Nahlédneme společně pod šikovné ruce dvěma řezbářům. Díky nim stále žije tradice našeho modrotisku

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Milan Bartoš a Jaroslav Plucha získali ocenění „Nositel tradice lidových řemesel“ díky výrobě tiskařských forem na modrotisk

V Expozici textilního tisku ve Dvoře Králové nad Labem si lidé mohou vyzkoušet práci s tiskařskými formami. Prohlédnou si tam zároveň celoživotní dílo dvou místních řezbářů Milana Bartoše a Jaroslava Pluchy, kteří letos získali ocenění od ministerstva kultury. Nositeli tradice lidových řemesel se stali díky výrobě tiskařských forem na modrotisk. 

Bez jejich umu by nebylo možné pokračovat v tradičním tisku, formy totiž umí nejenom vyrobit, ale i opravit.

Ocitla jsem se ve dvoubarevném světě. Vidět je tu vlastně jen modrá a bílá barva. Jsou tu se mnou pánové, kteří mají na svědomí všechny krásné textilie, jež nás obklopují. Formy a textil musí jít spolu dohromady.

„Ano, to musí jít dohromady. Protože když nebude návrháře a formíře, jako my, že vyrobíme a opravíme formu, tak prostě nebude modrotisk. Jelikož ho nebudou mít čím tisknout," vysvětluje Milan Bartoš.

V čem je modrotisk tak specifický?

„Právě v jeho originalitě. Co tiskař položí formu, tak každý její otisk je originálem. A to nejde strojově nahradit. Ve spodní části formy je měkké dřevo a tohle je už hruška. Ovšem tato forma ještě není dodělaná," říká Milan Bartoš, který drží v rukou rozdělanou formu na modrotisk.

Milan Bartoš a Jaroslav Plucha získali ocenění „Nositel tradice lidových řemesel“ díky výrobě tiskařských forem na modrotisk

„A tuto krásnou formu dělal Jaroslav Plucha, navztekal se na ní neskutečně. Protože dostal do rukou vlastně takový doslova rozpadlý perník. Takže tohle musel udělat nové, gryfy musel vyrobit nové. Je to natřené dřevo, protože se musíme snažit formu co nejvíce odlehčit. Protože tiskařka, když bude osm hodin tisknout touto formou, tak jí to dá pěkně zabrat."

Forma obsahuje snad tisíce jehliček, které vytváří krásné, droboučké květy. Jak dlouho řezbáři trvá, než se taková forma vyrobí nebo opraví?
„Konkrétně tato forma zabrala Jaroslavovi zhruba měsíc práce."

A Jaroslav Plucha právě za námi také přišel. Jak říká, raději mluví rukama než pusou. Přesto se ho zeptáme, zda opravdu při opravě této formy ztrácel už i trpělivost.

„Trošku ano. Ona byla celá rozsypaná. A trvalo to asi 40 hodin, že zase prokoukla a vrátila se její původní krása a funkčnost. Když se vyrábí úplně nová forma, tak to ovšem zabere ještě víc času a práce. A kdybych neměl tohle všechno své nářadí, tak bych to vůbec nemohl dělat."

Jaroslav Plucha vytahuje tři krabičky a k nim obrovský kufr plný nejrůznějšího nářadí.
„Kleště, takové fajnové kladívko. To všechno potřebuji k tomu, abych mohl vytvářet tyto krásné modrotiskové formy."

Expozice textilního tisku
Nově otevřená expozice věnovaná textilnímu tisku vznikla ve spolupráci města Dvora Králové, Městského muzea ve Dvoře Králové nad Labem, UPM, Národního technického muzea, Královéhradeckého kraje a Střední školy informatiky a služeb.

Kdo by chtěl spatřit dílo dvou vynikajících dvorských řezbářů na vlastní oči, tak může navštívit stálou Expozici textilního tisku ve Dvoře Králové nad Labem. Techniku modrotisku si tu dokonce mohou návštěvníci sami vyzkoušet.

Spustit audio
autoři: Jana Házová , baj

Související