Modré světlo nám škodí, způsobuje poruchy spánku. Vypněte pouliční osvětlení, žádá Lukáš Vaníček

21. červen 2021

Každý člověk umí rozlišovat mezi dnem a nocí, říká se tomu cirkadiánní rytmus. Když se blíží noc, začneme produkovat hormon melatonin, který když spíme, čistí tělo. A spouští se právě tmou. Když do noci koukáme na „modré světlo“ (světlo s převahou modré složky, které vyzařují třeba LCD displeje či zářivky), tak se zastaví jeho tvorba.

Lukáš Vaníček ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Lukáš Vaníček studuje už mnoho let tři oblasti týkající se lidského těla. Těmi jsou výživa, pohyb a masáže. Propojením těchto tří oborů pomáhá svým klientům, aby se cítili skvěle. A aby se do svého těla zamilovali. Protože ono je to nejdůležitější, co v životě máte. V roce 2021 dopsal knihu 3 Pilíře zdraví. Je v ní více než 250 kurzů, přednášek, knih, konzultací a spousta praxe.

Průvodce komplexní výživou, pohybem a regenerací Lukáš Vaníček v naší radioporadně na téma: modré světlo.

Žijeme úplně obklopeni obrazovkami a v průměru trávíme téměř devět hodin denně před digitálními zařízeními. Všechna tato zařízení vyzařují modré světlo. Nedávné studie ukázaly, že nadměrné vystavení modrému světlu z digitálních zařízení může být zdraví škodlivé.

Pozor! Modré světlo nesvítí modře!

Světlo je vlastně složeno z velkého množství barev (vlnění), které tvoří barevnou duhu. Různé druhy světel pak obsahují různé počty barev. Když na desku stolu položíte třeba skleněný hranol, můžete jednotlivé barvy světla vidět - třeba červenou, zelenou, ale i modrou část.

Čtěte také

Jakou barvu má tedy modré světlo? Naše oko ho vidí jako úplně normální bíle světlo.

„Modré světlo je součástí světelného spektra. Během dne nám dodává energii, ale večer nás uměle probouzí. Ovlivňuje hormon melatonin, který se tvoří ve spánku. Je to hormon tmy a jeden z nejsilnějších antioxidantů vůbec. Je to zbraň proti virům, která uklidňuje cytokinovou bouři, ať už je to covid nebo cokoliv jiného. Bez něho nemůžeme efektivně odpočívat. Po zhasnutí lampičky přitom tělu trvá 90 minut, než se začne ukládat ke spánku,“ říká Lukáš Vaníček.

Jak si poradit s nasvícenými displeji u spotřebičů? Jaké přístroje vyzařují modré světlo? Co dělat, když nám do domu svítí lampy z ulice? Poslechněte si celou radioporadnu s Lukášem Vaníčkem.

Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová