První vlak na vodíkový pohon má dojezd téměř tisíc kilometrů na jedno natankování a je velmi tichý
Budoucností vlakové dopravy v Česku by mohly být soupravy jezdící na vodík. Jeden takový vlak se teď zájemcům předvádí na nádražích po celém Česku a zastávku udělal i v Hradci Králové. Prohlédnout vlak si mohli zájemci na hradeckém hlavním nádraží. V ostrém provozu by se mohl objevit v následujících letech.
Na první pohled běžná moderní elektrická vlaková jednotka. Na ten druhý si ale zvídavý cestující všimne, že chybí pantograf - sběrač proudu. Místo toho je na střeše celá vodíková technologie.Čtěte také
„V palivovém článku vzniká exotermní elektrochemická reakce, čistý vodík, který je tady v nádržích, se slučuje a kombinuje s normálním vzduchem, který je čištěn. A reakcí kyslíku s vodíkem vzniká voda. V palivovém článku je membrána, která vytváří elektřinu," vysvětluje princip využití vodíku generální ředitel výrobce vlaků ALSTOM Daniel Kurucz.
Elektřina pak proudí do elektromotorů u dvou hnacích náprav. Přebytečná energie se ukládá do baterií uložených pod sedačkami cestujících. Zpracováním vodíku nevznikají žádné emise, ale pouze čistá voda. „A voda, která zbyde ve formě kondenzátu, se může například použít na splachování záchodů."
Hlavní výhodou pro cestující - kromě dnes už standardního komfortu - je tichá jízda. Na plnou dvou set šedesáti osmi kilogramovou vodíkovou nádrž dojede vlak téměř 1000 kilometrů.
Podle Generálního ředitele Českých drah Michala Krapince by vodíkové vlaky společně s bateriovými mohly nahradit současné dieselové soupravy. „Dnes máme zhruba polovinu tratí bez elektrifikace, tam je všude tato jednotka vhodná."
Čtěte také
Přepravovat cestující by nové vlaky mohly i v Královéhradeckém kraji.
„Ze střednědobého výhledu je nasazení vlaků na vodíkový pohon pro Královéhradecký kraj výborná příležitost, jak využít tento typ technologie na tratích, které nejsou elektrifikovány a jejichž elektrifikace by byla velice nákladná. Příkladem je trasa z Hradce Králové do Jičína nebo z Chocně přes Týniště nad Orlicí do Náchoda. Na těchto tratích může být vodíkový pohon ideálním řešením," uvedl hejtman Martin Červíček z ODS během představení vlaku na hradeckém hlavním nádraží.
K zahájení komerčního provozu vodíkového vlaku je nutné ve stanicích vybudovat infrastrukturu - například plnící stanice. První vlakové soupravy na vodík by se po českých kolejích mohli prohánět zhruba za pět let.
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Moskva v pozadí volby polského prezidenta. Za cíl má mít polarizaci i šíření protiukrajinských nálad
-
ONLINE: Ukrajinsko-ruská jednání skončila. Ruské požadavky jsou odtržené od reality, míní Ukrajinci
-
Voyeuři či pedofilové? Parafilii mají stovky tisíc lidí. Všichni nepáchají trestnou činnost, říká psycholožka
-
Rusko vyslalo céčkový tým. Pak se ani na body jednání nemusíme dívat, říká Bříza ke schůzce v Istanbulu