít velmi nepříjemné následky. I proto je dobré šafrán užívat ve formě doplňků stravy, kde je množství šafránu, které má na náš organismus pozitivní účinky bez jakýchkoli negativních dopadů.

Ilona Nápravníková ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové spolu s Blankou Malou

Celou radioporadnu s Mgr. Ilonou Nápravníkovou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Blanka Malá , baj
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová