Malou Albulu, repliku nejkrásnější železnice na světě, najdete v podzámčí chlumecké Karlovy koruny

12. srpen 2021

Nejkrásnější železnici na světě prý najdeme ve Švýcarsku. Jde o kouzelný přejezd přes Alpy s velkými stoupáními, vysokými viadukty, tunely a prudkými zatáčkami, jezdí tam speciální panoramatické vlaky. Strojvedoucí Bob Špecinger z Chlumce nad Cidlinou se do této švýcarské trati tak zamiloval, že si ji postavil doma na zahradě. 

Malou Albulu, repliku nejkrásnější železnice na světě, najdete v podzámčí chlumecké Karlovy koruny

Kolikrát jste byl ve Švýcarsku na té nejkrásnější železniční trati?
Určitě to bylo už víc jak dvacetkrát. Na Albulu jezdím často a pravidelně. Je to srdcovka, takový ten bílý kříž v červeném poli ve tvaru srdce.

Bob Špecinger ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Albula se jmenuje ta pověstná nejkrásnější švýcarská dráha?
Ano, je to Rhétská dráha a Albulabahn je její součástí.

Jak byste ji popsal?
Je to úžasná trať v nádherné krajině, koleje metrového rozchodu, protože jde o úzkorozchodnou železnici, se klikatí a proplétají údolími. Trať stoupá nahoru až do výšky nad 2 000 metrů nad mořem, na Rhétské dráze je to nejvýš 2 253 metrů. Úžasné viadukty postavené začátkem minulého století, spirálové tunely. Prostě úžasné dílo a úžasné vlaky.

Odkud kam Albula vede?
Celá síť Rhétské dráhy je v regionu Graubünden v jihovýchodním Švýcarsku. Měří dohromady 381 km a hlavní trať, na které je i Albulabahn, vede vzhůru do Svatého Mořice. Dál pokračuje jako Berninabahn až do italského Tirana právě přes průsmyk Bernina, to je nejvyšší bod. A potom má ještě další odbočení směrem na západ i na východ a ještě je tam spojka do Davosu a na další tratě.

Je to zmenšené 22,5krát, tedy měřítko 1 : 22,5. Zatím se Malá Albula na zahradu vejde, zabírá jen asi čtvrtinu. Můžeme dál stavět.
Bob Špecinger, strojvedoucí a nadšenec do vláčků

A opravdu tam jezdí speciální panoramatické vagony, aby všichni viděli ty krásné hory?
Ano. Jsou tam jednak panoramatické vlaky, což jsou plně klimatizované speciální vozy, jezdí Glacier express a Bernina express, a potom je to vlastně úplný opak, vůz bez klimatizace, který nemá okna. Prostě otevřené vozy a to je tedy úžasné svezení.

Takže vagóny bez střechy?
Mají takovou malinkou stříšku, ale když je krásné počasí, tak máte volný výhled. A při průjezdu tunely na vás padne sprška příjemné ledové vody, to je prostě paráda. Do toho okolní krajina a neuvěřitelné výhledy.

Čtěte také

Dá se říct, že jezdí od ledovců až dolů k palmám?
Přesně tak. Od ledovců k palmám, to je právě Bernina express. Ten vystoupá do namořské výšky 2 253 metrů a potom sjíždí do pouhých 481 metrů. Během hodiny a 15 minut sjedete doslova od ledovců až k palmám.

Neměl jste někdy chuť si tu trať sjet jako strojvedoucí přímo v mašině?
Měl a dokonce se mi to jednou povedlo. Povedlo se to předloni a byla tam ještě taková kuriozita, že tou strojvedoucí byla žena. Takže to byla velice příjemná společnost.

A kdy vás napadlo přenést švýcarskou Albulu do Chlumce nad Cidlinou a udělat si ji na zahradě?
Historie se začala psát v roce 1998, ale to byla jen taková krátká dráha, zhruba desetinová oproti dnešku. Potom v roce 2008 byl zakoupen model prvního vozu Rhétské dráhy, který tam v reálu jezdí. A začala se na to stavět trať, protože původní drážka byla jen lokálková, dvouosé vagonky. Začali jsme stavět alpskou dráhu, kde už byla inspirace z Rhétské dráhy a potřebovali jsme přemostit údolí. Dostali jsme nápad postavit skutečný viadukt. Byl vybrán Albula viadukt 3. A když byla zapotřebí postavit stanici, tak se vybrala Preda. A potom už to jelo, začalo se budovat přesně podle skutečné předlohy.

Čtěte také

Mimochodem, na nějaké trati vás můžeme potkat, když jedete s opravdovou lokomotivou?
Potkáte mě na trati Chlumec nad Cidlinou - Stará Paka. A dnes byste se přímo se mnou svezli i posledním osobákem z Hradce do Chlumce. Ve 22:40 hodin odjezd z Hradce.

Byl to váš klukovský sen, stát se mašinfírou? Co vás k tomu přivedlo?
ANo, odmalička to byl můj sen. A přivedla mě tomu cesta k moři vlakem. Jel jsem tam s rodiči lehátkovým vozem a byl to rychlík Mamaia. Byl jsem tenkrát sedmiletý kluk.

Určitě jste tedy měl doma vláčky a proležel jste u nich dětství, ne?
Měl, odmalička. Od vláčku na klíček, potom Piko vláčky, domácí modely a potom se to dostalo až na Malou Albulu.

Čtěte také

Jak velká je vlastně vaše Malá Albula?
Je to zmenšené 22,5krát, tedy měřítko 1 : 22,5. Kolejničky mají rozchod 45 mm. Když to vynásobíme 22,5, tak dostaneme skutečný metrový rozchod reálné Rhétské dráhy. Zatím se na zahradu vejde, zabírá jen asi čtvrtinu, takže prostoru tam máme stále dost. Můžeme dál stavět, což se i letos stalo skutečností. Přistavěli jsme další část, model stanice Svatý Mořic.

Kolik mětrů kolejí už je u vás nataženo?
Říkáme základní smyčkový okruh, protože to není klasické kolo. Trať se klikatí spirálovými tunely a serpentinami, je to různě propletené jako v reálu. Takže je to něco málo přes 100 metrů. Jinak celková délka kolejí, když se sečtou koleje staniční a různé odbočky, dělá 200 metrů.

Kde vás v Chlumci nad Cidlinou najdeme?
Když přijedete stylově vlakem, tak je to zhruba kilometr, nějakých lehkých 15 minut chůze. Vydáte se z nádraží jižním směrem, projdete zámecký park a v podzámčí najdete Malou Albulu.

Bob Špecinger ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celý rozhovor s Bobem Špecingerem o jeho krásné, Malé Albule, najdete v našem audioarchivu.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související