Petr Voldán: Pomalu do finále

Vánoce
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vánoce
0:00
/
0:00

Předvánoční čas se všemi jeho aspekty se blíží k vyvrcholení. Čeká nás ještě týden a čtvrtá adventní neděle a pak už přijde vánoční týden. Což moc dobře vědí i obchodníci a tak přitvrzují v tlaku na nás, spotřebitele. Také o tom bude dnešní glosa Petra Voldána.

Že se blíží vánoční svátky je možné poznat nejen podle vůní z kuchyní našich domácností, kde se už množí plechy s cukrovím a ve spižírnách a na balkonech přibývají krabičky s oblíbenými druhy.

Obchodnické žně jsou také na vrcholku

Proto je potřeba ještě přidat a doporučit nám cokoli, bez čeho rozhodně nemůžeme být. A když ne my, tak příbuzní, které jsme ochotni obdarovávat. A tak se nafukují i televizní reklamy do časů málem srovnatelných s pořady, mezi které jsou vtlačeny.

Pro milovníky televize nastala už dávno i doba, která tak vehementně prošpikovává program pohádkami, že se asi diváci upohádkují do bezvědomí a v čase opravdového volna už budou princeznami, čerty, chytrými i hloupými nápadníky, strašidly a kdoví jakými ještě hrdiny naprosto přejedeni.

A protože jdeme do finále předvánočního shonu, kterému prý naštěstí chce podléhat stále méně lidí, je potřeba chovat se obezřetně. Zrádné jsou tzv. předvánoční průzkumy, publikované houfně v médiích. Myslím ty, které už teď bezpečně vědí, co je hitem letošních předvánočních nákupů.

Povšimněte si, než začnete panikařit, že už máte dárek jiný a nemusíte být “trendy”, že hitem je většinou to, co má nejmasivnější reklamu a čeho je třeba prodat co nejvíc.

Vánoční cukroví

Komu se ještě neplete pod nohama robot špínožrout, měl by s tím rychle něco dělat. Podle reklamy, protože co může být pohodlnějšího, než sedět kdesi s mobilem a dávat chytré uklizečce na dobíjecí baterku jeden pokyn za druhým. To je jen jeden příklad za všechny.

Myslím si ale, že co opravdu potřebujeme v těchto dnech, to je nadhled a rozum v hrsti. Naštěstí na nezájem si nemohou stěžovat třeba pořadatelé adventních koncertů, výstav betlémů, galerie a další kulturní zařízení.

A ti, kteří se nemohou nabažit slevových předvánočních smrští a zaručených hitů vánoc, těm asi není pomoci a nakonec v pasti třpytivých ozdob a bohužel i bezkonkurenčně prý nejvýhodnějších půjček stejně skončí.
 
Takže nezapomeňme, blížíme se pomalu do finále a k vánočnímu cíli je lepši dostat se svěží a v kondici, nikoli uštvaný a nakonec “švorc”. A teď už úspěšné pondělí i celý poslední předvánoční týden.

Spustit audio

Související