Anděl strážný aneb SOS tlačítko a tísňová péče. To je nepřetržitá pomoc lidem v celé České republice
Hostem naší radioporadny je Ing. Irena Třešňáková, provozní ředitelka sociální služby tísňové péče Anděl strážný z.ú. Chceme vám tuto službu představit a vysvětlit, jak funguje. Pro koho konkrétně je tato služba určena a jak si ji můžete pořídit.
Přestože Anděl strážný působí v České republice zhruba 13 let, tak možná stále spousta lidí netuší, že by si mohli tímto způsobem zjednodušit život. Je to tak?
Je to pravda. My fungujeme od roku 2011 a přesto je osvěta týkající se tísňové péče stále hodně malá. My se to snažíme všemi možnými cestami zvrátit, aby o naší službě vědělo co nejvíce lidí. Protože potom také pomůže daleko většímu množství osob.
Čtyři pětiny našich klientů tvoří senioři. Dále jsou to handicapované osoby, případně lidé po dlouhodobé hospitalizaci v nemocnici.
Ing. Irena Třešňáková, provozní ředitelka sociální služby tísňové péče Anděl strážný z.ú.
Anděl strážný opravdu nabízí službu, že nás může strážit tzv. SOS tlačítko.
Má však kromě SOS tlačítka i mnohé další služby. Anděl strážný je registrovaná sociální služba tísňové péče, jde o terénní službu, která funguje distančně prostřednictvím nonstop dispečinku. Ten funguje 365 dní v roce 24 hodin denně. Hlídáme lidi prostřednictvím monitorovacích zařízení. Ty máme v současné době tři druhy.
Čtěte také
V případě krizové situace či zhoršení zdravotního stavu jsme tedy vždy k dispozici a pomáháme lidem zůstávat ve svém domově. Aby nemuseli odcházet do pobytových zařízení.
Pro koho konkrétně je tato služba určena především? A kdo vaše služby nejvíce využívá?
80 až 85 procent našich klientů tvoří senioři. Ale sloužíme lidem od 18 let až do neomezeného věku. Kromě tedy hlavní cílové skupinu seniorů jsou to především handicapované osoby, případně lidé v životní krizi. Tím míníme například osoby propuštěné po dlouhodobé hospitalizaci v nemocnici do domácího léčení.
Podmínkou tedy je, že tito lidé musí mít u sebe nějaké zařízení, které je spojí s vaší tísňovou linkou?
Přesně tak. Momentálně máme tři druhy takového zařízení.
Zařízení je unikátní v tom, že detekuje ihned, v reálném čase, pád osoby. Člověku nehrozí, že by dlouhé hodiny čekal na pomoc.
Ing. Irena Třešňáková, provozní ředitelka sociální služby tísňové péče Anděl strážný z.ú.
Naší vlajkovou lodí je zařízení Tipec. To jsme si vyvíjeli sami, jde o naši technologii. Je to zkratka slov tísňová péče. Tohle zařízení má v sobě zabudovanou GPSku, jeho součástí je také SIM karta, takže funguje všude tam, kde se nachází signál mobilního operátora.
Zařízení je mobilní a funguje po celé České republice. Současně má v sobě zabudované také SOS tlačítko, které klient zmáčkne v případě zhoršení zdravotního stavu či jakéhokoliv problému.
Čtěte také
A je unikátní v tom, že tohle zařízení detekuje ihned, v reálném čase, pád osoby. To je vynikající funkce v tom, že nedochází k fatálním následkům, kdyby člověk po pádu mohl ležet dlouhé hodiny a čekat na pomoc.
Je to taková malá krabička, kterou klienti nosí u sebe.
Zařízení je možné nosit na zápěstí jako náramek či hodinky. Nebo jej hodně klienti, naše babičky a dědečkové, nosí na šňůrce na krku, kde mají SOS tlačítko celý den zavěšené a k dispozici v případě potřeby.
Tohle zařízení je samozřejmě také nutné dobíjet, máme magnetický konektor, takže je s ním opravdu velmi jednoduchá manipulace. Není to nic těžkého a dobíjí se stejně jako mobilní telefon. Tedy například večer, když si jsou lidé lehnout, umístí si zařízení na noční stolek a zapnou ho na nabíječku.
Celý rozhovor Jany Kudyvejsové s Ing. Irenou Třešňákovou, provozní ředitelkou sociální služby tísňové péče Anděl strážný z.ú. si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Nová tlačítka tísňové péče pro seniory v Červeném Kostelci. Dosud pomohla ve stovkách případů
Oblastní charita Červený Kostelec chystá modernizaci svého systému tísňové péče. Jde o tlačítka, která přivolají pomoc v případě nouze. Využívají je hlavně senioři.
-
Dýchá ten člověk? A je při vědomí? Dvě nejdůležitější otázky zkušené operátorky tísňové linky 155
Naučíme se správně volat na tísňovou linku 155. Ideální je samozřejmě takovou službu vůbec nepotřebovat, ale jak se říká, je lepší být připraven než překvapen.
-
11. 2. je Evropským dnem tísňové linky 112. Kdo jsou ti, kteří vám na druhém konci linky pomohou?
Co vše musí operátoři tísňové linky 112 zvládnout? 24 hodin denně a sedm dní v týdnu jsou ve střehu operátoři krajského operačního a informačního střediska KOPIS HZS KHK.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.