Modernizace železniční tratě mezi Hradcem Králové a Pardubicemi bude dál pokračovat
Už víc než měsíc jezdí vlaky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi rychleji. Na části tratě totiž můžou jezdit až 160kilometrovou rychlostí a díky dvěma kolejím se už nemusí spoje míjet ve stanicích. I kvůli tomu se počet zpožděných vlaků mezi krajskými městy výrazně snížil.
„Zpoždění je minimální. Sama ta trať je už úplně o něčem jiném. Kultura cestování samozřejmě, nové zastávky. Menší problém jsou přenosy zpoždění z koridorové trati 010, kde je bohužel doprava dnes tak hustá, že k těmto mimořádnostem a nepravidelnostem docházé," říká regionální ředitel ČD v Hradci Králové Roman Moravčík.
Samotná trať už je sice hotová, ale podle Marka Illiaše ze Správy železniční dopravní cesty se ještě musí opravit její okolí: „Dokončit nám ještě zbývají některé podchody a protihlukové stěny. Opravit musíme také silnice a chodníky, které byly během stavby poničeny. Definitivní dokončení celé stavby je naplánováno na letošní jaro."
Tím ale práce na železnici mezi oběma krajskými městy nekončí.
V budoucnu má být totiž dvoukolejná celá trať, a musí se tak dokončit úseky z Hradce Králové do Opatovic a ze Stéblové do Pardubic.
„Na zdvojkolejnění zbývajících úseků mezi Hradcem Králové a Pardubicemi právě připravujeme projektovou dokumentaci. Před samotným zahájením stavby ještě budeme muset zadat například studii vlivu na životní prostředí, nebo získat stavební povolení," upřesňuje Marek Illiaš.
Plánovaná stavba také výrazně omezí dopravu.
Podle Tomáše Fialy z královéhradeckého ředitelství ČD, se totiž musí trať uzavřít celá: „Nelze udělat ten systém, který jsme měli teď třeba v úseku Stéblová - Opatovice kdy jedna kolej zůstává provozná a druhá se stavěla takzvaně na zelené louce. Uvažuje se o dvou variantách. Pokud by došlo ke sloučení těch stavebních postupů, tak by došlo k uzavření celé tratě asi na 170 dní. Když by ty postupy byly rozděleny, tak zase by určitě došlo k 170 dním a asi 60 dní by byl uzavřen úsek Stéblová - Rosice nad Labem."
Stavební práce se ale nebudou týkat jenom koleji, jak dodává opět Roman Moravčík: „Stavba Hradec Králové - Opatovice se bude týkat naprosto zásadně i stanice Hradec Králové, kde přibude čtvrté nástupiště a dojde k dalším změnám směrem na Prahu."
Podle Tomáše Fialy se ale velké stavby traťové stavby budou týkat i Pardubic: „Zásadní stavba - bude se rekonstruovat kolejiště a nástupiště v Rosicích nad Labem a rekonstruovat nástupiště na zastávce Semtín. A největším asi problémem bude nové přemostění Labe směrem na Pardubice hlavní nádraží. Tam se musí dodržet určitá podjízdná délka pro lodě. Takže tam bude zajímavé jak to vlastně dopadně."
Pokud všechno půjde podle plánu, stavět by se mělo začít v roce 2019.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Důchody reforma jistí na 30 let. Dále můžeme řešit, zda nezrušit vdovský důchod, říká ekonom Bezděk
-
Byznys už se zajímá o změnu klimatu. Nejde mu o emise, ale o konkurenceschopnost, říká expertka
-
Energetický nápoj není džus. Chceme chránit zdraví dětí před nežádoucími účinky, vysvětluje Výborný
-
Vojáci KLDR toho ve válce moc nezmění. Získají bojové zkušenosti, ale taky uvidí svět, míní rusista