Nové parciální trolejbusy a hybridní autobusy oživí vozový park hradeckého dopravního podniku
Dopravní podnik města Hradce Králové koupí od společnosti Škoda Group až 31 nových krásných trolejbusů za 530 milionů Kč. Bude to znamenat obnovu tří čtvrtin trolejbusové flotily, která aktuálně čítá asi 41 trolejbusů. Obnova by měla být postupná, bude se odehrávat až do roku 2028.
Na vše se zeptáme ředitele hradeckého dopravního podniku Zdeňka Abrahama. Budou tedy nové trolejbusy?
Určitě budou nové trolejbusy, ale až příští rok. Na konci letošního roku nám chybí ještě doplnit náš vozový park o hybridní autobusy, takže na konci roku se budou moci cestujíc těšit ještě z dalších osmi hybridních autobusů, čtyři sólo vozidla a čtyři kloubová vozidla. Jsou to poslední vozy ze smlouvy, díky které už i po Hradci Králové tyto autobusy jezdí.
Jsou asi dva roky, co jsme si tady povídali o nových autobusech s červenými koženkovými sedačkami.
Přesně tak. Tyto vozy mají daleko lepší údržbu, a pokud by opět přišel nějaký koronavirový virus, tak bychom je dokázali daleko lépe udržovat v čistotě.
Do autobusů přichází to, co máte v osobních vozidlech. Automatické zabrzdění vozidla, úspora energie, hlídání mrtvých úhlů, couvací kamera.
Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové
V čem jsou lepší nové hybridní autobusy?
Mají hybridní pohon, takže dokáží šetřit energii. I na takovém rovinatém terénu, jako je v Hradci Králové, kde příliš nevyužíváme rekuperaci sjíždění z kopců, tak dokážeme uspořit. A pokud se dívám na vozidla, která mají už najeto více jak 20 000 km, tak jsme téměř na 10 procentech úspory paliva. A je tam bohužel ještě klasická nafta.
Čtěte také
A co trolejbusy?
Trolejbusy přijdou příští rok a všechny už budou parciální. My se těšíme, až si začneme trošku s těmi parciálními trolejbusy hrát. Protože jak určitě víte, v příštím roce bude dokončena křižovatka Mileta, tam bude i napojení na Benešovu třídu, a tím pádem dokážeme třeba linku číslo 1 přetrasovat a poslat ji například přes Benešovu třídu na Nový Hradec.
Co jsou to ony parciální trolejbusy?
My jsme byli v Hradci Králové s parciálními trolejbusy průkopníci. Určitě si pamatujete, na Novém Hradci Králové jsme jezdili s takovým přívěsným vozíčkem, ten byl vyvinuto právě tady u nás. Můžeme říci, že to byl prototyp nebo starověk parciálních trolejbusů. Doba samozřejmě postoupila a další model už měl naftový motor uvnitř vozidla a dnes jsme se dostali tak daleko, že k tomu naftu vůbec nepotřebujeme. Přibyly baterie a vozidlo na ně dokáže ujet až 20 km. Takže se dostaneme třeba na sídliště Na Plachtě a další části Hradce Králové, které v současné době nejsou zadrátované. A už asi ani není efektivní je dál drátovat.
Trolejbusy přijdou příští rok a všechny už budou parciální. Těšíme se, až si s nimi začneme trošku hrát a můžeme přetrasovat linky.
Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové
Kolik bude tedy celkem nových trolejbusů? A obnova vozového parku bude postupná?
Nových trolejbusů bude celkem 31, v příštím roce by jich mělo přijít zhruba 18, na ty už máme zajištěné nějaké financování z evropských fondů . A na zbylých 13 ještě budeme hledat finanční zdroje, abychom trošku ulehčili kapse jak města, tak dopravního podniku.
Čtěte také
Budou to trolejbusy jak krátké, tak i kloubové?
Jak sólo vozidla, tak kloubová vozidla. Přesně tak.
Jaké jsou vůbec trendy, co se týče autobusů a elektrobusů? Protože v Hradci Králové jezdí několik typů.
Těch trendů je několik. Můžeme říci, že už existuje nějaký další krok a tou je například vodíková technologie. Ale tam se stále bavíme o tom, že provoz je daleko dražší a že by to město stálo více peněz. Ale jsou technologie, které přibývají. Nám se třeba v autobusech v současné době objevily kamerové systémy, ať už interiérové či exteriérové. Máme tam sčítání cestujících, čehož využijeme určitě do budoucna v tom, abychom plánovali i rozšíření autobusových zastávek. Nebo je tam kompletně od června loňského roku celý systém ADAS. Do autobusů tak přichází to samé, co máte dnes v osobních vozidlech. Je to automatické zabrzdění vozidla, úspora energie, hlídání mrtvých úhlů, couvací kamera a v neposlední řadě to je také i alkohol tester, který je možné do autobusu namontovat. Abyste si byli opravdu jistí, že řidič před jízdou nepožil. Přijde řidič a pokud rozdýchá sebe, rozdýchá i autobus a může vyjet do ulic. Jinak ho systém nepustí.
Pokud si myslíte, že jedete kratší dobu než 10 minut, je dobré ještě přiložit zpátky kartu při výstupu, aby vám to snížilo jízdné na 14 Kč.
Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové
Jisté novinky zaznamenal i odbavovací systém ve vozech MHD. Zjednodušen byl nákup jízdného u samoobslužných označovačů jízdenek.
Především jsme po všech peripetiích, které v Hradci Králové s odbavovacím systémem probíhaly, dokončili celý projekt a finále je vlastně v tom nejjednodušším odbavení. Cestující nemusí nikde nic mačkat, jen přiloží kartu. Je to systém chech-in, check-out, přiložím kartu, když přijdu do autobusu, a když vystupuji, kartu opět přiložím a ono mi to spočítá nejvýhodnější jízdné. Systém eviduje, že jste si koupil jízdenku za 25 Kč, a pokud odcházíte z vozu, přiložíte opět to samé médium, kterým jste zaplatil, a systém vyhodnotí, jestli cesta trvala do 10 minut dle jízdního řádu, nebo byla delší. Pokud byla cesta delší, tak vám to z bankovního účtu strhne 25 Kč, pokud byla cesta kratší, dostanete se na zlevněné jízdné, což je nyní 14 Kč.
Čtěte také
Když vím, že jedu více než těch 10 minut, musím při výstupu opět přiložit kartu?
To už nemusíte, stačí pouze na začátku přiložit kartu. Pokud si ale myslíte, že jedete kratší dobu než 10 minut, je dobré ještě přiložit zpátky kartu při výstupu, aby vám to snížilo jízdné na 14 Kč. Nebo pokud víte, že po Hradci Králové ten den budete pohybovat vícekrát, tak systém pak dokáže vyhodnotit i to, že jste překročil cenu celodenního jízdného a z účtu vám je potom strženo pouze ono celodenní jízdné.
Funguje to? Už s tím máte pozitivní zkušenosti?
Já myslím, že to funguje. Dnes, když jsem jel k vám do studia, tak to fungovalo. Pípnul jsem si a do 10 minut jsem si pípnul opět při výstupu.
Chystáte také náborové akce pro možné budoucí řidiče vozů MHD?
Bude to příští týden ve středu 22. října od 14 hodin. Asi by bylo dobré se zaregistrovat, protože v loňském roce jsme měli více než 40 zájemců, tak jsme zavedli rezervační systém, aby se na všechny dostalo. Aby všichni dostali potřebné informace a hlavně aby si všichni vyzkoušeli, jaké to je řídit autobus.
Čtěte také
Jaké to je?
Každá práce má nějakou obtížnost. Řídíte samozřejmě větší vozidlo, ale ono vám dnes v mnohém pomáhá. Jak jsme se již bavili, autobus má dnes už stejné systémy jako osobní vozidla, takže posilovač řízení, posilovač brzd, krásný rozhled z kabiny řidiče. Tak si myslím, že obtížné to možná pro někoho může být, musíte vnímat velikost vozidla, na druhou stranu velké vozidlo je většinou vnímáno, že se mu musí ostatní uhnout. Pojedete vlastně jako král.
Řidič autobusu má asi lepší výhled a přehled o dopravní situaci než v klasickém osobním autě, ne?
Je tam určitě větší výhled, pokud vám nestojí například cestující ve výhledovém úhlu.
Čtěte také
Je pro řidiče velký rozdíl řídit klasický, například dvanáctimetrový autobus, nebo delší, kloubový?
Přijďte si to vyzkoušet příští týden ve středu. Je to delší vozidlo, ale zadní část kopíruje, můžeme říci, zhruba za rozdílu půl metru onu přední část. Tedy ano, je to samozřejmě těžší, je potřeba projít nějakou zkouškou. U nás si musí každý nový řidič odjezdit vždy vozidlo o délce 12 metrů a teprve pak se dostane na kloubové vozy, popřípadě trolejbusy. Takže to chce určitě nějakou znalost. Není to tak, že přijdete z ulice s oprávněním B, uděláte si v dopravním podniku řidičský průkaz a hned jedete.
Kdo by si tedy chtěl vyzkoušet práci řidiče autobusu, může příští týden ve středu?
Příští týden ve středu 22. října od 14 hodin. Samozřejmě byste měl mít základní řidičský průkaz pro skupinu B. A je tam věková hranice pro řidiče, u autobusu bohužel zatím dle zákona je stále požadováno 21 let.
Naším hostem byl ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové Zdeněk Abraham. Moc děkuji za rozhovor.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.



