Na trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi se po výluce vracejí vlaky. Co nového cestující čeká?

20. prosinec 2023 07:50

Na trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi se ve středu 20. prosince ráno znovu vrátí vlaky. Nepřetržitá výluka trvala více než dvě měsíce. Důvodem byla dostavba železničního mostu v Rosicích nad Labem. Jedna velká změna na železnici teď v regionu končí. Chystá se ale další a tou je rekonstrukce Hlavního nádraží v Hradci Králové. 

Čtěte také

Podrobněji vše probereme s Radomilem Novákem ze Správy železnic. Co všechno se změnilo na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi?
V první řadě traťový úsek mezi Stéblovou a Pardubicemi byl rozšířen o druhou kolej. Došlo k vybudování nové zastávky Stéblová bezprostředně na okraji obce. A kompletní rekonstrukcí prošla jak zastávka Semtín, tak železniční stanice Pardubice - Rosice.

Po 57 letech byl obnoven dvojkolejný most přes Labe a umožní nám současné odjezdy či výjezdy z Chrudimi a Pardubic.

Vlaky ale budou přes nový most jezdit zatím dál jen po jedné koleji, upozorňuje zástupce zhotovitelské firmy Jan Mitlöhner. „Dvoukolejně bude provozována tato trať mezi Rosicemi a Pardubicemi až v květnu 2024. Protože ona druhá kolej, která tam bude připravena, nebude mít ještě propojení do hlavního nádraží. Tedy zatím, do května 2024, se tam bude jezdit jednokolejně.“ 

Samozřejmostí je nové zabezpečovací zařízení připravené na řízení z centrálního dispečerského pracoviště Praha. A v železniční stanici Rosice byl prodloužen stávající městský podchod, který byl napojen přímo s nástupišti.

Co všechny tyto úpravy znamenají pro cestující do budoucna?
Hlavním bonusem pro cestující je zkapacitnění tratí, což přináší zkrácení jízdních dob a zejména minimalizaci dopadu mimořádnosti na železniční provoz.

Čtěte také

Stanice a zastávky jsou současně dobře vybaveny bezbariérově a jsou opatřeny moderním informačním systémem. A je zde možnost úrovňového nastupování do nízkopodlažních souprav.

Jinak tato část tratě bude samozřejmě využita také jako odklon při případných nehodových událostech na hlavním koridoru mezi Prahou a Pardubicemi.

Jak to bude s rekonstrukcí Hlavního nádraží v Hradci Králové? Na co všechno se máme jako cestující připravit? A kdy to vypukne?
Výběr zhotovitele proběhne pravděpodobně ve 4. čtvrtletí roku 2024. Práce pak budou zahájeny přeložkami sítí a odstraněním zbytných kolejí v oblasti 3. nástupiště. Tam si uvolníme prostor pro výstavbu 4. nástupiště. A s tím potom dojde i k prodloužení tubusu podchodu a postupné rekonstrukci jednotlivých nástupišť směrem k výpravní budově.

Čtěte také

Pro cestující budou tyto stavební práce znamenat hlavně náhradu osobních vlaků autobusy. A rychlíkovou dopravu se budeme snažit v co největší míře zachovat. S těmito pracemi budeme zároveň rekonstruovat jednotlivé skupiny severního zhlaví, jednotlivých směrů jak od Jaroměře, tak od Týniště a od Hořic.

V polovině roku 2027 pak přejdeme na jižní zhlaví, kde proběhne demolice stávajícího a výstavba nového tubusu, který bude nově tříproudový s cyklostezkami po obou stranách a s chodníky pro pěší.

Pro zachování železniční dopravy budeme v této oblasti připravovat mostní provizorium. Takže na Pardubice a na Hradec Králové bude v omezené míře jezdit i železniční doprava. Tato rekonstrukce bude dokončena v roce 2029.

Spustit audio

Související