Řidiči pozor! Vzhledem k počasí stoupá v podzimních měsících na silnicích riziko srážky se zvěří

24. listopad 2024 08:02

S blížící se zimou přibývá u silnic srnek a další lesní zvěře. Alespoň řidičům to tak připadá. Jenže někteří myslivci upozorňují, že je to klamný dojem a že zvířat je pořád stejně. Jen keře a stromy přišly o listí a zvířata na okrajích lesa nebo pole jsou vidět víc než v létě. I když počty dopravních nehod v Královéhradeckém kraji letos zatím dramaticky nerostou, riziko v těchto dnech výrazně stoupá. 

Řidiči to dobře znají - z mlhy a šera může před auto vyskočit srnka, zajíc nebo divočák a srážce se už nedá zabránit. V lepším případě to končí jen pomačkanými plechy, nepojízdným autem a jednáním s pojišťovnou. Riziko právě takových v těchto podzimních dnech i vzhledem k počasí stoupá.

Čtěte také

„Policisté v Královéhradeckém kraji evidovali za měsíce září a říjen celkem 9 dopravních nehod s účastí lesní zvěře. Počet těchto dopravních nehod za oba měsíce je stejný, jako například za celý červenec,“ popisuje policejní mluvčí Andrea Muzikantová a dodává, že za první listopadovou dekádu přišly další tři případy. Jenže to může být i tak, že řidiči v Královéhradeckém kraji zatím mají jen štěstí.

Podle Tomáše Neřolda ze společnosti BESIP patří listopad k nejrizikovějším měsícům. „Řidičům navíc teď situaci komplikuje i zhoršená viditelnost, mlhy, ale také vlhká vozovka. Nebo v těchto dnech i námraza. Tedy opravdu v lesních úsecích nebo na otevřených pláních v blízkosti lesů, i na rovných úsecích, je nutné opravdu dávat pozor na pohyb zvěře. Vnímat dopravní značení, které na to upozorňuje. A především, kromě plného soustředění se na jízdu, také přiměřeně snížit rychlost. To má potom velký vliv na následky případné srážky.

Čtěte také

Přes veškerou snahu se může stát, že srnku nebo jiné zvíře srazíte. Ve chvíli, kdy už víte, že k nehodě dojde, platí jedna zásadní rada. „Když už vidím, že nemohu srážce zabránit, a vím, že k ní dojde, tak je zapotřebí překonat přirozenou reakci, kdy strhávám volant do strany nebo do protisměru. Nejlepší je už tedy čelní střet s tím zvířetem, aby byla využita přední deformační zóna auta. Hlavně, aby nedošlo ke srážce s pevnou překážkou, se stromem nebo protijedoucím automobilem.

A že může dojít i k vážné nehodě potvrzují statistiky - třeba v roce 2018 bylo evidováno téměř 13 tisíc střetů se zvěří, při kterých 3 lidé zemřeli, 19 bylo zraněno těžce a 150 lehce. Statistiky dál říkají, že nejrizikovější jsou silnice II. třídy, které nejsou tak frekventované jako hlavní tahy, ale přesto mají dost kvalitní vozovku na to, aby tam řidiči jeli rychle.

Čtěte také

Podle Tomáše Neřolda mají české silnice a jejich okolí v jedné zásadní věci pořád ještě rezervy. „Důležitou prevencí těchto nehod je také starost o ty lesní porosty či křoviny, které zakrývají řidičům výhledy a zvěř se v nich úplně schová. To je důležité prořezávat, čistit okolí vozovky. Tady bych chtěl apelovat na správce pozemků a komunikací.

Nejčastěji sraženým zvířetem je srnka a při pohledu na interaktivní mapu na stránce www.srazenazver.cz se dá vypozorovat, že nebezpečí hrozí prakticky všude. Protkaná body, znamenajícími nehody, je třeba silnice ze Dvora Králové nad Labem na Trutnov nebo silnice I/11 z Hradce Králové přes Třebechovice dál na východ.

A mimochodem, ke srážce se srnkou došlo i na hradeckém Gočárově okruhu nebo v Sokolské ulici.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio
    • 80 let s vámi
      Hradecké minuty

    Mohlo by vás zajímat