Osobní železniční dopravu v Královéhradeckém kraji zajistí v příštích deseti letech České dráhy
Osobní železniční doprava v Královéhradeckém kraji se v dalších letech výrazně změní. Vyplývá to z uzavřené smlouvy hejtmanství a národního dopravce. Co to cestujícím přinese zjišťoval bezprostředně po podpisu smlouvy hejtmanství s Českými drahami reportér Tomáš Lörincz.
Podle smlouvy nahradí České dráhy, které se tak na regionálních tratích v Královéhradeckém kraji stanou monopolním dopravcem, čtyři desítky starých souprav moderními vlaky, které by měly mít například klimatizaci, wifi připojení nebo nízkopodlažní přístup.
Čtěte také
S touhle obměnou, která představuje vlastně asi 70 procent všech vlaků v kraji, začnou České dráhy v roce 2024. Už předtím se ale do Královéhradeckého kraje přesunou některé soupravy například z Olomouckého kraje, tam jsou už teď kvalitnější než ty dosavadní tady v regionu.
Cestující se dočkají i lepších informačních systémů a podle hejtmanství i nových přímých vlakových spojů například z Hradce Králové do oblastí Náchodska nebo Broumovska.
A teď pár čísel. Kolik Královéhradecký kraj za desetiletou dopravu zaplatí a kolik kilometrů za to vlaky ujedou?
Kraj během deseti let zaplatí 9 miliard a 300 miliónů korun, část z toho pokryje dotace na provoz regionální dopravy, kterou kraj dostane od státu. Částečně se také podle odhadů hejtmana Martina Červíčka z ODS zvýší tržby, protože cestující by měli mít totiž větší chuť cestovat, když pro ně budou spoje příjemnější a rychlejší.
Čtěte také
Za jeden kilometr doplatí kraj Českým drahám v průměru 158 korun, což je částka srovnatelná s jinými kraji. A za tu cenu dostane kraj podle hejtmana výrazně kvalitnější služby než dosud.
Pokud jde o objem dopravy a počty ujetých kilometrů, v Královéhradeckém kraji nejsou v plánu žádné škrty, úspory nebo rušení tratí, všechno by mělo zůstat přinejmenším na dosavadní úrovni.
Má Královéhradecký kraj jistotu, že České dráhy své závazky splní?
Podle hejtmana Martina Červíčka, jehož slova potvrdil i generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik, jsou podmínky smlouvy nastavené velmi striktně.
Čtěte také
Kraji se podařilo vyjednat i případné sankce pro dopravce, pokud by například při nějakých mimořádných situacích nereagoval dostatečně rychle nebo některou část smlouvy nesplnil.
Vyjednávací týmy kraje a Českých drah za sebou mají desítky jednání, ze kterých nakonec vyplynul i závazek Českých drah investovat do modernizace vlaků čtyři miliardy korun.
A neplnění těchto podmínek by České dráhy zkrátka musely zaplatit. Podle ředitele Ivana Bednárika jsou České dráhy připraveny na všechno, co by se i teoreticky mohlo stát, a smlouva dodržena bude.
Související
-
Správa železnic udělá ve Vrchlabí v části Podhůří dva chráněné přejezdy. Má ale jednu podmínku
Správa železnic potvrdila, že ve Vrchlabí v části Podhůří vybuduje dva chráněné přejezdy na trati do Kunčic nad Labem. Podmiňuje to ale zrušením jednoho přejezdu na trase.
-
Rok 2019 - víc nehod, usmrcených i zraněných na železnici. Letos už za první dva dny pět mrtvých
V roce 2019 zemřelo na dráhách v České republice 247 osob, což je o 8 procent víc než v roce 2018. Celkový počet mimořádných událostí, usmrcených i zraněných opět vzrostl.
-
Vykácel kus zahrady, aby mohl mít zahradní železnici. Co na jeho vášeň říká manželka?
Když milujete, není co řešit! V modelářství to platí dvojnásob. Kdo jednou začne stavět dráhy a lepit koleje, mašiny, domečky, těžko přestává.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Nákladní letadlo společnosti DHL havarovalo u Vilniusu. Jeden člověk zemřel, tři lidé jsou zranění
-
Dbalý u soudu tvrdil, že vlastní podíl na domě. Ten přitom dávno propadl státu
-
Bití, vyhrožování a vydírání. Reportér popsal, jak ‚billboardová mafie‘ brání svůj nelegální byznys
-
ČEZ se ohradil proti konferenci ve Sněmovně, kterou sponzorovala jeho firma. Popírali tam změnu klimatu