Sacharidy - nepřítel pro naši váhu i zdraví. Všichni si hlídají tuky a cukry nekontroluje nikdo

31. květen 2018
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tučná strava a cukry, to je nebezpečná kombinace (ilustrační foto)

Výživový poradce Lukáš Vaníček hostem naší radioporadny. Téma: sacharidy – jaké mají místo ve výživě člověka?

Chcete zhubnout do plavek?
Pak úplně vynechte sladké nápoje, veškeré sladkosti, jako koláče, koblihy, sušenky, bonbony atd., odpoledne a večer pak vynechte přílohy a pečivo! Pokud se neobejdete bez chleba nebo rohlíku, vyzkoušejte takzvaný „večerní chlebík“, který už vyrábí několik pekáren a prodává několik obchodních řetězců. Je možné si ho dát k snídani i k večeři.

Samotné tuky v naší stravě nejsou žádným strašákem. Nebezpečná je kombinace tuků s cukry

Tučná strava a cukry, to je nebezpečná kombinace (ilustrační foto)

Výživový poradce Lukáš Vaníček v naší radioporadně na téma: tuky a jejich využití v našem jídelníčku.

Na obědě si dejte záležet!

Kvalitní oběd = energie až do večera. Bílkoviny (kus masa, sýr, vajíčka) + 2 hrsti zeleniny + třeba 2 brambory. Z příloh je ideální z pohledu obsahu sacharidů quinoa, pohanka nebo jáhly.

Co má společného rýže s knedlíkem?

O bílé rýži se sice odjakživa říká, že je „dietní“, ale obsahuje jen sacharidy. Sice dodá rychlou energii, ale chybí v ní vláknina a další živiny. Tím pádem nemá pro organismus žádný podstatný význam. Podobně je na tom z příloh například knedlík.

Lepší vrianta tedy je: rýže basmati, která má asi o 30 procent nižší glykemický index; nebo rýže celozrnná (natural).

Lukáš Vaníček ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové spolu s Janou Kudyvejsovou

Cukry v ovoci

Ovoce je zdravé obsahem vitamínů, ale zeleninu bychom měli do jídelníčku zařazovat mnohem častěji a v daleko větším množství než ovoce. Stačí si dát kousek oblíbeného ovoce jednou denně.

Sušené ovoce - ano - ale v ideálním případě nepřislazované a nesířené.

Pomeranče

Proč nás honí chuť na sladké? Může za to houba

Toužím po dortu se šlehačkou. Příčinou může být nedostatek zdravých tuků ve stravě. Nebo také nedostatek chromu. Nebo může být v těle přemnožená houba Candida (druh kvasinkové houby), která se živí právě cukrem a vyplavuje látky, které navozují chuť na sladké. Přidejte tedy do jídelníčku zdravé tuky, o kterých jsme mluvili minule (odkaz na minulou radioporadnu).

Více o sacharidech, co je to glykemický index, co o potravinách vypovídá a kde hodnoty jednotlivých potravin najdeme, proč si nechat z krve zjistit hodnotu glykovaného hemoglobinu, která ukazuje míru dispozic k cukrovce, a proč patří pivo z pohledu obsahu sacharidů na černou listinu?

Poslechněte si v našem audiarchivu celou radioporadnu s Lukášem Vaníčkem!

autoři: Milan Baják , kud
Spustit audio

Související