Hyperaktivní děti mají spoustu darů a potenciálu. Jsou neskutečně šikovné na věci, které je zajímají
Radioporadna Českého rozhlasu Hradec Králové je dnes zaměřena na neklidné a neposedné děti. Naším hostem je terapeutka Mgr. Petra Poláková, která má ze své praxe bohaté zkušenosti s hyperaktivními dětmi a je i lektorkou dětské jógy.
Je pravda, že vy v neklidných dětech vidíte především potenciál?
Ano, to je přesně náš přístup. Tyto děti, které se zdají velice otravné, protože jsou rychlé a nesoustředěné, bývají i vznětlivé, vzteklé nebo naopak úzkostné, jsou vždy takovou výzvou pro kolektiv nebo i domácnosti.
Děti, které se zdají velice otravné, protože jsou rychlé a nesoustředěné, bývají vždy výzvou pro kolektiv nebo i domácnosti.
Mgr. Petra Poláková, terapeutka a lektorka dětské jógy
Já jsem za ta léta, co s těmito dětmi pracuji, zjistila, že je v nich spousta darů a potenciálu, že jsou neskutečně šikovné na určité věci, které opravdu zajímají.
Čtěte také
Tam jdou opravdu do hloubky a jsou schopné se soustředit na věci, které jim dávají smysl. A vždy se i s rodiči shodneme, že tyto děti mají velmi široké srdce, jsou dobrosrdečné a schopné velmi cítit nespravedlnost a zastávají se pak paradoxně slabších spolužáků.
V jednom rozhovoru jste řekla, že tyto děti mají zataženou ruční brzdu. Co jste tím myslela?
Když si představíte, že každý se narodí s nějakými dary a potenciály, ale u někoho v rámci biologického vývoje došlo k nějakému opoždění, ať už vlivem nějakých raných traumat maminky v těhotenství, tak pak centrální nervová soustava nefunguje tak, jak má. A tím pádem jsou ty děti v určité nefér nevýhodě, oproti těm, které měly standardní a běžný vývoj.
Tyto děti mají velmi široké srdce, jsou dobrosrdečné a schopné cítit nespravedlnost. Zastávají se pak paradoxně slabších.
Mgr. Petra Poláková, terapeutka a lektorka dětské jógy
Tyto děti skutečně mají takové problémy a je to, jako kdyby prostě jely se zataženou ruční brzdou.
Čtěte také
Když tedy děti nelezou, nesedí, neumějí chodit po schodech, zavázat si tkaničky, to je možná první signál, že je někde brzda zatažena?
Přesně tak. Proto je velice dobré včas děti pozorovat, začít s nimi třeba cvičit. Nebo já bych ideálně i v rámci preventivních prohlídek, stačí opravdu jednoduché testování. A s těmi dětmi určitě lze v předškolním věku cvičit koordinační cviky, cviky na propojení hemisfér, odbourat přetrvávající primární reflexi a i tímto přístupem je podpořit.
Myslíte si tedy, že tím pohybem se odráží to, co nevidíme?
Říká se, že pohyb odráží to, co nevidíme. To znamená nedozrálé nervové spoje, nedostatečně propojené mozkové hemisféry. A my můžeme vidět, pokud dítě opravdu neudrží rovnováhu, je nešikovné, tak místo toho, abychom se mu smáli nebo ho nějakým způsobem za to trestali, tak mu spíše pomoci a respektovat jeho.
Důležitý je přístup dospělých doma i ve škole. Klíčové je, aby děti zažívaly pocit bezpečí a přijetí. Že jsou v pořádku takové, jaké jsou.
Mgr. Petra Poláková, terapeutka a lektorka dětské jógy
ADHD. To jsou písmena, kterými jsou, řekněme, některé tyto děti škatulkovány. Co to konkrétně je ono ADHD?
Tak je to zkratka anglického Attention Deficit Hyperactivity Disorder, to znamená porucha pozornosti kombinovaná s hyperaktivitou. My někdy říkáme, že je to pozornost namířená do nějakých jiných dimenzí, protože některé děti jsou vysoce citlivé a vnímavé na to, co je běžným lidem nepostihnutelné.
Čtěte také
Umějí dotáhnout věci do konce, když jim to dává smysl. To je také třeba brát v potaz. Když to takto uchopíme, tak se s těmi dětmi začne mnohem lépe pracovat.
Děti se vrátily do školy, některé tam šly poprvé. Pro ty neklidné to bude určitě náročnější. Tak co jim poradit?
Tady je velice důležitý přístup dospělých, ať už doma nebo ve škole. Velmi klíčové je, aby děti zažívaly pocity bezpečí a přijetí. Že jsou v pořádku takové, jaké jsou. Ale zároveň musí mít jasně nastavená pravidla a nějakou strukturu, aby mohly v rámci toho kolektivu fungovat. Ale to zažívání pocitu bezpečí a uvolnění je nezbytné a opravdu klíčové.
Celou radioporadnu s terapeutkou Petrou Polákovou o hyperaktivních dětech si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Vůl, kam oko pohlédne. Ale i s puberťáky se domluvíte, jen je nepoučujte, ani se nesnažte být „cool“
Teenagerovská léta bývají pro rodiče i děti náročná na komunikaci. Zatímco někde se neobejde bez vulgarit nebo emocionálních výlevů, jinde z dětí páčí každé slovo.
-
Děti jako pozorovatelé a objevitelé. Správný psychomotorický vývoj od pasení hříbat k dosažení chůze
S fyzioterapeutkou Ditou Petrů z dětského denního Rehabilitačního stacionáře na Slezském Předměstí v Hradci Králové se zaměříme na psychomotorický vývoj dítěte.
-
Výchova dítěte s autismem. Čeho si mohou rodiče všimnout už v raném věku potomka?
Psycholožka SPC Rukavička Hradec Králové Mgr. Tereza Horáková v naší radioporadně na téma: výchova dítěte s poruchou autistického spektra.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.