První vlak na vodíkový pohon má dojezd téměř tisíc kilometrů na jedno natankování a je velmi tichý
Budoucností vlakové dopravy v Česku by mohly být soupravy jezdící na vodík. Jeden takový vlak se teď zájemcům předvádí na nádražích po celém Česku a zastávku udělal i v Hradci Králové. Prohlédnout vlak si mohli zájemci na hradeckém hlavním nádraží. V ostrém provozu by se mohl objevit v následujících letech.
Na první pohled běžná moderní elektrická vlaková jednotka. Na ten druhý si ale zvídavý cestující všimne, že chybí pantograf - sběrač proudu. Místo toho je na střeše celá vodíková technologie.Čtěte také
„V palivovém článku vzniká exotermní elektrochemická reakce, čistý vodík, který je tady v nádržích, se slučuje a kombinuje s normálním vzduchem, který je čištěn. A reakcí kyslíku s vodíkem vzniká voda. V palivovém článku je membrána, která vytváří elektřinu," vysvětluje princip využití vodíku generální ředitel výrobce vlaků ALSTOM Daniel Kurucz.
Elektřina pak proudí do elektromotorů u dvou hnacích náprav. Přebytečná energie se ukládá do baterií uložených pod sedačkami cestujících. Zpracováním vodíku nevznikají žádné emise, ale pouze čistá voda. „A voda, která zbyde ve formě kondenzátu, se může například použít na splachování záchodů."
Hlavní výhodou pro cestující - kromě dnes už standardního komfortu - je tichá jízda. Na plnou dvou set šedesáti osmi kilogramovou vodíkovou nádrž dojede vlak téměř 1000 kilometrů.
Podle Generálního ředitele Českých drah Michala Krapince by vodíkové vlaky společně s bateriovými mohly nahradit současné dieselové soupravy. „Dnes máme zhruba polovinu tratí bez elektrifikace, tam je všude tato jednotka vhodná."
Čtěte také
Přepravovat cestující by nové vlaky mohly i v Královéhradeckém kraji.
„Ze střednědobého výhledu je nasazení vlaků na vodíkový pohon pro Královéhradecký kraj výborná příležitost, jak využít tento typ technologie na tratích, které nejsou elektrifikovány a jejichž elektrifikace by byla velice nákladná. Příkladem je trasa z Hradce Králové do Jičína nebo z Chocně přes Týniště nad Orlicí do Náchoda. Na těchto tratích může být vodíkový pohon ideálním řešením," uvedl hejtman Martin Červíček z ODS během představení vlaku na hradeckém hlavním nádraží.
K zahájení komerčního provozu vodíkového vlaku je nutné ve stanicích vybudovat infrastrukturu - například plnící stanice. První vlakové soupravy na vodík by se po českých kolejích mohli prohánět zhruba za pět let.
Související
-
Osobní železniční dopravu v Královéhradeckém kraji zajistí v příštích deseti letech České dráhy
Osobní železniční doprava v Královéhradeckém kraji se v dalších letech změní. Vyplývá to z uzavřené smlouvy hejtmanství a národního dopravce. Co to přinese cestujícím?
-
Století páry. Nostalgickému putování železničním časem propadli nadšenci z muzea mašinek v Jaroměři
Vezmeme vás do Jaroměře na nádraží, kde je i sídlo úžasného železničního muzea Výtopna Jaroměř. To předvádí, jak to kdysi na kolejích vypadalo a co se po nich prohánělo.
-
Strojvedoucí Bob Špecinger nemůže bez vlaků žít a tak si doma na zahradě postavil svoji železnici
Bob Špecinger miluje vlaky. Strojvedoucí z Chlumce nad Cidlinou si u svého domu vybudoval zahradní železnici. Jeho nejoblíbenější tratí je švýcarská Malá Albula.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Nákladní letadlo společnosti DHL havarovalo u Vilniusu. Jeden člověk zemřel, tři lidé jsou zranění
-
Dbalý u soudu tvrdil, že vlastní podíl na domě. Ten přitom dávno propadl státu
-
Bití, vyhrožování a vydírání. Reportér popsal, jak ‚billboardová mafie‘ brání svůj nelegální byznys
-
ČEZ se ohradil proti konferenci ve Sněmovně, kterou sponzorovala jeho firma. Popírali tam změnu klimatu